وعده‌های وزیر بهداشت باز هم محقق نشد؛ تزریق واکسن کرونا کمتر از نصف رقم اعلامی

    کد خبر :827403

 در حالی که سعید نمکی- وزیر بهداشت کشورمان روز جمعه گذشته وعده داد تا در هفته آتی روزانه 400 هزار دوز واکسن کرونا به جامعه هدف تزریق شود، بررسی ها نشان می دهد این وعده محقق نشده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- سعید نمکی، وزیر بهداشت جمعه گذشته با اعلام خبر سرعت بخشیدن به تزریق واکسن کرونا به رسانه ها گفته بود: واکسیناسیون عمومی کرونا با قدرت از فردا [شنبه ۱۹تیر] در کشور شروع می‌شود و روزانه ۴۰۰ هزار دوز واکسن تزریق می‌کنیم.

به صورت مشخص و در این باره نمکی به رسانه ها گفت: با وجود اینکه در بحث خرید واکسن کرونا دوستان و دشمنان کم‌کاری کردند، از فردا با تزریق روزانه ۴۰۰ هزار دوز واکسن با قدرت تمام واکسیناسیون کرونا شروع می شود.

این وعده نمکی در حالی مطرح شد که وزارت بهداشت و درمان بابت نابسامانی در تزریق واکسن و کندی فرایند واکسیناسیون به شدت با انتقادات مردمی و رسانه ای رو به رو بود و بسیاری از سالمندان کشورمان از اینکه در دریافت دوز دوم واکسن با مشکل مواجه شده اند، گلایه مند بودند.

با اینکه صحبت نمکی در مورد تزریق روزانه 400 هزار دوز واکسن در هفته جاری نیز به نظر رقم بالایی با توجه به عقب ماندگی ها در این حوزه نبود، با این همه این انتظار وجود داشت که تحقق این رقم تزریق برخی از مشکلات و نگرانی های پیش آمده را مرتفع کنند.

انتظاری که با پایان روز چهارم هفته جاری مشخص شد قرار نیست محقق شود و بررسی ها نشان داد در چهار روز آغازین هفته جاری و به صورت میانگین تنها 153 هزار دوز واکسن به شهروندان تزریق شده است!

واکسن روزانه تزریق شده از شنبه تا سه‌شنبه از این قرار بود که روز شنبه: ۶۸۱۰۶ دوز، روز یکشنبه: ۱۱۱۰۲۱ دوز، روز دوشنبه: ۲۱۹۴۳۵ دوز و روز سه شنبه نیز ۲۱۴۱۱۱ دوز واکسن تزریق شد.

این رویه همچنین نشان می دهد که در روزهای آتی نیز نمی توان انتظار داشت رقم وعده داده شده یعنی 400 هزار دوز واکسن تزریقی در هر روز محقق شود.

همانطور که مشاهده می شود وعده روز جمعه سعید نمکی در مورد آمار تزریق واکسن روزانه در ایران محقق نشده است و این در حالی است که از گوشه و کنار کشور آمارهای نگران کننده ای از وضعیت بیمارستان ها و تعداد مبتلایان به گوش می رسد.

به جر وضعیت استان سیستان و بلوچستان که این روزها اصلاً حال خوبی ندارد و اتفاقاً وضعیت بد کرونایی اش حواشی فراوانی را نیز  مثل مشاجره لفظی سعید نمکی با یکی از نمایندگان این استان در مجلس را به پا کرده است، وضعیت در دیگر شهر و حتی تهران نیز چندان مساعد نیست.

در همین رابطه یکی از کادر درمانی بیمارستانی در تهران در پیامی که برای «بازتاب»، ارسال کرد از وضعیت بد بیمارستان محل کارش برای ما گفت و اینگونه ادامه داد که وضعیت به قدری بد و خطرناک است که باید مسئولان حداقل برای دو هفته شهر را تعطیل اعلام کنند.

این نیروی درمانی بیمارستانی همچنین اضافه کرد که وضعیت بیماران و آمار مراجعان به بیمارستان نسبت به هفته های گذشته افزایش داشته و در صورت عدم اتخاذ تدبیر مناسب شاهد خسارت های زیادی خواهیم بود.

مستند به آنچه مورد اشاره قرار گرفت می بینیم که علی رغم شرایط نامطلوب کشور به لحاظ آمار و ارقام تعداد مبتلایان و نیز مرگ و میر کرونایی، اما از آنسو حتی مسئولان در عمل به وعده های ناچیزشان نیز به نسبت جمعیت نیازمند واکسن موفق نیستند.

با این رویه باید منتظر ماند و دید در روز و هفته های آتی چه تغییری در روند مدیریت نظام سلامت کشور رقم خواهد خورد، آیا شاهد بهبود شرایط مدیریتی و تسریع در مسیر تزریق واکسن کرونا خواهیم بود یا خیر، در بر همان پاشنه خواهد چرخید؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید