یک عضو پارلمان نروژ: تصمیم برای توقف فروش سلاح به امارات دیرهنگام بود

    کد خبر :191903

سخنگوی وزارت امور خارجه حزب چپ پارلمان نروژ تاکید کرد: تصمیم این کشور برای توقف صادرات و فروش سلاح به امارات به دلیل مشارکت این کشور در جنگ فعلی علیه یمن دیرهنگام اتخاذ شد.

به گزارش بازتاب، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، سخنگوی کمیته خارجه حزب چپ پارلمان نروژ گفت: موضع‌گیری نروژ باید جدی و قطعی بماند. زیرا هیچ یک از طرف‌ها در چنین درگیری‌هایی نباید به سلاح‌ها و تجهیزات‌ نظامی دست پیدا کنند.

وی تاکید کرد: ما به پارلمان پیشنهادی را مبنی بر توقف سلاح بر تجهیزات نظامی به همه طرف‌های شرکت‌کننده در جنگ یمن ارائه کردیم و می‌خواهیم بگوییم ما این مسئله را موضوعی جنجال برانگیز نمی‌دانیم بلکه مساله‌ای ابتدایی است. تجهیزات نظامی نروژ نباید نقشی در چنین درگیری‌هایی در یمن داشته باشند.

نروژ روز چهارشنبه تصمیم به توقف صادرات در فروش سلاح به امارات به دلیل مشارکت این کشور علیه یمن گرفت. این تصمیم در پی فشارهای برخی گروه‌ها در پارلمان نروژ به ویژه حزب چپ این کشور از سال ۲۰۱۵ اتخاذ شد. بر اساس این تصمیم فروش سلاح و مهمات به امارات تحت هر عنوانی متوقف شده و هیچ گونه مجوزی در شرایط فعلی برای فروش سلاح به امارات صادر نخواهد شد.

وزارت خارجه نروژ پیش‌تر اعلام کرده بود در حال حاضر هیچ دلیلی برای اینکه مهمات ساخت نروژ در یمن مورد استفاده قرار گیرد، وجود ندارد. به ویژه که نگرانی‌ها نسبت به مشارکت نظامی امارات در یمن رو به افزایش است.

طبق بیانیه‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار نروژ صادرات اسلحه و مهمات به امارات در سال ۲۰۱۶ به ۹.۷ میلیون دلار افزایش یافت.

امارات به عنوان یکی از اعضای فعال ائتلاف عربی ضد یمن عملیات نظامی را علیه نیروهای وابسته به انصارالله و سایر گروه‌های یمنی آغاز کرده که این عملیات طبق آمار نهادهای بین‌المللی و حقوقی منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی شده‌ است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید