جدیدترین اخبار
11 بهمن 1398 ساعت 11:44 پزشکی و سلامت کد خبر :680736

کافئین زیاد، عاملی برای اختلال در خواب دانش‌آموزان

رضا گلبهاری متخصص داخلی با بیان این مطلب افزود: کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و موجب افزایش هوشیاری می‌شود، بسیاری از مردم کافئین را به واسطه تجربه تقویت موقت انرژی و بهبود خلق و خو مصرف می‌کنند و تقریبا ۸۰ درصد از جمعیت جهان، از جمله ۷۵ درصد کودکان، هر روز محصولات کافئین‌دار مصرف می‌کنند.

وی اظهار داشت: دانش آموزان برای دریافت کافئین مصرف قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را مد نظر قرار می‌دهند در حالی که کافئین می‌تواند به شدت بر خواب آنها تاثیرگذار باشد، زیرا نتایج یک مطالعه نشان داد مصرف هر ۱۰ میلی گرم کافئین توسط پسری ۱۳ ساله کاهش ۱۲ درصدی تجربه خواب هشت و نیم ساعتی را برای وی به همراه داشت.

گلبهاری ادامه داد: کافئین ممکن است موجب از دست دادن کلسیم در بدن شود. با گذشت زمان، مصرف بیش از اندازه کافئین می‌تواند به کاهش تراکم استخوانی منجر شود و مصرف نوشابه های گازدار یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا به جای شیر ممکن است نوجوان را در معرض خطر بالاتر ابتلا به پوکی استخوان قرار دهد.

به گزارش ایرنا،این متخصص داخلی افزود: کافئین ممکن است مشکلات سلامت را تشدید کند. این ماده ممکن است با داروها و مکمل‌هایی خاص تداخل ایجاد کند، دریافت بالای کافئین سبب کاهش مدت و کیفیت خواب و ایجاد بی‌خوابی در مصرف کنندگان می‌شود. به طور موثری روی حالات روانی تاثیر می‌گذارد و با سطح پایین هوشیاری که به دنبال خواب آلودگی ایجاد شده، مقابله می‌کند.

به گفته گلبهاری، با توجه به اینکه دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی به طور مزمنی از خواب کافی محروم بوده، یا از کیفیت نامطلوب خواب رنج می‌برند، این امر، خواب آلودگی روزانه را به همراه دارد، توانایی یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر قرار گرفته و روند یادگیری کند می‌شود، بنابراین توجه و نظارت کافی والدین بر میزان مصرف کافئین فرزندان، امری مفید تلقی میشود.

وی افزود: دانش آموزان بیشتر از افراد دیگر در معرض مصرف بی رویه این مواد هستند و معمولا به مقدار مناسب مصرف نیز توجهی ندارند، در حالی که یک لیوان آب خنک کمک می کند تا هوشیاری پایدار بماند زیرا برخی اوقات کم آبی باعث احساس خستگی می شود.

این متخصص داخلی ادامه داد: کمبود ویتامین «ب» باعث احساس خستگی، بی قراری، تمرکز پایین، اضطراب و افسردگی می شود، مصرف ماهی، تخم مرغ، مواد لبنی و شیرهای گیاهی می تواند کمبود این ویتامین را برطرف کند.

گلبهاری تصریح کرد: انجام ورزش ملایم بر خلاف باور غلط باعث خستگی نمی‌شود بلکه بدن را از حالت خمودگی خارج می‌کند، به خصوص در صبح یا پس از مدرسه ورزش می‌تواند باعث هوشیاری دانش آموزان شود.

وی خاطرنشان کرد: با جایگزین کردن ورزش، نوشیدن آب و مصرف غذاهای حاوی ویتامین «ب» بدن جوان را سالم و ذهن او را فعال و هوشیار نگه دارید.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • درگذشت هنرپیشه ایتالیایی در سن ۷۰ سالگی
  • سکه به کانال ۱۰ میلیون تومان برگشت
  • بانک‌ها هفته آینده تعطیل نیستند
  • واکنش علی ربیعی به خبر شلاق خوردن یک کارگر
  • توزیع گسترده مرغ منجمد در سراسر کشور با قیمت مصوب
  • ریاض: در معرض حمله صدها موشک و پهپاد قرار گرفته‌ایم
  • کیومرث نیازآذری دستگیر شد
  • اخراج 32 هزار نفر از «والت دیزنی»
  • جزئیات تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی / امسال ۸ ایرانی آزادشدند
  • خودرو ۳۰ درصد ارزان شد
  • قرعه کشی طرح فروش مشارکت در تولید محصولات ایران خودرو
  • بهترین زمان تشخیص بیماری کرونا چه روزی است؟
  • پیش‌بینی موسسه مالی بین‌المللی از وضعیت اقتصاد ایران در 3 سال آینده با لغو تحریم‌ها
  • عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان به شرط انعقاد توافق تسلیحاتی
  • فرمان و توصیه مهم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به نیروی دریایی سپاه و ارتش
  • حریق جان ۵ بیمار کرونایی در هند را گرفت
  • پرویز پورحسینی درگذشت
  • صدای عادل فردوسی‌پور به تلویزیون برگشت
  • راه اندازی تاکسی هوایی در کره جنوبی
  • کشف محموله یک تُنی گوشت غیربهداشتی در چیتگر
  • مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در 3 استان کشور
  • توزیع مرغ گرم در فروشگاه های زنجیره ای از فردا شنبه
  • قطور در آذربایجان غربی لرزید
  • قیمت ارزان‌ترین و گران‌ترین خودروهای ایرانی در بازار
  • هشدار بارش شدید برف و باران در ۲۱ استان
  • تغییر جدید در حقوق بازنشستگان
  • قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۰۹/۰۷
  • مراحل و شروط مهم مذاکره احتمالی ایران و آمریکا
  • توئیتر صفحه سرکرده گروهک منافقین را بست
  • تعطیلی ادارات در هفته آینده