چرا اسرائیل به توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان تن داد؟

    کد خبر :946803
چرا اسرائیل به توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان تن داد؟

هراس رژیم صهیونیستی از سلاح حزب الله لبنان و همچنین طرح و برنامه های گسترده صهیونیست ها جهت استخراج گاز از میادین گازی شرق دریای مدیترانه و در اختیار گرفتن سهمی از گاز صادراتی روسیه به اروپا برای خود و بهره بردن از منافع اقتصادی قابل توجه آن، از جمله مهمترین محرک هایی بودند که رژیم‌صهیونیستی را به سمت توافق با لبنان جهت ترسیم مرزهای دریایی با این کشور سوق دادند.‌

بازتاب– رژیم صهیونیستی به تازگی از توافق خود با لبنان جهت ترسیم مرزهای دریایی خبر داده است. مساله ای که به طور خاص با توجه به تنش های چند ماه اخیر دو طرف و مخصوصا تهدیدهای حزب الله لبنان علیه اسرائیل مبنی بر پیامدهای سنگین غارت منابع انرژی موجود در آب های مرزی اطراف لبنان از سوی صهیونیست ها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می شود.

در این چهارچوب، اسرائیلی ها مدت هاست میادین گازی “قانا” و “کاریش” را که در آب های مورد مناقشه با لبنان هستند، در کنترل خود داشته اند و مدام از طرح های خود جهت استخراج گاز از آن ها سخن گفته اند. در جبهه مقابل، حزب الله لبنان و دبیر کل این جنیش سید حسن نصر الله در چندین نوبت تاکید کرده اند که اگر رژیم صهیوستی بنا داشته باشد که به غارت منابع انرژی لبنان بپردازد، بایستی خود را آماده جنگ کند.

از این رو، حزب الله لبنان جدای از ارسال سیگنال های روشن به رژیم صهیونیستی، در قالب موضع گیری های مقام های ارشد این جنبش و برگزاری مانورهای نظامی از سوی حزب الله در خاک لبنان، به طور خاص چند ماه قبل اقدام به اعزام سه پهپادِ غیرمسلح به مناطق اطراف میدان گازی کاریش کرد که این مساله بازتاب های گسترده‌ای را نیز در رسانه های منطقه ای و بین المللی داشته است

این موضوع به قدری برای رژیم صهیونیستی مهم و خطرناک تلقی شده است که آن ها پروژه آغاز برداشت گاز از میدان گازیش کاریش را که قرار بود در ماه سپتامبر سال جاری میلادی انجام شود، به تاخیر انداختند.

از این منظر، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که دلیل و محرک اصلی عقب نشینی رژیم صهیونیستی از استخراج یک جانبه گاز از میادین انرژی مشترک با لبنان، هراس این رژیم از توان بازدارنده حزب الله لبنان بوده است. در این راستا، “اسرائیل کاتز” از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی به تازگی در موضع گیری در مورد توافق مرزی این رژیم ص با لبنان گفته است: “آنچه در مورد توافق اخیر اسرائیل با لبنان شاهد آن هستیم، تصویری از ضعف در برابر سید حسن نصر الله است”.

پیشتر نیز روزنامه صهیونیستی هارتض در گزارشی نوشته بود:

یک حقیقت واضح وجود دارد و آن این است که حزب الله برای اسرائیل قدرتی بازدارنده است. حزب الله لبنان بسیار محتاطانه عمل می کند و مهره های خود در بازی را با تدبیر به کنشگری وا می دارد. مساله ای که می تواند هزینه های قابل توجهی را به اسرائیل تحمیل کند.

جدای از این ها، رسانه های عبری زبان در مدت اخیر در موارد متعددی به توان پهپادی حزب الله لبنان اشاره کرده اند و تاکید داشته اند که این مساله اساسا تمرکز رژیم اسرائیل جهت استخراج گاز از میادین گازی شرق دریای مدیترانه را سلب می کند و در این فرآیند اختلالات جدی را ایجاد خواهد کرد.

مساله‌ای که در نهایت اسرائیل را به تن دادن به توافق مرزی با لبنان سوق داده است. در این میان باید توجه داشت که یکی از دلایل و محرک های اصلی دیگری که جدای از توان بازدارنده حزب الله لبنان، رژیم صهیونیستی را به سمت دستیابی به یک توافق با لبنان جهت ترسیم مرزهای دریای سوق داده، این نکته است که صهیونیست‌ها سعی دارند در شرایط کنونی جهان که غرب با یک بحران فراگیر به دلیل تحریم های انرژی علیه روسیه(در پی جنگ اوکراین) رو به رو شده است، از وضعیت، نهایت استفاده را ببرد و با توجه به نزدیکی خود به قاره اروپا، تا جای ممکن بخشی از سهم انرژی صادراتی روسیه به کشورهای اروپایی را در کنترل خود بگیرند.

مساله ای که هم برای لبنان و هم برای رژیم صهینیستی می تواند حامل منافع اقتصادی قابل توجهی باشد. در این چهارچوب، رژیم صهیونیستی از طریق حصول توافق با لبنان بر سر مرزهای دریایی و متعاقبا میادین گازی موجود در منطقه مدیترانه شرقی بر آن است تا از فرصت جدید ایجاد شده، نهایت استفاده را ببرد. فرصتی که در سایه قدرت سلاح حزب الله لبنان، به هیچ عنوان امکان استفاده از آن به صورت یکجانبه از سوی رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. غصه خور بزرگ گفت:
    مخالفم ۱

    خاک تو سر بچه های ما

دیدگاهتان را بنویسید