جدیدترین اخبار
23 دی 1396 ساعت 13:16 روی خط خبر کد خبر :199167
برای چاپ کلیک کنید

کم و گران‌فروشی بیشترین تعداد تخلف در نه ماه امسال

کم و گران‌فروشی بیشترین تعداد تخلف در نه ماه امسال

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: ۱۳۷ هزار و ۹۶۵ فقره شکایت طی نه ماه امسال به ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها رسیده که بیشترین سهم تخلف‌ها مربوط به گران‌فروشی، کم‌فروشی و درج نکردن قیمت است .-

از مجموع شکایات دریافتی، ۹۲ درصد مورد رسیدگی قرار گرفت و بقیه در مرحله رسیدگی است.
نان، میوه، سبزی و پوشاک بیشترین شکایات

به گزارش ایرنا، سازمان مزبور در گزارش خود آورده است، بیشترین گزارش‌ها و شکایت‌های دریافتی در حوزه کالا مربوط به نان، میوه، سبزی و پوشاک است و تعداد ۶۶ درصد شکایت‌های دریافتی به صورت تلفنی، ۱۶ درصد حضوری و ۱۸ درصد باقیمانده به صورت کتبی است.
بیشترین شکایت خدمات مربوط به تعمیرگاه‌های خودروهای سبک

همچنین در حوزه خدمات، بیشترین شکایات مربوط به تعمیرگاه‌های خودروهای سبک، پارکینگ شهری و مشاورین املاک است.

تاکنون ۹۲ درصد شکایت‌ها مورد رسیدگی و پاسخگویی قرار گرفته و هشت درصد باقیمانده نیز به دلیل استعلام حقوقی و یا درخواست نظریه کارشناسی در مرحله رسیدگی قرار دارند.
احراز ۴۰ درصد تخلف‌ها

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این گزارش افزوده است، از مجموع شکایت‌های رسیدگی شده ۵۴ هزار و ۶۹۳ فقره با سهم ۴۰ درصدی تخلف‌ها احراز شد و ۷۱ هزار و ۸۷۴ فقره برابر با ۵۲ درصد، متخلف شناخته نشدند و اکنون حدود ۱۱ هزار و ۳۹۸ فقره هم با سهم هشت درصدی در حال بررسی است.
۸۵ درصد شکایت‌ها مربوط به کالا

برپایه این گزارش، ۱۱۷ هزار و ۱۹۲ فقره از شکایت‌های دریافتی با سهم ۸۵ درصدی مربوط به کالا و ۲۰ هزار و ۷۷۳ فقره با سهمی به میزان ۱۵ درصد مربوط به خدمات است.
سه درصد از شکایت‌ها منجر به مصالحه

همچنین بر اساس تدابیر انجام شده در ۹ ماه امسال، از مجموع شکایت‌های دریافتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، پنج هزار و ۸۷ فقره برابر با سه درصد از شکایت‌های دریافتی با ارزش بیش از ۱۱۲ میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۷۸ هزار ریال که جنبه عمومی نداشته قبل از تشکیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شد.

پارسال هم بر اساس گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از وضعیت شکایات و تخلف‌ها در سال ۱۳۹۵، بیشترین تعداد شکایات دریافتی به ترتیب مربوط به گران‌فروشی، کم‌فروشی و درج نشدن قیمت بود.

سال گذشته ۲۰۷ هزار و ۹۷۹ فقره شکایات مردمی از طریق ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در بخش کالا و خدمات دریافت و بررسی شد که ۸۵ درصد در بخش کالا و ۱۵ درصد در بخش خدمات بود.

نان، میوه و سبزیجات، پوشاک، گوشت مرغ و گوشت قرمز و همچنین پارکینگ شهری، تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و حمل و نقل درون شهری به ترتیب بیشترین سهم شکایات را در بخش کالا و خدمات به‌خود اختصاص دادند.

Ad

روی خط خبر

  • پرسپولیس برای چهارمین بار پیاپی قهرمان سوپرجام شد
  • نتایج اولیه انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری
  • مصرف برق به مرز هشدار رسید
  • انتخابات پارلمانی در ارمنستان
  • کشف قرص های سقط جنین در شرق تهران
  • تهران وارد وضعیت نارنجی مصرف آب شد
  • قیمت ها در بازار خودرو ۲ روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری
  • وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ را چگونه بگیریم؟
  • پروژه «نئوم» عربستان یک سراب و اغراق‌آمیز است
  • تغییر نام تعدادی از معابر پایتخت
  • اولین نمایش فیلم سینمایی «فصل قاصدک» در جشنواره کن
  • دولت رئیسی چه زمانی رسما آغاز به کار می‌کند؟
  • «ببر منچوری» بهترین فیلم جشنواره شانگهای شد
  • واکسیناسیون تا ۲ روز آینده شروع می‌شود/ در آستانه موج پنجم کرونا قرار داریم
  • عراقچی: به توافق نزدیک‌تر هستیم
  • پس از قربانی شدن ۸۲ هزار ایرانی آمریکا معافیت تحریمی کرونایی صادر کرد
  • عطوان خطاب به حکام عرب : از ایران یاد بگیرید
  • افراد بالای ۷۰ سال برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا منتظر پیامک باشند
  • مواد غذایی که نباید پس از انبه مصرف کنید
  • جزئیات آرای استان تهران
  • اجرای دوباره محدودیت تردد شبانه از امشب/سفر به کدام شهرها ممنوع است؟
  • اسامی ۱۴۴ موسسه مجاز اعزام دانشجو اعلام شد/اسامی
  • خود اظهاری بیماران کرونایی کنکور سراسری آغاز شد
  • قیمت سکه، طلا و ارز ۱۴۰۰.۰۳.۳۰
  • طرح وزارت صمت برای قیمت‌گذاری خودرو‌ها
  • قیمت جدید گوشی های اپل آیفون در بازار – 30 خرداد 1400
  • شاهین جمشیدی به کرونا مبتلا شد
  • گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهوری عراق با ابراهیم رئیسی
  • قیمت اوراق مسکن افزایش یافت
  • در نشست اخیر سیسی و بن سلمان چه گذشت؟
  • Ad