جدیدترین اخبار
12 دی 1400 ساعت 09:19 سبک زندگی کد خبر :875771
برای چاپ کلیک کنید

۱۰ عادت اشتباه برای کاهش وزن

۱۰ عادت اشتباه برای کاهش وزن

کاهش وزن بزرگ‌ترین آرزوی افرادی است که از افزایش وزن رنج می‌برند پس برای رسیدن به این آرزو باید عادت‌های اشتباه را کنار گذاشت.

برنامه‌های کاهش وزن بسیار متنوع و گسترده هستند و هر پزشک برای افرادی که از افزایش وزن رنج می‌برند، راهکارهای متفاوتی دارند، اما در این بین برخی عادت‌های اشتباه هستند که نه تنها درمانی برای لاغری نیستند بلکه تاحدودی باعث بروز بیماری‌های جبران‌ناپذیر نیز می‌شوند. در ادامه این گزارش به چند مورد از این قبیل اشاره شده است:

۱. آب میوه همیشه کارساز نیست

در بسیاری از برنامه‌های کاهش وزن دیده می‌شود که انواع آب میوه جایگزین میوه‌ها شده‌اند که این موضوع یک انتخاب اشتباه است، زیرا حجم بسیار زیادی از پروتئین‌های موجود در میوه هنگام تبدیل شدن به مایع از بین می‌روند.

با این روش ممکن است بتوانید چربی زیادی را از دست بدهید، اما موقت است و با شروع مجدد خوردن میوه، تمام چربی‌ها به بدن باز می‌گردند.

۲. وعده غذایی را حذف نکنید

برنامه رژیم‌های لاغری به معنای غذا نخوردن نیست بلکه به معنای درست غذا خوردن است. بسیاری از افراد در برنامه‌های رژیمی خود، وعده‌های غذایی و اکثرا وعده شام را حذف می‌کنند، اما این یک عادت بسیار اشتباه است.

این نوع از برنامه غذایی در کوتاه مدت باعث لاغری شما می‌شود، اما در بلندمدت باعث بروز مشکلات و بیماری‌های بسیار بزرگ‌تری خواهد شد. در این مواقع باید از وعده‌های غذایی استفاده کرد که باعث چاقی نمی‌شوند و از کالری کمتری برخوردار هستند و حذف وعده بسیار اشتباه است.

۳. قبل و بعد از غذا سرکه نخورید

بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که خوردن سرکه قبل و بعد از غذا می‌تواند به کاهش کالری‌های غذا و هضم زودتر آن کمک کند، اما اینطور نیست بلکه این عادت به معده و سیستم گوارش آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر وارد می‌کند.

گنجاندن سرکه در رژیم غذایی اقدام موثری است، اما زمان مشخصی هم دارد که بهترین زمان برای آن همراه با سالاد و دسر است.

۴. چربی را قطع نکنید

چربی برای بدن لازم و مفید است و آن چیزی که باعث چاق شدن می‌شود، چربی بیش از اندازه است. پس در رژیم‌های غذایی خود رعایت کنید که چربی‌های مورد نیاز بدن را تامین کنید چرا که نرسیدن چربی به بدن باعث گرسنگی، خشکی پوست و خستگی شدید ذهنی می‌شود.

بر اساس مطالعاتی که بر روی بیش از ۷ هزار رژیم غذایی انجام گرفته، رژیم‌های غذایی کم چرب برای کاهش وزن کاملا بی‌تاثیر هستند.

۵. حذف کربوهیدرات اشتباه است

همانطور که در مورد قبلی به حذف چربی اشاره شد، کربوهیدرات هم به همین شکل است و حذف آن از وعده‌های غذایی باعث بروز مشکل در بخش‌هایی می‌شود که از این منبع غذایی تغذیه می‌کنند. متخصصان تغذیه معتقدند که در رژیم‌های کاهش وزن هر چیزی به اندازه لازم است.

۶. آب یخ بلای جان رژیم غذایی

به راحتی می‌توان گفت تمام تلاش‌هایی که برای رژیم غذایی خود کرده‌اید، با یک لیوان آب یخ از بین خواهد رفت.

یک باور اشتباهی در بین افراد وجود دارد که، آب یخ باعث سوخت و ساز بدن و مصرف بیش از حد کالری می‌شود، اما این موضوع تنها ۸ کالری از بدن می‌سوزاند که در برابر حجم کالری‌های جذب شده به هیچ عنوان قابل قیاس نیست.

۷. تنوع غذایی فراموش نشود

در بسیاری از رژیم‌های غذایی هیچ تنوعی دیده نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود بدن به هیچ یک از انرژی‌هایی که لازم دارد، نرسد و بیماری‌هایی بروز پیدا کند که فرد را تا پایان عمر گریبانگیر خود کند.

حذف تنوع از وعده‌های غذایی ممکن است منجر به کاهش وزن کوتاه مدت شوند، اما در طولانی مدت، تضمینی برای ثبات وزن نیست.

۸. ورزش بیش از حد تاثیر ندارد

ورزش برای کاهش وزن سالم خوب است، اما ورزش بیش از حد می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. یک مطالعه نشان می‌دهد که افزایش سطح فعالیت شما را گرسنه‌تر می‌کند و شما را به خوردن بیشتر سوق می‌دهد و انباشتن غذای اضافی در بشقاب خود – حتی چیزهای سالم – می‌تواند به راحتی زحمتی را که در باشگاه کشیده‌اید، پاک کند.

۹. با شکم خالی ورزش نکنید

برخی افراد معتقدند که ورزش کردن اول صبح با شکم خالی باعث سوزاندن بیش از حد کالری و چربی می‌شود که اینطور هم است، اما برای سلامت خطرناک است.

وقتی بدون سوخت‌رسانی به باشگاه می‌روید، احتمال اینکه عضله خود را از دست بدهید بیشتر است؛ و این خبر بدی است، زیرا بافت ماهیچه‌ای در زمان استراحت کالری بیشتری نسبت به بافت چربی می‌سوزاند.

۱۰. هیچ قرص لاغری را امتحان نکنید

هیچ رژیم و برنامه کاهش وزنی راحت نیست و به زمان زیادی لازم دارند، حتی در برخی موارد افراد برای اینکه بتوانند از چاق شدن پرهیز کنند، تا پایان عمر باید رژیم‌های غذایی را همراه خود داشته باشند.

قرص‌های لاغری مضرترین راه برای لاغر شدن هستند؛ یک متخصص تغذیه معروف آمریکایی می‌گوید اگر کاهش وزن به آسانی خوردن یک قرص یا حذف یک گروه غذایی بود، هیچ کس اضافه وزن نداشت.

باشگاه خبرنگاران جوان

روی خط خبر

  • اعتبار ویژه برای ایجاد شهرک ضایعات در نظر گرفته شود
  • خوشحالی سیمون رولفس از جذب سردار آزمون
  • زلزله ۳.۷ ریشتری آران وبیدگل را لرزاند
  • برگزاری نشست سران قوا به میزبانی رئیسی
  • لغو اخذ سود از دیرکرد اقساط وام‌ها در دستور کار بانک مرکزی
  • معاون وزیر بهداشت: ابلاغ برگزاری حضوری کلاس ها و امتحانات به دانشگاه های پزشکی
  • اعلام نتایج نهایی پذیرش رشته‌های بدون آزمون کاردانی
  • اقدام تازه آمریکا علیه ایران
  • شروط جدید عراق برای ورود مسافران ایرانی
  • هشدار نماینده مجلس: خطر ورشکستگی تامین اجتماعی جدی است
  • مخالفت کمیسیون تلفیق با خرید خدمت سربازی برای مشمولین داخل کشور
  • رئیس سازمان سنجش: کنکور را حذف شده در نظر بگیرید
  • سقوط بیت‌ کوین تا کانال ۳۶هزار دلاری
  • افزایش قیمت سکه و ارز در ۲ بهمن ۱۴۰۰
  • نرخ سوخت کامیون ترانزیت در مرز باشماق به ۹ هزار تومان بازگشت
  • استاندار تهران: واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال به‌طور داوطلبانه آغاز می‌شود
  • وضعیت سبد سهام عدالت در ۲ بهمن
  • فردا سینما‌های کشور رایگان است
  • تصمیم مهم مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی
  • حاجی دلیگانی: قرارگاه بی اثر کردن تحریم‌ها فعال شد
  • افزایش ۲ هزار و ۴۱۰ واحدی شاخص کل بورس در اولین روز هفته
  • محبوب‌ترین خواننده پاپِ دهه ۸۰ معرفی شد
  • تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین تغییر کرد
  • علل، علایم و درمان اگزمای آلرژیک
  • ماجرای تیراندازی در خیابان شریعتی تهران چه بود؟
  • علت تفاوت قیمت فرش ۷۰۰شانه کاشان در بازار
  • دزدان نفت دستگیر شدند
  • زالی: باید به واکسن کرونای داخلی اعتماد کرد
  • سایبان فنری
  • جزییات وحشتناک در مورد خودروهای ایرانی