جدیدترین اخبار
18 آذر 1400 ساعت 09:20 پزشکی و سلامت کد خبر :868844
برای چاپ کلیک کنید

ویتامین هایی که کمبودشان عامل بی خوابی است

ویتامین هایی که کمبودشان عامل بی خوابی است

نوع رژیم غذایی همانطور که بر وزن، طول عمر و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و اختلالات متابولیک تاثیر دارد می تواند بر تشدید بی خوابی نیز تاثیر داشته باشد.

در ادامه به نقل از نشریه آنلاین “تایمز نو نیوز”، به تاثیر کمبود برخی ویتامین ها در بروز این مشکل اشاره شده است:

ویتامین C:

ویتامین C که به وفور در مرکبات یافت می شود، سرشار از آنتی اکسیدان است که به دلیل تاثیر مثبت بر مقابله با التهاب، تقویت سیستم ایمنی، استخوان و دندان ها شناخته شده است. همچنین تاثیر دیگر این ویتامین کنترل بهتر عارضه آپنه خواب است. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت مشخص شد مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به همراه ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین E موجب می شود احتمال بروز آپنه خواب کمتر اتفاق افتد. پرتقال، انواع توت ها، فلفل، کلم بروکلی و لیمو از جمله مواد خوراکی حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین B۶:

بدن برای خواب سالم به ملاتونین و سروتونین نیاز دارد. اگر فردی دچار کمبود ویتامین B۶ باشد، بدن نمی تواند هورمون های خواب را به درستی تولید کند و در نتیجه باعث بیخوابی می شود. برای غلبه بر کمبود ویتامین B۶ میتوان خوراکی هایی مانند موز، بادام زمینی، جو دوسر، گوشت مرغ، ماهی و بوقلمون را در رژیم غذایی گنجاند.

ویتامین E:

کارشناسان همواره بر اهمیت ویتامین E برای حفظ سلامت پوست و مو تاکید می‌کنند. با این حال، به ندرت بر تاثیر این ماده مغذی بر الگوی خواب تاکید می شود. علاوه بر این، این ماده مغذی به جلوگیری از تحلیل رفتن حافظه مرتبط با کم خوابی کمک و از زوال شناختی در دراز مدت جلوگیری می کند. خوراکی هایی مانند بادام، روغن آفتابگردان و دانه‌ها، کدو تنبل، اسفناج و فلفل دلمه‌ای قرمز از خوراکیهای سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین D:

ویتامین D به عنوان ماده مغذی شناخته می شود که به استحکام استخوان ها کمک می کند، اما بسیاری از این موضوع آگاهی ندارند که چگونه این ویتامین می تواند به بهبود خلق و خو و جلوگیری از التهاب کمک کند. بعلاوه تحقیقاتی انجام گرفته که نشان می دهد چگونه این ماده مغذی می تواند به الگوهای خواب کمک کند. طبق نتایج یک مطالعه، کمبود ویتامین D با کاهش طول مدت خواب مرتبط است. کمبود این ماده مغذی را می توان به طور طبیعی با قرار گرفتن در معرض آفتاب، مصرف قارچ، ماهی سالمون، ساردین، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده جبران کرد.

ایسنا

روی خط خبر

  • حقوق سربازان افزایش پیدا می‌کند
  • اتصال ایران–آذربایجان–روسیه به هم با اتوبان رشت–آستارا–باکو
  • دیدار و گفتگوی وزرای امور خارجه ایران و توگو
  • داور بازی ایران و عراق مشخص شد
  • امضا طرح کلان ملی تولید و کاشت نشایی محصولات زراعی با استفاده از سلول های جذبی
  • افزایش ۱۵۴ درصدی کفایت سرمایه بانک مسکن طی ۲ سال گذشته
  • وزیر خارجه انگلیس: اگر برجام فرو بپاشد همه گزینه‌ها روی میز است
  • تخم مرغ دو نرخی شد
  • آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی چهلمین جشنواره فیلم‌ فجر
  • لغو همه پروازها به مقصد استانبول تا ساعت ۲۴ سه شنبه
  • حامد سلیمان‌زاده داور فیپرشی جشنواره برلین شد
  • رئیسی امشب با مردم سخن می‌گوید
  • فعالیت متانول کاوه متوقف شد
  • درمان بیماری با گلاب!
  • توافق ایران و آذربایجان برای افزایش تزانزیت بین دو کشور
  • اگر این علائم را دارید تا ۲ هفته واکسن نزنید
  • سقوط آزاد سهام در بورس وال استریت آمریکا
  • ۱۰ توصیه برای پیشگیری از سرطان /اینفوگرافیک
  • ایجاد مرکز لجستیک کالای ازبکستان در بندر چابهار
  • جزئیات ثبت نام کنکور
  • وزیر کشور: بازگشت محدودیت ها در صورت شدت اُمیکرون
  • آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی: مردم از ناترازی با شاخص‌های اصلی انقلاب‌اسلامی رنج می‌برند
  • امکانات و خدمات طراحی اپلیکیشن خدماتی اندروید و ios ایراکد
  • افزایش استقامت بدن سالمندان با مصرف انار
  • سانسور فیلم برد پیت در چین جنجال آفرید
  • برای دز سوم چه واکسنی بزنیم؟/ اینفوگرافیک
  • جدیدترین موضع ایران درباره مذاکره مستقیم با آمریکا
  • جماعتی: اشتیاق مردم به واکسن کاهش یافته
  • معاون شهردار:زمان تعیین تکلیف قبرستان جدید تهران اعلام شد
  • آخرین وضعیت پرونده محمدعلی نجفی و مهدی هاشمی؛ مشمول آزادی مشروط شدند؟