۲۷۰ شرکت دولتی مجوز فروش دارند اما فروخته نمی‌شوند

    کد خبر :476865
فروش شرکت دولتی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه راه حل انضباط مالی برای شرکت‌های دولتی کم کردن تعداد آنهاست، گفت: حدود 520 شرکت دولتی داریم که 270 شرکت دولتی مجوز واگذاری دارند، اما این شرکت‌ها یا خریدار ندارند یا فروخته نمی‌شوند و متاسفانه دولت هم از طريق ايجاد تکالیف در بودجه و سایر قوانين آنها را بدهکار می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هر ساله از سوی دولت ردیف بودجه‌ای به شرکت‌های دولتی تخصیص پیدا می‌کند که در لایحه بودجه سال ۹۸ منابع بودجه شرکت‌های دولتی ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به بودجه مصوب سال جاری که ۸۳۹ هزار میلیارد تومان بوده حدود ۵۲ درصد رشد داشته است.

۶۵ شرکت زیان‌ده در لایحه بودجه ۹۸

در پیوست شماره (۳) لایحه بودجه سال ۹۸ کشور لحاظ شده است که ۳۲۰ شرکت از ۳۸۵ شرکت دولتی سودده هستند، بنابراین بالغ بر هزار و ۲۵۶ هزار میلیارد تومان بودجه به این شرکت‌ها تخصیص پیدا می‌کند. همچنین ۶۵ شرکت مانند آب و فاضلاب روستایی زیان‌ده هستند که ۱۸٫۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای کمک زیان به آنها تعلق می‌گیرد.

بر اساس بودجه منابع و درآمدهای دولت ۷۰ درصد حجم بودجه کل کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است، اما هرساله آن‌طور که باید بودجه این شرکت‌های دولتی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و تلفیق بودجه مورد بررسی جزئی از نظر نحوه هزینه و درآمد قرار نمی‌گیرد، اما امسال مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی اعلام کرده است که بودجه شرکت‌های دولتی در پیوست ۳ لایحه بودجه ۹۸ شفاف نبوده و جزئیات درآمدها و به‌ویژه هزینه‌های این شرکت‌ها مشخص نیست.

طبق گزارش این مرکز، در لایحه بودجه سال ۹۸ میزان درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی کلی است و جزئیات آن مشخص نیست. برای مثال مشخص نیست چند درصد از هزینه‌های یک شرکت صرف حقوق و دستمزد می‌شود و سهم دیگر هزینه‌ها از کل هزینه شرکت چه میزان است. همچنین اطلاعاتی درباره شرکت‌هایی که سهام دولت در آنها زیر ۵۰ درصد است و بودجه شرکت‌های دولتی که باید کامل واگذار شوند یا بخشی از سهام آن در دست دولت باقی بماند یا کاملا دولتی بماند نیز منتشر نشده است. همچنین برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی تعداد شرکت‌های دولتی سالانه در حال افزایش است.

به همین جهت در نشست روز چهارشنبه ( چهارم بهمن ماه ۹۷) کمیسیون تلفیق که با حضور رئیس مجلس برگزار شد، مصوب شد که امسال کمیته‌ای برای بررسی جزئی و دقیق‌ بودجه شرکت‌های دولتی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.

محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به بودجه ۱۲۷۵ میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی، گفت: شرکت‌های دولتی از محل منابع بودجه عمومی ردیف بودجه‌ای ندارند. آنهایی هم که دارند زیانده هستند و شرکت‌های زیانده را هم کسی نمی‌خرد به همین جهت باید در مورد انحلال آنها فکری کرد.

۲۷۰ شرکت دولتی مجوز واگذاری دارند

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام سودده بودن ۳۲۰ شرکت از ۳۸۵ شرکت دولتی، تصریح کرد: درست است که درآمد شرکت‌های دولتی افزایش یافته، اما هزینه‌های آنها نیز بیشتر رشد پیدا کرده است. راه حل انضباط مالی برای شرکت‌های دولتی کم کردن تعداد آنهاست، به‌طوری که حداکثر وضعیت ۱۰ شرکت دولتی باید تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این مطلب که شرکت‌های دولتی در سال ۹۸ موظف شدند ۱۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام دهند در حالی که کل بودجه عمرانی که دولت در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی کرده ۶۲ هزار میلیارد تومان است گفت: حدود ۵۲۰ شرکت دولتی داریم که ۲۷۰ شرکت دولتی مجوز واگذاری دارند، اما این شرکت‌ها یا خریداری ندارند یا فروخته نمی‌شوند و متاسفانه دولت هم از طریق ایجاد تکالیف در بودجه و سایر قوانین آنها را بدهکار می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید