واکنش های هسته ای در نیروگاه چرنوبیل ازسر گرفته شد

    کد خبر :809591
واکنش های هسته ای در نیروگاه چرنوبیل

دانشمندان ناظر بر وضع نیروگاه هسته ای آسیب دیده چرنوبیل در اوکراین از آغاز واکنش های هسته ای در سوخت هسته ای باقی مانده در این مرکز هسته ای خبر دادند.

خبرگزاری ریانووستی امروز (پنجشنبه) نوشت: دانشمندان هشدار داده اند که در سوخت هسته ای دفن شده در راکتور آسیب دیده نیروگاه چرنوبیل، واکنش های هسته ای ازسر گرفته شده است.

در این گزارش، واکنش های هسته ای در سوخت باقی مانده در سالن اصلی راکتور آسیب دیده چرنوبیل به ذغالی تشبیه شده که دوباره سرخ و گداخته شده است.

پس از حادثه نیروگاه هسته ای چرنوبیل، بر روی راکتور چهارم و آسیب دیده این نیروگاه سقف و سرپوشی از بتون و فولاد درست شده که از تشعشعات مواد هسته ای در راکتور به فضای پیرامونی جلوگیری می کند.

دانشمندان پژوهشگاه ایمنی نیروگاه های هسته ای اوکراین نیز اعلام کرده اند که جریان نوترونی در راکتور چهارم نیروگاه چرنوبیل در چهار سال اخیر افزایش یافته است.

حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶میلادی(۶ اردیبهشت۱۳۶۵) بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن ۳۱ نفر در دم جان باختند.

شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در حدود ۱۲۰ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، دولت شوروی سابق که از انفجار نیروگاه چرنوبیل غافلگیر شده بود، سه روز پس از حادثه، خبر آن را اعلام کرد و بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز برای اقدامات امدادی و رفع پیامدهای آن از مناطق و جمهوری‌های مختلف شوروی وقت به محل اعزام شدند. بر اثر این سانحه، ۱۷ کشور اروپایی دچار آلودگی شدند، ۲۳ درصد قلمرو بلاروس، ۱۰ درصد خاک اوکراین و حدود ۲ درصد قلمرو روسیه به تشعشعات رادیواکتیو آلوده شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید