گلایه های نوجوان چابهاری به گوش مسئولان آموزش و پرورش رسید

    کد خبر :582269

در حالیکه گلایه های نوجوان چابهاری از نبود امکانات ورزشی در این شهر حالا دیگر به گوش مسئولان آموزش و پرورش رسیده است،نگرانی هایی ازالگو شدن برخی مهارت های تاکید شده در این برنامه وجود دارد.

این روزها مسابقات ورزشی دانش آموزی در سطح کشوری در ۹ رشته و در ۵ استان در حال برگزاری است. ورزش و توجه به فعالیت های ورزشی و بیرون آمدن دانش آموزان از فقر حرکتی که عموما دچار آن هستند، یکی از رویکردهای مهم آموزش و پرورش در سال های اخیر است که البته نبود زیرساخت های لازم در عموم مدارس کشور، دست و پای مسئولان را می بندد که از جمله این نبود امکانات، می توان به نبود فضای حرکتی (حیاط مدارس یا سالن ورزشی مناسب)، استاندارد نبودن کفپوش حیاط مدارس برای فعالیت های ورزشی و حرکتی، نبود وسایل ورزشی کافی و استاندارد در مدارس و مهمتر از همه کمبود نیروی متخصص (معلم ورزش) در مدارس خصوصا در مقطع ابتدایی اشاره کرد. هر چند در صدر این فهرست باید این موضوع را قرار داد که اساسا در فضای آموزشی که اهمیت دروس تئوری مانند ریاضی و فیزیک پر اهمیت تر از کسب مهارت است (علیرغم همه شعارها و تلاش های آموزش و پرورش برای تغییر در این نگرش دارد)، ورزش در بسیاری از ساعت ها جای خود را به کلاس های فوق العاده دروس دیگر می دهد.

از این رو در کنار مدارس، فرهنگسازی در میان اولیا برای اهمیت قائل شدن به فعالیت های حرکتی دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. اولیایی که می توان از خودشان و مسئولان مدرسه مطالبه گر باشند و در کنار آن خود نیز برنامه ای ثابت برای تشویق فعالیت های بدنی فرزندشان تدارک ببینند. برای فرهنگسازی نیز به جز مدارس، شاید مهمترین نهاد اثرگذار، صدا و سیما باشد.

این روزها برنامه عصر جدید که با هدف کشف استعداد روی آنتن شبکه سوم سیما می رود، شاید بیشترین اثرگذاری را میان برنامه های رسانه ملی دارد و توجه این برنامه به کودکان و حضور شماری از کودکان با استعدادهای متفاوت عموما در حوزه ورزش و خصوصا انعطاف بدنی، توجه بسیاری از خانواده ها را به خود جلب کرده است. کودکانی در این برنامه ظاهر شده اند که حرکاتی فراتر از حرکات یک ژیمناستیک کار که عموما از انعطاف بدنی بالایی باید برخوردار باشند، نشان می دهند و به عنوان یک استعداد معرفی می شوند. ناگفته پیداست که چه میزان خانواده ها می توانند از این موضوع الگوسازی کنند و چه بسا در آینده ای نزدیک تاثیر آن را در مدارس هم شاهد باشیم.

نگرانی از آنجایی آغاز می شود که در همین برنامه برخی از کودکانی که با چنین استعدادی روی صحنه ظاهر می شوند و یا نوجوانانی که در حوزه های ورزشی نسبتا مشابه در برنامه ظاهر می شوند، اعلام می کنند که در زمان تمرین دچار آسیب دیدگی هایی شده اند. حتی درباره بحث کودکانی که به خاطر استعداد انعطاف پذیری بالا روی صحنه ظاهر می شوند، احسان علیخانی مجری و کارگردان برنامه نیز بارها اعلام کرده که عموم این ورزش ها به ستون فقرات کودکان آسیب وارد می کند.

درباره استعداد انعطاف پذیری بدنی که برخی از کودکان در برنامه عصر جدید نشان دادند و به مراحل بالا نیز راه پیدا کردند باید بگویم حرکات انعطاف پذیری در ژیمناستیک تعریف شده است و هر چه در حیطه آن استاندارد بگنجد مورد تایید ماست و اگر بیش از آن باشد باید با تایید پزشک صورت بگیرد

به گزارش مهر،حسین بابویی رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر به عنوان یک متخصص حوزه ورزش و خصوصا ورزش دانش آموزی درباره الگوبرداری خانواده ها از چنین مهارتی و احتیاط برای سوق دادن فرزندان خود در این وادی گفت: من در جایگاهی نیستم که بخواهم تحلیل برنامه عصر جدید را بدهم و شخصا فکر می کنم در مجموع برنامه مثبت و جالبی است. اما درباره استعداد انعطاف پذیری بدنی که برخی از کودکان در این برنامه نشان دادند و به مراحل بالا نیز راه پیدا کردند باید بگویم حرکات انعطاف پذیری در ژیمناستیک تعریف شده است و هر چه در حیطه آن استاندارد بگنجد مورد تایید ماست و اگر بیش از آن باشد باید با تایید پزشک صورت بگیرد.

وی ادامه داد: به عنوان یک متخصص این حرکات را نه رد می کنم، نه تایید می کنم و نه توصیه اش می کنم. بدن هر انسان آمادگی های خاصی برای حرکات استاندارد در زندگی روزمره و حیطه ورزش دارد.

استعداد ورزشی کودک شما را باید متخصص شناسایی کند

این متخصص که دارای دکترای تربیت بدنی است، ادامه داد: من به خانواده همه دانش آموزان و همه کودکان توصیه می کنم اگر می خواهند رشته ورزشی خاصی را برای فرزند خود آغاز کنند، حتما با یک مربی متخصص در این باره مشورت کنند و معمولا معلم های مدرسه بهترین مشاوران هستند. باید ببینند با توجه به جثه فرزندشان و علائق وی او در چه رشته ای فعالیت کند. باید کسی که این مشورت را می دهد در حوزه ورزش تحصیلات آکادمیک داشته باشد. نکته این است که نباید بچه ها را در یک جو خانوادگی و یا تحت تاثیر یک برنامه به سمت ورزش خاصی هدایت کنند.

اما یکی از موضوعاتی که در برنامه عصر جدید فرصت بیان هر چند کوتاه پیدا کرد، از زبان نوجوانی از بندر چابهار بود که با استعداد ویژه ای در حوزه ورزش خود را نشان داد. اینکه هر چه از مرکز دورتر می شویم امکانات ورزشی در شهرها و روستاها و از جمله در مدارس کم و کم می شود.

بابویی در پاسخ به این پرسش که این نوجوان اعلام کرده بود در چابهار استعداد ورزشی زیاد داریم اما حتی یک سالن ورزشی نداریم، می توانید قولی برای ساخت سالن های ورزشی در مدارس می دهید، گفت: ساخت و ساز در حیطه وظایف سازمان ما نیست. اما می دانم ساخت و سازهای سالن های ورزشی در مدارس در تمام کشور دنبال می شود و چابهار نیز سهمی در این میان دارد.

وی ادامه داد: این پسر نوجوانی که از او یاد کردید نیز استعداد بسیار خوبی دارد و شخصا از دیدن این استعداد در این برنامه خوشحال شدم. موضوع این است که معلمان ورزش مدارس این استعدادها را می بینند و عموما این استعدادها توسط آنها هدایت می شود. امیدوارم توجه به این استعدادها در مدراس بیشتر هم بشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید