گزینه های پیش روی ترامپ برای ماندن در کاخ سفید/ آیا «بی‌وفایی» به آرای مردمی او را نجات خواهد داد؟

    کد خبر :763197

دونالد ترامپ و تیم او، همچنان بر عدم پذیرش نتیجه انتخابات و ادعای تقلب پافشاری می‌کنند. مواضع کارزار انتخاباتی ترامپ، گمانه‌زنی در مورد گزینه‌های احتمالی او را افزایش داده است. اکنون سئوال مشخص این است که گزینه‌های پیش روی ترامپ چیست و آیا این گزینه‌ها امکان موفقیت دارند؟

به گزارش «بازتاب»، دونالد ترامپ، در ادامه تلاش‌های خود برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، روز جمعه دست به اقدام بی‌سابقه‌ای در تاریخ مدرن آمریکا زد؛ اقدامی که گاردین آن را «بیهوده اما خطرناک» توصیف کرده است.

پس از تأیید پیروزی جو بایدن در ایالت جورجیا، ترامپ با مقام‌های جمهوری‌خواه ایالت میشیگان در کاخ سفید دیدار کرد. به گزارش گاردین، کارزار انتخاباتی ترامپ می‌کوشد قانونگذاران مجالس ایالتی در این ایالت و سایر ایالت‌های مورد اختلاف را به نادیده گرفتن آرای مردم و اعلام ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ترغیب کند.

در این راستا، روز جمعه، روسای کنگره و سنای ایالت میشیگان در کاخ سفید با ترامپ دیدار کردند؛ بر خلاف انتظار ترامپ، مقام‌های ایالت میشیگان، بر تعهد خود نسبت به پایبندی به روند انتحابات تأکید کرده‌اند.

به گزارش گاردین، اکثر کارشناسان تلاش‌های ترامپ را یک توهم سیاسی و غیرقانونی می‌دانند، نگرانی آن‌ها از مسیری است که ترامپ در پیش گرفته است.

به اعتقاد این کارشناسان، زیر سوال بردن نتیجه انتخابات توسط یک رئیس‌جمهور، ذهن میلیون‌ها نفر را آلوده می‌کند و حداقل در جایگاه او باعث از بین رفتن ایمان به دموکراسی می‌شود؛ این امر مشروعیت رئیس‌جمهور منتحب را زیر سوال می‌برد.

با این وجود به نظر می‌رسد ساختار سیاسی آمریکا در حال مقاومت در برابر چنین بدعتی است؛ مقام‌های ایالتی در میشیگان و جورجیا، دو ایالتی که کارزار ترامپ شدیدا مدعی تقلب در آن‌ها است، بر سلامت انتخابات پافشاری کرده‌اند؛ در جورجیا، بر اساس قوانین ایالتی با توجه به نزدیک بودن آرای دو کاندیدا، نتایج مورد بازشماری قرار گرفت  و پیروزی بایدن مجددا تأیید شد.

با این حال، تلاش‌های تیم ترامپ ادامه دارد. رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ با متهم کردن حزب دموکرات به «توطئه ملی»، بر ادامه طرح شکایت از نتایج انتخابات، تأکید کرد.

با توجه به گزارش گاردین به نظر می‌رسد، چنان که تا کنون مشخص شده است، طرح شکایت از روند برگزاری انتخابات بی‌فایده است. با توجه به دیدارهای اخیر ترامپ با مقام‌های ایالتی به نظر می‌رسد، تلاش تیم ترامپ هم متقاعد کردن اعضای کالج‌های انتخاباتی در ایالت‌های میشیگان، ویسکانسن و پنسیلوانیا به «بی‌وفایی» به آرای مردمی باشد. ترفندی که در قانون اساسی آمریکا ساز و کار مشخصی دارد و بر اساس آن چنانچه ایالت‌ها نتوانند در مورد پیروز نهایی انتخابات به نتیجه قطعی برسند، اعضای کالج‌های انتخاباتی می‌توانند بدون در نظر گرفتن آرای مردمی، رأی خود را به یکی از نامزدها بدهند.

در مورد تحقق و یا عدم تحقق این رخداد باید منتظر تاریخ 14 دسامبر بود که کالج‌های انتخاباتی برای معرفی رئیس‌جمهور تشکیل جلسه خواهند داد و در این باره نیز تصمیم گیری خواهند کرد.

استفاده کارزار ترامپ از این سازوکار نیز بدون چالش نیست؛ تا کنون علیرغم پی‌گیری‌های تیم ترامپ، شواهد قانع‌کننده‌ای از تقلب یا تخلف در روند برگزاری انتخابات دیده نشده است و این امر مسیر اعضای کالج‌های انتخاباتی برای انتخاب رئیس‌جمهور بنا بر نظر خود را ناهموار می‌سازد.

از سوی دیگر، پس از تأیید پیروزی بایدن در ایالت جورجیا، تعداد آرای الکترال بایدن به 306 در برابر 232 رأی ترامپ رسیده است؛ این در حالی است که 270 رأی الکترال برای پیروزی در انتخابات کافی است.

اختلاف تعداد آرای الکترال، بهره‌گیری کارزار ترامپ از گزینه «بی‌وفایی» را دشوار می‌کند؛ ترامپ برای پیروزی، نیازمند تخصیص یافتن آرای الکترال هر سه ایالت میشیگان، ویسکانسن و پنسیلوانیا است و حتی امتناع یکی از این سه ایالت در رأی دادن به او در روز 14 دسامبر، بایدن را در جایگاه برنده قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد پس از 14 سپتامبر، ترامپ دیگر امید و گزینه‌ای برای تغییر نتیجه انتخابات نخواهد داشت؛ حتی در صورت عدم خروج وی از کاخ سفید، کلیه نهادهای امنیتی، نظامی و انتظامی بر اساس قانون، تحت فرمان رئیس‌جمهور معرفی شده از سوی کالج‌های انتخاباتی قرار خواهند گرفت؛ امتناع ترامپ از پذیرش نتایج نهایی، او را از یک رئیس‌جمهور شکست‌خورده و معترض به نتایج، به یک قانون‌شکن تبدیل خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید