کلوت‌ های دشتی بوشهر به ثبت ملی رسید

    کد خبر :824304

کوه مند دارای زیباترین و بزرگترین کلوت‌ها و کوآستاهای ایران است که بر اثر فرسایش باد و آب تشکیل شده است و تعداد قابل توجهی از این کلوت‌ها بین روستاهای درازی و چاووشی شهرستان دشتی دیده می‌شود.

مسئول ثبت آثار اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر گفت: کلوت‌ ها و دودکش‌های مند شهرستان دشتی این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سودابه معموری شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: کلوت‌ ها و دودکش‌های واقع در منطقه مند دشتی با شماره ۸۳۹ برای نخستین بار در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: کوه مند دارای زیباترین و بزرگترین کلوت‌ها و کوآستاهای ایران است که بر اثر فرسایش باد و آب تشکیل شده است و تعداد قابل توجهی از این کلوت‌ها بین روستاهای درازی و چاووشی شهرستان دشتی دیده می‌شود.

معموری بیان کرد: این آثار که با نام یاردانگ نیز خوانده می‌شود در بخش مرکزی شهرستان دشتی قرار دارد و سالانه پذیرای گردشگران بسیاری در زمینه طبیعت گردی است.

مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر با بیان اینکه سال گذشته ۲۳ اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شد، گفت: از این شمار سه اثر طبیعی استان در سال ۹۹ به ثبت رسید.

وی یادآورشد: پیش از این ۴۰۷ اثر فرهنگی و طبیعی استان بوشهر ثبت ملی شده‌ است که از این شمار ۷۰ اثر ناملموس، ۱۲ شی منقول، هفت اثر طبیعی و ۳۱۸ اثر نامنقول است.

منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید