وقتی ترافیک تهران صدای اعتراض نیروی انتظامی را هم بلند کرد؛ چه کسانی و در چه نهادی باید گره ترافیکی شهر تهران را باز کنند؟

    کد خبر :855914

ترافیک و  تراکم شدید خودروها در سطح خیابان ها و معابر شهر تهران چند سالی هست که برای شهروندان تهرانی به یک عادت و در واقع این معضل بزرگ به بخشی از سبک زندگی آنها تبدیل شده است. با این همه در برخی مقاطع زمانی و تحت تأثیر عوامل متعدد این بحران تشدید شده و از  تحمل شهروندان خارج می‌شود. مثل شرایطی که اکنون در آن قرار داریم و علاوه بر مردم صدای اعتراض مسئولین را نیز بلند کرده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- همزمان با آغاز فصل پاییز و کوتاه شدن طول روز و نیز به عقب کشیده شدن ساعت، شاهد تشدید مشکل ترافیک و بعضاً قفل‌شدن معابر سطح شهر تهران هستیم؛ بحران بزرگی که اگرچه در سال های گذشته نیز رخ می داد، اما این بار به واسطه تغییر ساعت های محدودیت ترافیکی به اوج خود رسیده است.

 شرایط نگران‌کننده شهر تهران به واسطه تشدید بحران ترافیک در حالی به وجود آمده و توان و انرژی بسیاری از شهروندان تهرانی را در معابر و خیابان ها تلف می‌کند که بیم آن می‌رود در روز و هفته های آتی با عادی شدن حضور کارمندان در ادارات و نیز برداشته شدن بسیاری از محدودیت‌های ترددی شرایط از آن چیزی که اکنون هست نیز بدتر شود.

 از جمله مسائلی که می توان در مورد چرایی رقم خوردن شرایط کنونی به آن اشاره کرد، موضوع تغییر ساعت و شیوه تردد خودروها به ویژه خودروهای شخصی در محدوده های ترافیکی است.

 به صورت مشخص در در سال‌های گذشته خودروهای فاقد مجوز طرح ترافیک از ساعت ۶ و نیم بامداد تا ساعت ۱۹ اجازه تردد در محدوده های ترافیکی را در روزهای اداری نداشتند، اما اکنون این محدودیت ها از ساعت هشت و نیم صبح تا ساعت ۱۶ اعمال می شود و بعد از آن همه خودروها مجاز به تردد در در خیابان و معابر کل شهر تهران هستند.

 علاوه بر این نکته مهم دیگر آن است که بر اساس قانون جدید به خودروهایی که مالکان آن ساکن محدوده ترافیکی هستند، اجازه داده شده است از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه یک بار به محدوده طرح ورود رایگان داشته باشند و همچنین به خودروهایی که داخل طرح ترافیک قرار دارند اجازه داده شده است از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه یک بار به صورت رایگان از محدوده ترافیک خارج شوند.

 همچنین در محدوده زوج و فرد قدیم(طرح کنترل آلودگی هوا)، فارغ از پلاک زوج و یا فرد به همه خودروها این اجازه داده شده است که در هر فصل ۲۰ روز تردد رایگان در محدوده زوج و فرد داشته باشند؛ قانون ها و محدودیت هایی جدیدی که سابق بر این به شیوه های دیگری اجرا می‌شد و اکنون به تجربه می توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که قانون حال حاضر نمی‌تواند به شیوه مطلوب طرح ترافیک شهر تهران را مدیریت کند.

 همانطور که اشاره شد وضعیتی که اکنون در سطح شهر تهران به لحاظ ترافیکی وجود دارد، فراتر از انتظار و تحمل شهروندان است و ساعت های مدیدی از زمان و انرژی شهروندان را تلف می کند.

 این مسئله از دید مسئولان و کارشناسان مربوطه نیز دور نمانده است، کما اینکه سردار رحیمی– فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز اخیراً با انتقاد از وضعیت موجود در همین رابطه به رسانه‌ها گفت: حجم ترافیک در معابر شهر تهران و به خصوص ترافیک عصرگاهی بالا رفته و ما از نگرانی مردم در این زمینه باخبریم. علت اصلی افزایش ترافیک به خصوص در عصر و هنگام شب نیز حجم خودروهاست و از طرفی دیگر نیز طول روز کوتاه شده و ساعت طرح ترافیک هم کوتاه است، همین موضوع سبب شده تا به یک باره یک حجم سنگینی از ترافیک را به خصوص در هنگام عصر و شب مشاهده کنیم.

رحیمی با تاکید بر اینکه حتما باید تغییری جدی در ساعات اجرای طرح ترافیک در تهران انجام شود، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا هم پیگیر این است که محدودیت‌ها کمتر شود، به همین دلیل نیز حتما ما باید  یک تغییری را در ساعات اجرای طرح ترافیک در شهر تهران بدهیم.

رییس پلیس پایتخت اضافه کرد:‌ با توجه به این موارد ما درخواستمان را در این خصوص مطرح کردیم و جزو افرادی هستیم که معتقدیم باید برای آن فکری شود و وضعیت را سر و سامان بدهیم.

وی به موضوع حمل و نقل عمومی نیز اشاره کرد و گفت: در بحث مترو و اتوبوس مراجعات در زمان کرونا تقریبا نصف شد و حالا کم کم داره این روند در حال افزایش است. بخشی از ترافیک هم ناشی از افزایش استفاده از خودروی شخصی در زمان شیوع کروناست. باید در این خصوص هم چاره‌ای اندیشیده شود.

رحیمی درباره وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی در این حوزه نیز گفت:‌ تمام دست اندرکاران باید بسترها و زمینه‌ها را فراهم کنند. پلیس مسئول ایجاد این بسترها نیست و دستگاه‌هایی مثل شهرداری و بخش‌های دیگر باید این بسترها را فراهم کنند و پلیس باید ترافیک را مدیریت کند و بسترها برایش فراهم باشد. ما این موضوع را دنبال می‌کنیم و جلساتی هم در این زمینه داشتیم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ اضافه کرد: ترافیک تهران به خصوص در عصرها و ساعات ابتدایی شهر کلافه کننده شده و ما باید به عنوان مسئولان دور هم جمع شویم و یک فکری برای حل این مشکل کنیم. به ویژه آنکه با توجه لغو دورکاری و در روزهای آینده بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس این روند افزایش نیز خواهد داشت.

 مستند به مواردی که مورد اشاره قرار گرفت به نظر می رسد یک اقدام جدی و کارشناسانه برای حل معضل ترافیک شهر تهران لازم است و مدیران شهری با همکاری نیروی انتظامی و نیز ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا باید در اولین فرصت برای بازبینی قوانین و آیین نامه های خود در این رابطه جلسه مشترکی برگزار کنند و نسبت به اتخاذ تصمیم های بهینه اقدام کنند.

انتظار به جایی که ضمن لحاظ کردن منافع شهروندان و آن دسته از رانندگانی که به تردد پیوسته در سطح شهر نیاز مبرم دارند، باید مقابل ترددهای غیرضروری بایستد و معضل ترافیکی شهر تهران را هرچند به میزان اندک مرتفع کند.

 همچنین برای تحقق کامل این موضوع نباید از نظر دور داشت که لغو محدودیت تردد شبانه نیز باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، چرا که می‌بینیم بسیاری از شهروندان به واسطه نگرانی است اعمال جریمه در ساعت های ممنوعیت تردد شبانه ترددهای خود را به ساعاتی منتقل می کنند که به لحاظ عرف به ساعات اوج ترافیک معروف است و تلاقی تعطیل شدن سازمان ها و نهادها و تردد سایر شهروندان شرایط را از آن چیزی که پیشتر در ذهنمان بود بدتر کرده است.

 همچنین به نظر می رسد برای حل معضل ترافیک نیازمند آن هستیم که نگاه مسئولان به ویژه مدیران شهری به بحث طرح ترافیک از نگاه درآمدی به نگاه مدیریتی تغییر یابد و رویه کنونی که به قشر مرفه و سرمایه‌دار اجازه می دهد با خرید طرح ترافیک، تردد آزادانه و غیر ضرور خود را در سطح شهر داشته باشند،  تغییر کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید