گیاهی معجزه آسا برای آرامش و تقویت اعصاب

    کد خبر :952277

 گل گاوزبان یک گیاه دارویی مفید است که خواص درمانی بسیاری دارد. این گیاه بیشتر بصورت دمنوش استفاده ‌می‌شود. گل گاوزبان عموما در کوهستان‌ها و مناطقی پوشیده از دشت‌ها رشد می‌کند، گل‌های این گیاه معمولا بنفش رنگ هستند و خاصیت دارویی دارند.

گل گاوزبان که در دسته گیاهان دارویی قرار دارد، بسیار مفید است و از مزیت‌های زیادی برخوردار است. از این گیاه در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود و از گیاهان بسیار مهم در طب سنتی به شمار می‌رود. گل گاو زبان منبع آنتی‌اکسیدان است و التهاب بدن را کاهش می‌دهد. این گیاه همچنین سرشار از انواع ویتامین‌های گروه ب، ویتامین ث و انواع مواد معدنی همانند، کلسیم، آهن، پتاسیم، فلانوئید، کولین و آنتوسیانین است. در ادامه بیشتر با خواص گل گاوزبان آشنا خواهید شد.

خواص گل گاوزبان برای سرماخوردگی

ویتامین C و فلانوئیدها زیادی در گل گاوزبان وجود دارد که موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند. از طرف دیگر ضد درد و ضد التهاب است که از دیگر خواص گل‌گاوزبان به شمار می‌رود. همین خاصیت این گیاه به درمان گلو درد و سرماخوردگی کمک می‌کند. یکی دیگر از خواص گل گاوزبان در درمان سرماخوردگی و گلو درد خاصیت خلط آوری آن است. این گیاه دارویی با این خاصیت می‌تواند به درمان آسم و برونشیت کمک کند. از طرف دیگر طب سنتی بر این باور است که چای گل گاوزبان می‌تواند موجب کاهش تب بالا نیز شود.

خواص گل گاو زبان برای پوست و مو

جالب است بدانید که از عصاره روغنی به‌دست آمده از دانه گل گاوزبان یا بذر گل گاوزبان برای تهیه یک ترکیب جادویی برای بهبود سلامت پوست و مو استفاده می‌شود. البته گونه مورد استفاده در اروپا یکی از گونه‌های گیاه خانواده گل گاوزبان است و تا حدودی با نمونه ایرانی آن متفاوت است. روغن به‌دست‌آمده از گل گاو زبان را بک ترکیب گیاهی فوق‌العاده برای موها می‌دانند. مالیدن این روغن روی موها می‌تواند بسیاری از مشکلات پوست سر و تارهای مو را کاهش دهد. برای خارش پوست سر و رفع شوره‌ی سر، روغن گیاه گل گاو زبان تهیه کنید و در طول هفته دو بار از آن، روی پوست سر خود بزنید. اگر ریزش مو دارید نیز می‌توانید به سراغ شامپو حاوی گیاه گل گاوزبان بروید. این شامپو فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند.

خواص گل گاوزبان در پیشگیری از یائسگی زودرس

خواص موجود در گل گاوزبان می‌تواند از بروز یائسگی زودرس جلوگیری کند. از طرف دیگر مصرف این گیاه در زنان یائسه نیز فواید بسیار زیادی دارد. در زنان یائسه به دلیل تغییرات هورمونی، خلق‌وخوی آن‌ها دست خوش تغییرات زیادی می‌شود و در نتیجه معمولا پزشک برای آن‌ها یک سری داروها و درمان‌های هورمونی را تجویز می‌کند. طب سنتی، اما برای بهبود خلق‌وخوی زنان یائسه، مصرف دم‌کرده گل گاو زبان را پیشنهاد می‌دهد. خاصیت این گیاه باعث می‌شود این تغییرات هورمونی و خلق‌وخو، کمتر بتواند تاثیرات منفی خود را روی اعصاب و روان زنان یائسه بگذارد. می‌توان این گیاه را به‌صورت تنها یا به‌صورت ترکیبی با سایر گیاهان مانند بابونه یا سنبل‌الطیب مصرف کرد.

خواص گل گاوزبان در ایام قاعدگی

از خواص گل گاوزبان می‌توان به خواص ضد التهاب و ضد دردی این گیاه در زمان پریودی موجب تسکین دل درد و کمر درد می‌شود. از سوی دیگر خانم‌ها با مصرف دمنوش گل گاوزبان به مدت پنج روز پشت سرهم می‌توانند پریود شوند. در صورت نیاز بعد از گذشت ۵ روز، به مدت ۳ روز در مصرف این دمنوش فاصله انداخته و مجدد ۵ روز پشت سر هم از دمنوش گل گاوزبان بنوشند.

خواص گل گاوزبان در تقویت اعصاب و روان

دمنوش گل گاوزبان به‌عنوان یک تقویت کننده اعصاب و روان مشهور است. علاوه بر این، این ماده جادویی می‌تواند حواس پنج‌گانه را تقویت می‌کند. این گیاه می‌تواند یک ماده نشاط‌آور باشد و اختلالات حسی را نیز درمان کند. از این دمنوش معجزه‌آسا همچنین برای درمان مالیخولیا، وسواس‌های فکر و حس خفگی نیز استفاده می‌شود. دلیل آن هم تاثیر این گیاه روی اعصاب و روان است. به گفته ابن‌سینا تاثیر معروف گل گاو زبان آرام‌کردن اعصاب است. ازاین‌رو بسیاری این گیاه را به‌عنوان یک دمنوش ضد استرس می‌شناسند و از خواص درمانی آن در کاهش استرس استفاده می‌کنند.

خواص گل گاوزبان برای عفونت دستگاه ادراری

یکی دیگر از خواص گل گاوزبان خاصیت ادرار آور بودن این گیاه دارویی است. خاصیت ادرار آور بودن گل گاوزبان به علت سدیم و پتاسیم بالا در این گیاه است. افزایش دفعات ادرار موجب رفع عفونت شده و از این طریق به درمان عفونت‌های ادراری کمک می‌کند. از دیگر خواص دمنوش گل‌گاو زبان همچنین می‌توان به درمان التهاب و ورم کلیه اشاره کرد. گفته می‌شود این گیاه می‌تواند به درمان بی اختیاری ادرار کمک کند.

فواید گل گاوزبان در درمان بیماری‌های دهان

یکی از حالت‌های استفاده از این گیاه، استفاده از برگ‌های تازه و گل خشک شده این گیاه به‌صورت خشک است. از این گیاهان برای درمان برفک دهان، بوی بد دهان، درمان جوش‌ها و آفت‌های دهانی و … استفاده می‌شود. خاصیت ضدعفونی‌کننده این گیاه در این زمینه مدنظر است. علاوه بر وجود منابع غنی ویتامین سی در گل گاو زبان در بهبود بهداشت و سلامتی دهان و دندان بسیار مفید است.

خواص گل گاوزبان برای لاغری

از دیگر خواص دمنوش گل گاوزبان کاهش وزن سریع است. گل گاوزبان می‌تواند در لاغری و چربی سوزی به شما کمک کند. با رعایت غذای رژیمی و مصرف روزانه یک فنجان از دمنوش گل گاوزبان می‌توانید با سرعت بالاتری کاهش وزن و تناسب اندام را تجربه کنید. همچنین خاصیت آرام‌بخشی آن می‌تواند در کاهش پرخوری عصبی موثر باشد.

خاصیت گل گاو زبان برای پیشگیری از سرطان

این گیاه منبعی غنی از انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست. علاوه بر این مقادیر بالایی از منیزیم نیز گل گاوزبان وجود دارد. منابعی که می‌توانند به این گیاه گل خاصیت ضد سرطانی بدهد. یکی از تاثیرات این گیاه تاثیر آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، پروستات و کبد است. در بسیاری از درمان‌ها هم از این گیاه دارویی استفاده شده است.

مضرات گل گاوزبان

طی پژوهش‌های انجام شده، به نظر می‌‎رسد این گیاه برای خانم‌های باردار ضرر داشته و خطر سقط جنین به همراه دارد پس در خوردن آن حتما محتاط باشید.

آلکالوئید پیرولیزیدین موجود در این گیاه سبب بروز بیماری‌های جدی کبد و سرطان می‌شود و به سلامت نوزاد صدمه می‌زند.

آلکالوئید پیرولیزیدین موجود در این دمنوش برای افرادی که مشکلات کبدی دارند، مضر است و به کبد آسیب‌های جدی وارد می‌کند، به همین دلیل باید با احتیاط از این دمنوش بخورند.

گل گاو زبان، فشارخون را افزایش می‌دهد. افرادی‌که فشارخون بالایی دارند، باید از مصرف این نوشیدنی بپرهیزند.

از دیگر خواص گل گاو زبان این است که خون را روان می‌کند. البته این خاصیت برای افرادی‌که مشکلات خونی یا انعقاد خون مثل هموفیلی دارند، مضر است و باید از مصرف این نوشیدنی بپرهیزند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید