وضعیت اسفناک اجاره بهاء در شهر تهران؛ زندگی در تهران برای بی خانه ها سخت تر می شود

    کد خبر :891830

 با اینکه بسیاری از بازارهای مالی نظیر طلا، ارز و بورس شرایط آرام و بعضاً معکوسی را سپری می کنند و قیمت ها در این بخش ها چندان افزایشی نیست، اما از آنسو وضعیت در بازار مسکن به شدت افزایشی و سرسام آور است؛ وضعیتی غیرقابل تحمل که به نظر می رسد شرایط زندگی را برای بسیاری از ساکنان تهران سخت تر خواهد کرد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- بازار مسکن به ویژه بازار اجاره از جمله بازاری است که در سال و ماه های گذشته روندی به شدت نجومی داشته و قیمت ها در این حوزه به قدری افزایش یافته است که با سطح درآمد استاندارد بسیاری از کارکنان و شهروندان معمولی دیگر همخوانی ندارد.

در همین رابطه «مصطفی قلی‌خسروی» رییس اتحادیه املاک دیروز (یکشنبه) درباره قیمت مسکن در بهمن ماه گفت: قیمت مسکن در ماه‌های اخیر از تورم عمومی جا مانده است و شاهد تخلیه تدریجی حباب بازار ملک در بسیاری از مناطق پایتخت هستیم.

وی معتقد است که گزارش بانک مرکزی در خصوص رشد اندک قیمت مسکن در بهمن نیز نباید اعلام شود، چرا که ناشی از تاثیرگذاری قیمت خانه در منطقه یک تهران است.

بازار در حال تخلیه حباب قیمت است

قلی‌خسروی تاکید دارد بازار در حال تجربه کاهش قیمت و تخلیه حباب است و هر نوع گزارشی درباره رشد قیمت مسکن، حتی اندک و ناچیز می تواند سیگنال افزایش قیمت را به بازار بدهد.

وی به مذاکرات رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: اگر شوک‌های منفی گزارش بانک مرکزی از قیمت خانه در پایتخت را فاکتور بگیریم، شوک‌های مثبت به بازار مسکن از برنامه دولت برای جبران کسری ساخت و ساز و همزمان انجام مذاکرات رفع تحریم‌ها نشات گرفته که باعث تخلیه حباب قیمت ملک و تمایل قیمت‌ها به ثبات شده است.

قدرت چانه زنی خریداران ملک بالا رفته است

قلی‌خسروی اظهار داشت: سوداگران نمی‌خواهند شوک‌های مثبت به بازار ملک کار خود را درست انجام دهد و در میان اخیار مثبت کاهش تورم در بخش مسکن، خبر از گرانی خانه می‌دهند؛ اما اتحادیه املاک معتقد است اکنون قدرت چانه زنی خریداران افزایش یافته و بازار به سمت خریداران است. اکنون مشتری به راحتی می‌تواند تخفیف بگیرد.

به گفته وی، سوداگران در منطقه یک پایتخت ساخت و سازهای لوکس انجام می‌دهند که موجب تسری قیمت‌ها به سایر مناطق پایتخت می‌شود و اگر منطقه یک را در معدل‌گیری قیمت مسکن وارد کنیم، خبر غیرواقعی رشد قیمت‌ها داده می‌شود.

این گفته ها در حالی است که بررسی قیمت ها در بازار اجاره مسکن تهران نشان می دهد که حتی قیمت بسیاری از خانه های کوچک در مناطق پایین شهر نیز به شدت افزایش یافته است و این در حالی است که خانه های بزرگ مقیاس در مناطق شمالی وضعیت شان به مراتب بدتر است.

به طور مثال یک خانه 68 متری در منطقه افسریه جنوبی به 280 میلیون تومان ودیعه نیاز دارد. همچنین یک خانه 70 متری در منطقه جمالزاده شمالی به 200 میلیون تومان ودیعه و 5 میلیون تومان اجاره ماهانه نیاز دارد.

قیمت اجاره یک خانه 70 متری دو خوابه در منطقه بریانک نیز 220 میلیون تومان ارزش گذاری شده است و نیز در همین منطقه اجاره یک خانه 65متری 2 خوابه 230 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

این اعداد و ارقام برای خانه های کوچک مقیاس آن هم در مناطق مرکزی و جنوبی شهر است و بررسی آمار و ارقام اجاره در مناطق بالاشهر و و خانه های بزرگ مقیاس بسیار عجیب تر است.

مثلاً اجاره یک خانه 120 متری در منطقه ولنجک تهران به 300 میلیون تومان پول پیش و ماهانه 15 میلیون تومان اجاره نیاز دارد. همچنین اجاره یک خانه 120 متری در منطقه سعادت آباد تهران نیز به 600 میلیون تومان ودیعه و 7 و نیم میلیون تومان اجاره بهاء نیاز دارد. در منطقه پونک نیز برای اجاره یک خانه 120 متری باید 600 میلیون تومان ودیعه کامل پرداخت شود.

همه این آمار و ارقام در حالی است که می دانیم وام ودیعه مسکنی که در تهران به مشترکان پرداخت می شود و آنهم هزار و یک اما و اگر دارد، تنها 70 میلیون تومان است که اگر اقساط 3 ساله داشته باشد برای این وام هم چیزی حدود 2 میلیون 300 هزار تومان قسط ماهانه باید پرداخت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید