۱۰ سوغاتی شمال که باید بشناسید

    کد خبر :1039458

یکی از جذاب‌‌ترین بخش‌های هر سفری، انتخاب سوغاتی‌ های منحصربه‌فرد است؛ خصوصاً که مقصد شما، شمال کشور باشد. در شمال ایران، گزینه‌های متنوع و فریبنده‌ای از سوغات در انتظار شما است که می‌توانید برای دوستان و خانواده خود انتخاب کنید. شاید تاکنون نام شیرینی‌های لذیذ شمالی را به عنوان سوغات شمال شنیده باشید؛ اما در این مقاله قصد داریم تا شما را با دیگر سوغاتی‌های این خطه سرسبز آشنا کنیم.

انواع سوغات شمال؛ از خوراکی‌ها تا صنایع دستی

به شمال که سفر می‌کنید، خوراکی‌های لذیذ و صنایع دستی فراوانی را می‌بینید که با ظاهر جذاب، شما را شیفته خود می‌کنند. هر کدام از این سوغاتی‌ها، قصه‌ای از فرهنگ و سنت‌های غنی این دیار را به شما یادآور می‌شوند. از چای سبز و برنج خوش‌عطر گرفته تا میناکاری و فرش‌های دستباف. در ادامه با تعدادی از این سوغاتی‌ها آشنا می‌شوید.

نان کماج؛ خوراکی سنتی شمال

یکی از سوغاتی‌‌های خوشمزه شمال، نان کماج است که شباهت زیادی به کیک دارد. شمالی‌ها، این شیرینی خوشمزه را با آرد برنج و آرد گندم تهیه می‌کنند و گاهی اوقات گردو یا خرما نیز به آن اضافه می‌کنند. این شیرینی بافت نرم و طعم دلپذیری دارد که معمولاً به عنوان صبحانه یا عصرانه سرو می‌شود.

نان کماج، بیشتر در ایام نوروز طبخ می‌شود و با ظاهر جذابش، بسیاری از مسافران را شیفته خود کرده است. اگر قصد سفر به شهرهای شمالی را دارید، این شیرینی می‌تواند یادگاری از سفر به استان‌های شمالی کشور باشد. با خرید نان کماج، دوستان و خانواده خود را بی‌نهایت خوشحال خواهید کرد.

زیتون؛ بهترین سوغات شمال

زیتون را می‌توان یکی از مرغوب‌ترین سوغاتی‌های شمال کشور دانست؛ به ویژه زیتون رودبار که به دلیل طعم بی‌نظیر و کیفیت فوق‌العاده‌اش در خاورمیانه شهرت دارد. در این شهر، شما می‌توانید بهترین زیتون و روغن زیتون ایران را پیدا کنید و خریداری نمائید.

زیتون پرورده، نوعی خاص از زیتون شمال است که عطر و طعم بی‌نظیری دارد. این زیتون با انار و گردو تهیه می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. اگر روزی قصد سفر به رودبار داشتید، در کنار دیگر سوغات‌هایی که خرید می‌کنید، می‌توانید زیتون رودبار را تهیه کنید و به عنوان سوغات به شهرتان ببرید. با این کار، بی‌شک دوستان و خانواده خود را غافلگیر خواهید کرد.

برنج؛ سوغاتی معطر شمال

برنج، یکی دیگر از سوغاتی‌های شمال ایران است که در بسیاری از مناطق شمالی کشور تولید می‌شود. حتماً شما هم تعریفات زیادی از برنج شمال شنیده‌اید. این برنج، طعم و مزه خاصی دارد، به همین دلیل هم محبوبیت زیادی در بین مردم دارد.

شمال کشور، از آب‌وهوای مطبوعی برخوردار است، به همین دلیل در این منطقه از کشور، برنج بیشتر کشت می‌شود. در مسیر شهرهای شمالی، شالیزارهای زیادی را می‌بینید که زیر کشت برنج هستند. برنج شمال به دو نوع برنج سفید و برنج قرمز تقسیم می‌شود. از برنج شمال، بیشتر در تهیه پلو استفاده می‌شود. اگر شما هم طعم برنج شمال را دوست دارید، حتماً سری به شهرهای شمالی کشور بزنید.

ماهی؛ سوغات پرطرفدار شمال

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که در مسیر برگشت از شمال، قصد خرید ماهی شمال دارند. ماهی شمال، یکی از سوغات پرطرفدار این منطقه است که انواع مختلفی را شامل می‌شود. ماهی سفید، قزل آلا، سالمون، اردک ماهی، ازون برون، پرورشی، کفال، کپور و سوف از جمله ماهی‌های موجود در بازار شمال هستند.

ماهی سفید یکی از خوشمزه‌ترین ماهی‌های شمال و البته ارزان‌ترین آنهاست. خاویار، نوع دیگری از ماهی شمال است که قیمت بالاتری نسبت به ماهی سفید دارد؛ اما ماندگاری بالایی دارند و برای سوغات، بهترین گزینه محسوب می‌شود. این ماهی‌ها را می‌توانید از بازارهای هفتگی شمال، خریداری کرده و با خود به شهرتان ببرید.

پشت زیک؛ سوهان کنجدی اصیل

سوغاتی‌های شمال بسیار متنوع هستند. پشت زیک، یکی از این سوغاتی‌ها است که در میان اهالی شمال به سوهان کنجدی نیز شهرت دارد. این شیرینی خوشمزه را بیشتر در سفره یلدا می‌بینیم که در کنار دیگر خوراکی‌ها، خودنمایی می‌کند.

در تهیه پشت زیک، از کنجد فراوان استفاده می‌شود، به همین دلیل بسیار مقوی و مفید است. این شیرینی را می‌توانید به عنوان سوغات برای کودکان تهیه کنید؛ همچنین می‌تواند جایگزین خوبی برای برای آبنبات و دیگر خوراکی‌های قندی قرار گیرد. در سفر به شهرهای شمالی، از خرید این شیرینی خوشمزه و خوش‌طعم غافل نشوید.

رشته خوشکار؛ سوغات خوشمزه شمال

اگر ماه رمضان به شمال رفته باشید، احتمالاً رشته خوشکار را در سفره بیشتر آن‌ها دیده‌اید. این شیرینی، نوع دیگری از سوغات شمال است که با شیر، آرد برنج، مغز گردو، دارچین، شکر و پودر هل تهیه می‌شود. این شیرینی بسیار ساده و آسان طبخ می‌شود و برای تهیه آن نیاز به مهارت خاصی نخواهید داشت.

اگر رشته خوشکار را از شمال خریداری کرده‌اید، لازم است بدانید که قبل از صرف آن، باید کمی در روغن سرخ کنید و سپس می‌توانید آن را به عنوان میان‌وعده همراه با چای سرو کنید.

کوکی لاهیجان

سوغات دیگر شمال، کوکی لاهیجان است که طعم دلپذیر و ظاهری دلنشین دارد. این شیرینی خوشمزه که قبلاً در شمال تهیه می‌شد، اکنون در سراسر کشور پخته می‌شود و محبوبیت بسیاری دارد. در تهیه کوکی، از آرد، شکر، گرد و تخم‌مرغ استفاده می‌شود. این شیرینی را می‌توانید با گردو میل نمائید.

آنچه که این شیرینی را از دیگر خوراکی‌های شمال متمایز می‌کند، بافت نرم و تردی است که شما را به وجد می‌آورد. اگر به دنبال بهترین سوغاتی از دیار شمال هستید، کوکی لاهیجان را در اولویت قرار دهید. این شیرینی، نه تنها طعمی به یادماندنی دارد، بلکه قطعه‌ای از فرهنگ و سنت شمال را به همراه خود می‌آورد.

صنایع دستی؛ سوغاتی ماندگار

سوغات شمال تنها به خوراکی و شیرینی‌جات ختم نمی‌شود، در کنار این خوراکی‌ها، صنایع دستی فراوانی نیز وجود دارد که هنر اهالی شمال را به خوبی نشان می‌دهند. در این منطقه، می‌توانید کلکسیونی از لباس، قالی، جاجیم، حصیر و … را ببینید و خرید کنید. در این منطقه از ایران، قالی‌های سنتی و دست‌باف زیادی وجود دارد که با رنگ‌های جذاب و طرح‌های خلاقانه شما را شگفت‌ زده می‌کنند.

گلیم‌بافی و سفالگری از دیگر هنرهای رایج شمال ایران است که به عنوان سوغات می‌توانید به شهرتان ببرید. اگر به هنر دست علاقه خاصی دارید، در سفر به شمال از خرید صنایع دستی این منطقه غافل نشوید.

حلوای اوماج؛ شیرینی اصیل شمال

یکی از سوغات شمال که در مازندران و گلستان به وفور دیده می‌شود، حلوای اوماج است. این حلوا از موادی مانند آرد، کره، شکر و زعفران تهیه می‌شود. اگر به شمال رفتید و از این سوغاتی خریداری نکردید، پیشنهاد می‌کنیم لااقل آن را امتحان کرده و تست کنید. طعم بی‌نظیر این خوراکی شما را به وجد خواهد آورد.

رب انار؛ سوغات شمال با طعم متفاوت

اگر اهل خوراکی‌های ترش و ملسی ماننن رب انار هستید، حتماً سری به فروشگا‌های سوغات شمال بزنید. در این مغازه‌ها، انواع رب انار با طعم‌های مختلف را پیدا می‌کنید؛ اما رب انار اصل، در مازندران و گیلان به وفور یافت می‌شود. در این استان‌ها، بسیلری از زنان شمالی به روش‌های سنتی رب انار را تهیه می‌کنند که طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

جمع‌بندی

به طور کلی، سوغات شمال با تنوع فراوانی که دارند، تجربه‌ای خاطره‌انگیز از سفر به مناطق شمالی ایران را برای شما به ارمغان می‌آورند. انتخاب سوغاتی، به سلیقه و نیازهای فردی شما بستگی دارد. ما در این مقاله، به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم که می‌توانید به عنوان منبع از آن استفاده کنید.

منبع

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید