پیش بینی افزایش تقاضای نفت در نیمه دوم سال جاری/ اوپک پلاس در خصوص احتمال بازگشت نفت ایران به بازار چه تصمیمی خواهد گرفت؟

    کد خبر :813960
نشست اوپک پلاس

اعضای اوپک پلاس، روز سه‌شنبه در خصوص محدودیت کنونی در عرضه، چشم‌انداز افزایش تقاضا در نیمه دوم سال جاری و احتمال بازگشت نفت ایران به بازار تصمیم‌گیری خواهند کرد. با توجه به فشارهای اقتصادی بر کشورهای تولیدکننده در نتیجه بحران کرونا، منافع جمعی ایجاب می‌کند که قیمت‌های کنونی در بازار حفظ شود.

«بازتاب»؛ آرش صفار– خبرگزاری «رویترز» با توجه به اجلاس سه‌شنبه اوپک پلاس به بررسی تصمیم این نشست در خصوص محدودیت‌های کنونی عرضه نفت خام و سیاست صادرکنندگان در خصوص احتمال بازگشت نفت ایران به بازار پرداخته است.

منابع خبری درون اوپک به رویترز گفته‌اند که احتمالا اوپک پلاس در نشست پیش رو به سرعت کنونی کاهش محدودیت‌های عرضه نفت خام پایبند بماند.

به گفته این کارشناسان، اگرچه تولیدکنندگان نفت معتقد هستند که تقاضا در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت، اما با توجه به احتمال افزایش تولید ایران، عرضه و تقاضا متعادل می‌ماند.

در اجلاس آوریل اوپک و متحدان آن، تولیدکنندگان با افزایش 2/1 میلیون بشکه‌ای تولید برای ماه‌های می و جولای موافقت کردند؛ چرا که پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش تقاضا، علیرغم موج جدید کرونا در هند داشت.

در اجلاس روز سه‌شنبه، مهم‌ترین عدم قطعیت پیش روی اوپک پلاس، احتمال افزایش تولید نفت ایران، با توجه به پیشرفت گفتگوهای وین برای احیا توافق هسته‌ای 2015 است.

منابع رویترز درون اوپک به این خبرگزاری گفته‌اند که نمی‌توان احتمال بازگشت نفت ایران به بازار را نادیده گرفت.

در حالی که هنوز بازگشت آمریکا به برجام و از سرگیری اجرای تعهدات ایران قطعی نشده است، برخی منابع از افزایش صادرات نفت ایران از اواخر 2020 خبر داده‌اند.

اوپک پلاس در سال گذشته در پاسخ به کاهش تقاضا در بازار جهانی نفت، تولید را 9/7 میلیون بشکه کاهش داد؛ هم‌زمان با بهبود تقاضا و چشم‌انداز خروج اقتصاد جهانی از رکود ناشی از بحران کرونا، محدودیت عرضه کاهش یافت.

با این وجود، اعضای اوپک پلاس همچنان ملزم به رعایت محدودیت 5/8 میلیون بشکه‌ای هستند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در نیمه دوم سال جاری میلادی، تقاضای بازار حدود 6 میلیون بشکه افزایش یابد.

بنا بر آنچه از گزارش رویترز گفته شد به نظر می‌رسد هم‌زمان با جدی شدن احیای برجام، مسئله بازگشت نفت ایران به بازار به یکی از دستور کارهای اوپک پلاس تبدیل شده است.

پس از انعقاد برجام در سال 2015، ایران توانست اعضای اوپک را مجاب کند که هر گونه محدودیت باید بر اساس تولید ایران پیش از اعمال تحریم‌ها در نظر گرفته شود.

با توجه به فشارهای اقتصادی و کسری بودجه ناشی از بحران کرونا، تقریبا در تمامی کشورهای صادرکننده، احتمال اندکی وجود دارد که اعضای اوپک پلاس با هدف کسب سهم بیش‌تری از افزایش احتمالی تولید، محدودیت‌ها را نادیده بگیرند و بدتر از آن درگیر جنگ قیمت‌ها شوند.

این مسئله اهرم مناسبی در اختیار ایران قرار می‌دهد تا بتواند سهم از دست رفته خود از بازار را دوباره کسب کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید