وزیران و معاونان دولت روحانی این روزها چه کار می کنند؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ۹:۲۵
    کد خبر :849231
وزیران و معاونان دولت روحانی این روزها چه کار می کنند؟

دولتمردان حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق پس از پایان دولت دوازدهم یا به دانشگاه بازگشتند یا جزو جمعیت‌های بازنشستگی قرار گرفتند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق با گذشت نزدیک به ۲ ماه از پایان دوره مسئولیتش اشاره‌ای به فعالیت‌های سیاسی یا اجتماعی خود بعد از فراغت نداشته است؛ با این حال برخی وزرای کابینه و معاونان او جسته و گریخته به محل ماموریت بعدی خود اشاره داشته‌اند. تدریس در دانشگاه بیشترین فراوانی را در میان مشاغل دولتمردان سابق دارد؛ اما جمعیت بازنشستگان آن هم کم نیستند. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مصوب سال ۱۳۹۷ فرصت‌های سابق در دولت‌های گذشته برای عضویت در هیأت‌مدیره شرکت‌های دولتی را هم از بسیاری از آنان گرفته است. وزرا و معاونانی که بازنشسته شدند دیگر براساس قانون نمی‌توانند در مجموعه‌های دولتی ادامه کار دهند و این ممنوعیت حتی برای دانشگاه‌های دولتی نیز وجود دارد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با پایان دوره مسئولیت ۸ ساله خود در دولت تدبیروامید به فهرست بازنشستگان دولتی اضافه شد. او که از چندین سال قبل صاحب امتیاز نشریه صنعت و توسعه بود بار دیگر در دفتر این نشریه حاضر شده و با اعضای تحریریه این نشریه جلسه برگزار کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه پس از مسئولیت خود اعلام کرد که به دانشگاه تهران بازگشته است.

رضا اردکانیان، وزیر سابق نیرو هم که در ایام انتخابات نامش در لیست کاندیداهای احتمالی بود همان زمان اعلام کرد که قصد ادامه فعالیت اجرایی را ندارد و بعد از پایان دولت به دانشگاه باز خواهد گشت.

علیرضا رزم حسینی، وزیر سابق صمت نیز جزو بازنشسته‌های دولت دوازدهم بود که مشمول معافیت‌های ذیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در سطح وزرا شده بود. او با پایان مسئولیت خود با مجموعه‌های دولتی خداحافظی کرده است.

بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت در پاسخ به پرسشی درباره قبول پیشنهاد وزارت در دولت بعدی گفته بود: «اگر پیشنهاد ریاست‌جمهوری هم بدهند قبول نمی‌کنم و از مقام دولتی بازنشسته می‌شوم و کار و پست دولتی نخواهم داشت.»

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در اینستاگرامش نوشت: مکرر پرسیدید که مسئولیت جدیدم چیست؟ من افتخار پست کارشناسی در معاونت برنامه‌ریزی شرکت زیرساخت را پیدا کردم و مسئولیتی ندارم.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی، رئیس سازمان انرژی اتمی دولت سیدابراهیم رئیسی شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ دولت دوازدهم شاید جزو معدود چهره‌های کابینه روحانی باشد که صحبتی از بازنشستگی نکرده است. او با سابقه مدیرمسئولی و عضویت در هیأت‌مدیره نشریات و نهادهای قرآنی و مذهبی به نهادهای عمومی غیردولتی بازخواهد گشت. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که پس از پایان دوران وزارت خود در چه کاری اشتغال خواهد داشت، گفته: «بنده از فضای علمی و فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمدم و امروز پس از پایان دوران مدیریتی خود مجددا به همان حوزه فکر، اندیشه و کتاب بازخواهم گشت تا بتوانم از خوشه‌چینی اصحاب فکر و اندیشه بهره‌ ببرم.»

محمدباقر نوبخت، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود پس از پایان مسئولیت در دولت به دانشگاه برمی‌گردد. او پیش از این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات بود. اسم او جزو استادان مدعو برخی دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی نیز پس از پایان دوره مسئولیت خود در این سازمان طی حکمی از سوی رئیس فرهنگستان علوم به‌عنوان معاون پژوهشی و قائم‌مقام رئیس فرهنگستان علوم منصوب شد. کتاب جدید او درباره آغاز بحران هسته‌ای دیروز منتشر شد.

فرهاد دژپسند، وزیر سابق اقتصاد هم‌اکنون دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهیدبهشتی است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی نیز سابقه عضویت هیأت علمی دانشگاه پیام‌نور را داشت؛ هرچند بعد از سخنگویی اشاره‌ای به بازنشستگی یا بازگشت خود به دانشگاه نداشت.

علی‌اصغر مونسان در پروفایل توییتر خود به‌عنوان عضو هیأت علمی یاد کرده است که در برخی گزارش‌ها به نام دانشگاه مالک اشتر اشاره شده است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر سابق کشور هم دانشیار دانشکده علوم زمین‌ دانشگاه شهید بهشتی است.

محمود واعظی، سرپرست سابق نهاد ریاست‌جمهوری، محمد شریعتمداری، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ و محسن حاجی‌میرزایی، وزیر سابق آموزش و پرورش ازجمله چهره‌هایی هستند که در معرض بازنشستگی قرار دارند.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور سابق دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است که پس از نهاد ریاست‌جمهوری به دانشگاه بازگشته است. وکالت و داوری در پرونده‌های حقوقی بین‌المللی که جنیدی در آن سابقه دارد، احتمالاً شغل غیردولتی اصلی او در فراغت از مسئولیت‌های دولتی خواهد بود.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ازجمله چهره‌هایی بود که در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود در حاشیه‌ نشست‌های خبری اعلام می‌کرد پس از پایان دولت دوازدهم از مسئولیت‌های دولتی بازنشسته می‌شود و ترجیح می‌دهد فراغت خود را به امور شخصی کشاورزی در شهرستان اختصاص دهد.

جمشید انصاری، رئیس سابق سازمان امور اداری و استخدامی و معاون رئیس‌جمهور سابق هم که از یک‌ ماه مانده به پایان دولت دوازدهم گزارش‌هایی مبنی بر بازنشستگی او منتشر شده بود، مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شده و منع فعالیت در شرکت‌های زیرمجموعه دولت دارد.

روزنامه همشهری

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید