هنوز دانش آموزان بلوچستانی کتاب درسی ندارند!

    کد خبر :887039

ماه پنجم سال تحصیلی جاری رو به پایان است و به نوعی می توان گفت بیش از نیمی از سال تحصیلی که در آن قرار داریم پایان یافته است. این در حالی است که از قرار معلوم بخش قابل توجهی از دانش آموزان در منطقه بلوچستان استان پهناور سیستان و بلوچستان هنوز کتاب های درسی خود را دریافت نکرده اند.

«بازتاب»؛ به نقل از «مدرسه آنلاین»؛ وقتی از عدالت آموزشی و رقابت برابر برای دست یابی به فرصت های بهتر در جامعه سخن می گوییم، در واقع داریم از ضرورت ایجاد عدالت در موضوعاتی حرف می زنیم که می دانیم در شرایط کنونی آنچنان که باید موضوعیت ندارد و چه بسا برای بسیاری از متولیان امر هنوز در اولویت ضرورت ها قرار نگرفته است.

درست مثل محدودیت های فراوانی که در حوزه کتب درسی و زیر ساخت های آموزشی در شهرستان های جنوبی استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و علی رغم گذشت سال ها از شعارهایی که می دهیم، هنوز شرایط این مناطق حداقل در این زمینه به خصوص رضایت بخش نیست! در تازه ترین اخبار رسیده از این مناطق مشخص شده است که علی رغم گذشت چیزی حدود ۲۰ روز از بهمن ماه سال جاری هنوز هستند دانش آموزانی که در برخی شهرستان ها مثل شهرستان سراوان فاقد کتب درسی هستند!

این را می توان از گفته های عبید ملک رئیسی- یکی از آموزگاران مستعفی این شهرستان برداشت کرد که در همین رابطه و در گفت و گوی اختصاصی با «مدرسه آنلاین» گفت: اخیراً نامه ای به دست بنده رسیده و آن را رسانه ای کرده ام که مرتبط با بخش بم پشت شهرستان سراوان است و نشان می دهد که علی رغم رو به پایان بودن ماه بهمن، در این شهرستان تعداد زیادی دانش آموز وجود دارند که کتب درسی به دست آنها نرسیده است.

ملک رئیسی در همین رابطه افزود: البته نکته ای که باید به آن تأکید کنم این است که این نامه مشت نمونه خروار است و سندی است که نشان می دهد در این منطقه و در شهرستان های مختلف بسیاری از دانش آموزان فاقد کتاب هستند.

این فعال اجتماعی در مورد چرایی وقوع چنین مسائلی نیز گفت: واقعیت این است که در استان ما کتب درسی باید به صورت رایگان به دست دانش آموزان برسد و لذا از این بابت که دانش آموزان پول نداشته باشند، نگرانی وجود ندارد ولی مشکلی که ما اینجا داریم بی تدبیر مدیران محلی از پایین به بالا است که با بی درایتی و ضعف باعث بروز چنین مشکلاتی می شوند.

ملک رئیسی در همین رابطه اضافه کرد: با توجه به اینکه تهیه کتاب درسی در استان سیستان و بلوچستان رایگان است، پس باید مدیران محلی و استانی سریعتر از این ها موارد نیاز به کتاب را به دقت احصاء می کردند و به مرکز انتقال می دادند ولی بابت کم کاری چنین اتفاقی رخ نداده است. چرا که این کتاب ها باید قبل از سال تحصیلی تأمین می شد تا دانش آموزان منطقه به لحاظ درسی از دیگر هم سن و سالان خود عقب نمانند.

وی با تأکید بر اینکه این مشکل در منطقه ما فراگیر و تنها مرتبط با شهرستان سراوان و بخش بم پشت نیست، همچنین در مورد وضعیت آموزش مجازی در منطقه به خبرنگار ما گفت: آموزش مجازی در منطقه بلوچستان بیشتر به یک شوخی شبیه است. چرا که جدا از اینکه وضعیت اینترنت اینجا بسیار بد است و دسترسی دانش آموزان به مبایل و تبلت نیز رضایت بخش نیست ولی حتی اگر به لحاظ امکانات و زیرساخت ها نیز هیچ مشکلی نباشد، بخاطر اینکه سواد والدین بسیاری از دانش آموزان بالا نیست، لذا دانش آموزان عملاً هیچ نیروی کمکی و همیاری برای حضور در فضای آنلاین و دریافت آموزش به صورت مجازی ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید