جدیدترین اخبار
19 خرداد 1399 ساعت 11:14 پزشکی و سلامت کد خبر :720966

چه عواملی مزاحم خواب آرام شبانه هستند؟

انسان‌ها به طور متوسط یک‌سوم از عمر خود را می‌خوابند. در واقع به هنگام خواب در بدن ما اتفاقات زیادی می‌افتد، هر چند که ما از آن‌ها بی‌خبریم.

در چرخه خواب دو مرحله خواب عمیق و رؤیابینی به طور مرتب هر ۹۰ دقیقه عوض می‌شوند. در مرحله خواب عمیق بدن ما فعالانه در حال کار کردن است، درست مثل یک کامپیوتر که در خفا در حال به‌روز کردن برنامه‌های خود است.

بدن ما در این مرحله هورمون‌های رشد را برای بازسازی ترشح می‌کند و مشغول فعال کردن سیستم ایمنی خود است تا سلول‌های دفاعی ما بتوانند در زمانی کوتاه با ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله کنند. به همین دلیل است که بیماران به خواب بیشتری نیاز دارند.

به گزارش دانشجو، اما در مرحله رؤیابینی، مغز ما با خاموش کردن حافظه کوتاه‌مدت مشغول پردازش وقایع روز می‌شود. در این مرحله است که ما رؤیا می‌بینیم، رؤیا‌هایی که گاهی آنقدر عجیب و غریب‌اند که هیچ ربطی میان آن‌ها و زندگی روزانه و خصوصی‌مان نمی‌توانیم پیدا کنیم. احتمالا در این مرحله بخش‌هایی از مغز که کمتر به‌کار می‌آیند فعال می‌شوند. پس بدون خواب، هم بدن و هم مغز ما این فرصت استثنایی برای انجام فعالیت‌های ضروری و مورد نیازشان را از دست می‌دهند.

نیاز بزرگسالان به خواب شبانه بین هفت تا ۹ ساعت است و این میزان نمی‌تواند کمتر از شش ساعت شود.

عوامل مزاحم برای خواب

– تلفن همراه خود را اگر ممکن است مدتی طولانی قبل از خواب خاموش کنید و اگر می‌شود از آن اصلا در اتاق خواب استفاده نکنید. نور آبی صفحه آن به شدت جلوی خواب را می‌گیرد. چشم‌های ما با دیدن این نور این پیام را به مغز می‌فرستند که باید بیدار بمانی. بعد ملاتونین، هورمون تنظیم‌کننده چرخه شبانه‌روزی خواب که ضامن خواب آرام است کمتر تولید می‌شود. به علاوه، توجه به ایمیل‌ها یا شبکه‌های اجتماعی ذهن را فعال نگه می‌دارد و مانع خواب می‌شود.

– مصرف کافئین هم جلوی خواب راحت را می‌گیرد. برای همین است که تا شش ساعت قبل از خواب نباید قهوه خورد.

– سر و صدا و نور نیز مانعِ خواب آرام می‌شود.

به گزارش دویچه‌وله، برای داشتن خوابی مطلوب و آرام، اتاق خواب باید جایی برای خواب باشد نه کامپیوتر و تلویزیون.

همچنین افرادی که همیشه سر ساعت معینی می‌خوابند معمولا سریع‌تر به خواب می‌روند. در عین حال بالش و تشک هم باید مناسب بوده و وضعیت راحتی را برای سر و بدن به وجود آورد.

زمانی که اتاق خواب آرام و تاریک و دمای آن بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد است بهترین شرایط برای خوابی عمیق و با کیفیت فراهم خواهد شد.

Ad

روی خط خبر

  • وزارت خارجه انگلیس، بعیدی‌نژاد را احضار کرد
  • چه افراد و شرکت‌هایی مشمول تحریم‌های جدید آمریکا شدند؟
  • لغو تمامی کنسرت‌ها و برنامه‌ها در جزیره کیش
  • جزئیات شکایت دولت از نمایندگان “توهین کننده” به رئیس جمهور
  • پومپئو: متولدین «بیت‌المقدس» می‌توانند در پاسپورت خود محل تولدشان را «اسرائیل» انتخاب کنند
  • کشور در اوضاع بسیار بحرانی است!
  • روغن نباتی بدون تغییر قیمت در بازار توزیع می‌شود
  • این مرد یک شبه ٦ میلیار دلار از دست داد
  • هر نوع “صید ترال” ممنوع است/ ممنوعیت فقط مختص فانوس‌ماهی‌ها نیست
  • این دستاوردهای نظامی، قدرت ارتش ایران را چند برابر کرده است/ تصاویر
  • شمارش معکوس برای صعود دوباره بازار سهام
  • نخل طلای فیلم کوتاه به مصر رسید
  • جو بایدن: اگر فلوریدا هم آبی شود، کار تمام می‌شود
  • وزیر کار هم مبتلا شد
  • پرداخت حداقل دستمزد در اتحادیه اروپا اجباری شد
  • عرضه خودرو در بورس منتفی شد
  • سه کشته در حمله با چاقو به کلیسای نیس فرانسه/سر زن قربانی جدا شد
  • متوسط قیمت مسکن در 22 منطقه تهران اعلام شد / جدول
  • جدیدترین قیمت انواع طلا و سکه
  • آمریکا: تا زمان بازگشت ایران به میز مذاکره، کارزار فشار حداکثری ادامه دارد
  • کریم اکبری مبارکه بر اثر کرونا درگذشت
  • قیمت روز گوشی موبایل در ۸ آبان؛ از سامسونگ و هواوی تا اپل و شیائومی
  • منتظر گرمای بی‌سابقه پاییزی باشید
  • تقویت دیوار دفاعی ارتش در مرزهای شمال غربی / تصاویر
  • بالاترین خیانت به مردم از نظر روحانی / خبر خوش به مردم تهران
  • تاثیر مستقیم دلار بر قیمت آهن
  • روزانه 70 میلیون دلار در بازار متشکل ارزی عرضه شد
  • افشاگری پولیتیکو در مورد ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا
  • جشنواره کن برگزیدگان بخش «سینه‌فونداسیون» را معرفی کرد
  • یک هواپیما بالای میتینگ انتخابانی ترامپ رهگیری شد/ فیلم
  • Ad