پرواز سهام با عقب‌نشینی فروشندگان

    کد خبر :706732

روز گذشته در حالی شاخص کل بورس تهران ۱/ ۳ درصد رشد کرد که نماگر هموزن با اثرپذیری یکسان از تمام نماد‌ها برای هفتمین روز کاری پیاپی در بازدهی عقب ماند و رشد ۹/ ۲ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب به نظر می‌رسد همچنان اقبال معامله‌گران به سهم‌های بزرگ که عموما کامودیتی‌محور هستند بیشتر است. با رشد‌های روز گذشته قیمت سهام، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال جاری و طی تنها ۱۵ روز معاملاتی به عدد ۹/ ۲۵ درصد رسید. نماگر هموزن نیز به‌رغم رشد کمتر طی هفت جلسه معاملاتی گذشته، از ابتدای سال تاکنون با رشد ۴/ ۲۷ درصدی همراه شده است.

طی روز گذشته شاهد رسیدن ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) و سهام تازه عرضه شده «شستا» در بورس تهران به عدد ۵ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان بودیم. در حالی ارزش معاملات دیروز در محدوده ۵ هزار میلیارد تومانی قرار گرفت که طی هفته جاری دو بار به سطوح افزون بر ۶ هزار میلیارد تومانی رسیده بود. به نظر می‌رسد از جهتی عرضه سنگین سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی منجر به افت نسبی تقاضا و از سویی دیگر تشکیل صف‌های سنگین برای خرید سهام موجب کاهش عرضه شده است. در شرایطی که سهامدار شاهد ایجاد صف خریدی سنگین برای سهام خود است، این را به منزله رشد قیمتی بیشتر در روز‌های آتی می‌داند و به تبع آن سهام خود را نگه می‌دارد.

بزرگان در کانون توجه سهامداران

همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» ذکر شد، به نظر می‌رسد عزم دولت برای فروش دارایی‌ها و سهام خود منجر به ایجاد این تصور شده که سهم‌های بزرگ بازار از افت قیمتی مصون خواهند بود. در همین راستا دیروز هم این دسته از سهم‌ها که اغلب کامودیتی‌محور هستند در کانون معاملات بازار سهام بودند. به‌عنوان مثال برخلاف روند بازار جهانی و افت شدید قیمت کالا‌ها به‌دلیل ریسک‌های ایجاد شده ناشی از شیوع گسترده بیماری کووید-۱۹ طی روز گذشته شاهد رشد ۴ درصدی شاخص صنعت فلزات اساسی بودیم.

به گزارش دنیای اقتصاد،این در حالی بود که در بازار جهانی شاهد عقب‌نشینی ۶/ ۱ درصدی قیمت مس به‌عنوان دماسنج تولیدات صنعتی جهان بود. جهش ۴ درصدی شاخص این صنعت به واسطه رشد قیمتی ۱۹ نماد از ۲۲ نماد فعال این گروه در معاملات دیروز بود. بزرگان صنعت فلزات اساسی یعنی «فولاد» و «فملی» در پایان معاملات روز گذشته با صف‌های خرید سنگینی همراه بودند. به همین واسطه این دو نماد با اثرگذاری مثبت ۲ هزار و ۲۶۴ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران در جایگاه‌های دوم و سوم فهرست نماد‌ها با بیشترین اثرگذاری بر شاخص سهام قرار گرفتند.

دیروز بیشترین اقبال بورس‌بازان به نماد‌های صنعت محصولات شیمیایی بود به‌طوری که این صنعت با ۶۷۵ میلیارد تومان معامله بیش از ۱۳ درصد از معاملات کل بورس تهران را دارا بود. نتیجه چنین اقبالی به نماد‌های این گروه رشد ۶/ ۳ درصدی نماگر صنعت محصولات شیمیایی بود. نکته جالب توجه در معاملات این صنعت این بود که تمام ۲۹ نماد فعال شیمیایی در معاملات دیروز با رشد ارزش بازار همراه شدند و در این بین ۲۳ نماد نیز مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) را تجربه کردند.

«فارس» به‌عنوان با ارزش‌ترین نماد بازار سرمایه دیروز هم رشد ۵ درصدی ارزش بازار را تجربه کرد و به همین واسطه توانست با اثرگذاری ۱۹۸۵ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران در صدر فهرست اثرگذارترین نماد‌ها قرار گیرد. برخی دیگر از نماد‌های این صنعت مثل «تاپیکو»، «پارسان»، «شیراز» و «شپدیس» نیز در مجموع حامی ۱۶۵۵ واحد از رشد شاخص کل بورس تهران بودند. روز گذشته جایگاه سومین صنعت بورسی با بیشترین ارزش معاملات هم به صنعت بانک‌ها با ۴۳۸ میلیارد تومان معامله رسید. بانک‌ها نیز به واسطه چنین ارزش معاملاتی رشد بیش از ۱/ ۴ درصدی متوسط قیمت‌ها را تجربه کردند. تمام ۹ نماد فعال این صنعت در معاملات دیروز نه‌تن‌ها با رشد ارزش بازار همراه شدند؛ بلکه صف خرید را هم تجربه کردند.

در این گروه «وبملت» به‌عنوان با ارزش‌ترین بانک بازار سهام با رشد ۸/ ۴ درصدی همراه شد و توانست حامی ۶۱۱ واحد از پیشرفت شاخص کل باشد. در این گروه سه نماد «وپاسار»، «وتجارت» و «وبصادر» نیز به واسطه رشد‌هایی که تجربه کردند در مجموع اثرگذاری مثبت ۷۸۵ واحدی بر شاخص کل بورس تهران داشتند.

روز گذشته «وبملت» با بیش از ۱۹۷ میلیارد تومان معامله در صدر فهرست نماد‌ها با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. جایگاه دوم این فهرست به یکی از نماد‌های تازه‌وارد بازار یعنی «زکوثر» با ۱۵۶ میلیارد تومان معامله اختصاص یافت. «فملی»، «شپنا» و «فارس» دیگر نماد‌هایی بودند که با ارزش معاملات بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

نبض بازار به دست معامله‌گران حقیقی

روز گذشته برای هجدهمین جلسه معاملاتی پیاپی (از ۲۶ اسفند تاکنون) شاهد ثبت خالص تغییر مالکیت سهام به سمت بورس‌بازان حقیقی بودیم. طی این مدت کد‌های حقیقی مالکیت ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام را از معامله‌گران حقوقی گرفته و به پرتفوی خود افزوده‌اند. نکته جالب توجه در این بین اینکه برخلاف روند سنتی بازار سهام که در روز‌های منفی سهامداران حقوقی خرید بیشتری داشتند، طی این مدت سه بار شاخص کل به محدوده منفی رفته، اما تغییر مالکیت همچنان به سمت سهامداران خرد بوده است. به عبارتی عطش خرید سهام بین بورس‌بازان حقیقی چنان زیاد شده که در هر شرایطی خریدار سهام هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید