چای هم به سرنوشت آرد دچار می‌شود/ همه چیز برای افزایش وحشتناک قیمت چای فراهم است

    کد خبر :906580
چای

در حالی که به گفته مدیر عامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قرار بود 50 تا 60 هزار قلم کالا به لیست کالاهای مشمول کاهش قیمت اضافه ‌شود اما هر روز خبر جدیدی از افزایش قیمت کالاها منتشر می شود و این بار نوبت به چای رسیده است.

بازتاب– پس از گران شدن 5 برابری قیمت آرد و پیش بینی افزایش دو برابری قیمت ماکارونی، حالا به گفته مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال قرار است قیمت چای خشک هم بین 10 تا 60 درصد افزایش یابد و دلیل آن هم رشد قیمت برگ سبز چای است.

در حال حاضر برگ سبز چای درجه‌ 1 نسبت به سال گذشته 37 درصد افزایش قیمت داشته و برگ سبز درجه‌ 2 هم 48 درصد رشد قیمت داشته است، برهمین اساس برگ سبز چای درجه‌ 1، کیلویی 9 هزارو 200 تومان و برگ سبز چای درجه‌ 2 هم کیلویی هفت هزار و 100 تومان خرید و فروش می شود، این در حالی است که قیمت برگ سبز درجه‌ 1 در سال 1400 کیلویی شش هزار و 690 تومان و برگ سبز چای درجه 2 ، چهار هزار و 700 تومان بود.

به نظر می رسد با توجه به اینکه هزینه‌های تولید چای افزایش پیدا کرده یعنی هزینه دستمزد کارگران فصلی حدود 80 درصد و هزینه گاز مصرفی هم 150 درصد رشد کرده، بنابراین قیمت تمام شده محصول هم بالا رفته است.

ترغیب چایکاران برای چیدن برگ سبز درجه 2

اما افزایش 10 تا 60 درصدی قیمت چای ایرانی در سالجاری نسبت به سال گذشته می تواند به کوچک تر شدن سفره خانوارهای ایرانی بیانجامد، همچنان که سال گذشته و پس از افزایش قیمت چای، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صنایع بسته‌‌بندی چای گفت: رشد نسبی قیمت‌‌ها و کاهش قدرت خرید موجب کاهش 30 درصدی تقاضای چای در دو سال گذشته شده است.

در این شرایط و علاوه بر احتمال کاهش تقاضا برای خرید چای به دلیل گرانی مضاعف این محصول، نگرانی دیگری هم در میان فعالان این بخش وجود دارد و آن هم افزایش بیشتر قیمت برگ سبز درجه 2 نسبت به برگ سبز درجه 1 در سالجاری است.

انتظار می رود که رشد بیشتر قیمت برگ سبز چای درجه دو نسبت به درجه یک موجب می شود که چایکاران با این افزایش قیمت‌ها، به چیدن برگ درجه‌ 2 ترغیب ‌شوند.

در همین راستا مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال با انتقاد از قیمت خرید تضمینی چای، می گوید: سندیکای چای نحوه محاسبه قیمت خرید چای را منطقی نمی‌داند چرا که ما بر این باوریم این نحوه قیمت گذاری کشاورزان را متمایل به برداشت برگ سبز درجه دوم می‌کند اما اعتراض‌های ما نتیجه بخش نبود و اصلاحی بر روی قیمت‌ها انجام نشد.

بررسی قیمت چای ایرانی و خارجی در بازار

به گفته رئیس سندیکای چای شمال، قیمت چای ایرانی از سال 99 تا اواسط سال 1400 بیش از 50 درصد گران شد و با افزایش قابل توجه قیمت چای، مصرف مردم هم کاهش یافت و این در حالی است که چای تنها کالایی است که تمام اقشار برای پذیرایی از آن استفاده می‌کنند.

افزایش قیمت چای در سال گذشته و افزایش 10 تا 60 درصدی قیمت چای در سالجاری، بهانه ای شد تا نگاهی به قیمت چای ایرانی و خارجی در بازار داشته باشیم.

در حال حاضر یک بسته 500 گرمی چای سرگل بهاره ایرانی 100 هزار تومان، یک بسته نیم کیلوگرمی چای سیاه ممتاز ایرانی بهاره 65 هزار تومان و چای سبز قلم ایرانی 400 گرمی، 49 هزار تومان فروخته می شود.

برای خرید یک بسته یک کیلوگرمی چای ایرانی سرگل لاهیجان هم باید 163 هزار تومان، یک کیلوگرم چای ساچمه ای بهاره 1400 لاهیجان، 140 هزار تومان و برای خرید یک کیلوگرم چای ممتاز ایرانی (بهاره 1400 لاهیجان) باید 70 هزار تومان بپردازید.

اما قیمت چای خارجی گرانتر از چای ایرانی است به عنوان نمونه قیمت یک بسته چای ممتاز سیلان آباگا 450 گرمی، 125 هزار تومان ،قیمت چای سبز سرگل تی بالکا 400 گرمی، 80 هزار و 500 تومان، قیمت چای هندی تشریفات 450 گرمی هم 149 هزار و 900 تومان است.

همچنین چای سیاه ارل گری تویینگز 450 گرمی با قیمت 155 هزار و 900 تومان، چای سیاه گلستان مدل ممتاز هندوستان 500 گرمی 144 هزار و 900 تومان و چای کلاسیک خارجی 500 گرمی برند دبش، 124 هزار و 900 تومان فروخته می شود.

نگاهی به قیمت چای خارجی و ایرانی نشان می دهد که قیمت چای خارجی بیش از دو برابر چای ایرانی است بنابراین خرید آن توسط اقشار آسیب پذیر دور از دسترس است، چای ایرانی هم که با افزایش دوباره قیمت ها در سالجاری همراه خواهد بود و همین موضوع شرایط را برای خرید چای ایرانی هم با وجود ارزانتر بودن، سخت می کند، علاوه بر این، افزایش قیمت چای ایرانی به نفع فعالان بازار هم نیست چون با جهش قیمت ها، چای روی دست آنها می ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید