همه سینماگران در «فجر ۳۸» حضور دارند

    کد خبر :680419

نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه زاده صبح امروز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست جوادی یگانه معاون فرهنگی امور اجتماعی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران بارها حامی برنامه‌ها و جشنواه‌ها بوده و حمایت از جشنواره فیلم فجر وظیفه شهرداری تهران است که از جمله این حمایت‌ها می‌توان به در اختیار قرار دادن سالن‌های سینمایی برای جشنواره اشاره کرد. سعی کردیم در کنار حمایت، مشارکت در برگزاری جشنواره نیز داشته باشیم و آموزش‌های فرهنگی را در برگزاری جشنواره مد نظر قرار دهیم. این همکاری شروع تازه برای همکاری با جشنواره فیلم فجر است.

به گزارش مهر،محمودیان معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی نیز در ادامه این نشست بیان کرد: خوشحالیم در مراسم رونمایی از تندیس جشنواره حضور داریم، سیمرغی که توسط هنرمندان داخلی ساخته شده است. امروز را به فال نیک می‌گیریم و آغاز همکاری بین هنرمندان سینمایی و صنایع دستی را ارج می‌نهیم.

در بخش ابتدایی نشست سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از تندیس و همچنین پوستر این دوره با طراحی حمیدرضا بیدقی، رونمایی شد.

همه سینماگران در جشنواره حضور دارند

ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره سی و هشتم نیز در ادامه این مراسم گفت: امسال دی ماه سختی را داشتیم که از آن جمله شهادت سردار سلیمانی بود؛ سردار سلیمانی و سربازانش در خارج از مرزهای وطن از کشور دفاع می‌کرد. اتفاق بعدی سقوط هواپیما بود و در چنین شرایطی برخی از سینماگران اعلام کردند که نمی‌خواهند در جشنواره حضور داشته باشند، با هنرمندان صحبت شد و در نهایت همه سینماگران در جشنواره حضور دارند. امیداورم رسالت سینما که به تصویر کشیدن مظلومیت مردم ایران است به خوبی انجام دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه سرانجام فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی اصل» و شرکت هر ساله کارگردان درجشواره گفت: طبق آیین نامه نمی‌توانستیم این فیلم را برای حضور در جشنواره انتخاب کنیم.

داروغه زاده درباره فیلم‌های رزرو شده و نمایش آن‌ها در جشنواره بیان کرد: فیلم‌های رزرو اگر درخواست مکتوب داشته باشند برای نمایش فیلم‌ها، این کار حتما رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر درخواست برخی نهادها قبل از جشنواره برای دیدن فیلم‌ها و انتقاداتی که نسبت به تصمیم‌گیری این نهادها برای نمایش داده نشدن یا ممیزی به این فیلم‌ها وارد می‌شود، گفت: هیات انتخاب فیلم‌هایی را که پروانه ساخت سینمایی داشته بررسی می‌کند. هیچ نهادی دخیل نیست و هیات انتخاب خودش انتخاب کرده و هیچ فیلمی قبل از اینکه هیات انتخاب آن را ببیند از جشنواره کنار گذاشته نشده است. امسال هیچ اعمال نظری از هیچ نهادی نداشتیم. این نکته را باید بگویم که برخی فیلم‌ها موضوعشان ارتباط مستقیمی با یک نهاد دارد و این فیلم‌ها خودشان از قبل به لحاظ تخصصی مشاوره می‌گیرند. حتی فیلمی که مدنظر شماست از نظر قوه قضاییه هیچ مشکلی نداشته است.

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تحریم جشنواره از سوی افراد و برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسی هیأت انتخاب که می‌تواند در حوزه داوری اثر داشته باشد، بیان کرد: همیشه وقتی هیأت انتخاب کار خود را شروع می‌کند می‌گوییم با رسانه‌ها برای فیلم‌ها با رسانه‌ها وارد گفتگو نشوند.

فضاسازی «تحریم جشنواره» از خارج از کشور بود

داروغه زاده تاکید کرد: درباره تحریم باید گفت یک فضاسازی رسانه‌ای از خارج از کشور بود، شاید برخی از هنرمندان به دنبال حضور و شرکت در جشنواره نبودند و این امر را نمی‌توانیم تحریم بدانیم و در عین حال ما نیز هیچ تحریمی ندیدیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره افزایش تعداد داوران گفت: خواستیم داوری تخصصی تر شود و برای بخش فنی ۲ داور انتخاب کردیم، و در نهایت تعداد داوران به ۹ نفر رسید.

دبیر جشنواره سی و هشتم فیلم فجر درباره حضور کیمیایی در جشنواره توضیح داد: کیمیایی نیز در جشنواره حضور دارد، کیمیایی یک از خاطره‌انگیزترین کارگردان‌های سینمای ایران است و همیشه فیلم‌های وی در جشنواره مورد استقبال قرار می‌گیرد و بی شک امسال نیز همین اتفاق رخ می‌دهد.

داروغه زاده در پاسخ به محافظه کار بودن این دوره از جشنواره و برگزاری نشست و اعلام اسامی فیلم‌ها در روزهای تعطیل عنوان کرد: علت تاخیر نشست به دلیل آماده نبودن پوستر و همچنین این سالن کنفرانس بوده است که تازه ۲ روز قبل آماده شد. هیچ محافظه‌کاری در کار نبوده است و تنها کاری که کردیم این بود که افتتاحیه را محدود کردیم تا بتوانیم همدردی و کمکی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان داشته باشیم. قرار است روز شنبه قبل از آغاز جشنواره کاروانی که وسایل مورد نیاز برای سیل زدگان را حمل می‌کند از جلوی سینما به طرف استان سیستان و بلوچستان حرکت کند. امسال همه هزینه افتتاحیه خرج سیل زدگان می‌شود.

دبیر جشنواره درباره آمار استقبال مردمی از جشنواره و افزودن به سالن‌های مردمی و کاهش پیدا کردن سهمیه نهادها و ارگان‌ها توضیح داد: امسال ما ظرفیت سالن‌های مردمی را افزایش دادیم. پارسال ۷۵۰۰ صندلی امسال بیش از ۹ هزار صندلی بوده و مثل سال قبل بلیت‌ها در همان ساعت‌های اولیه به فروش رفت. نهادهایی که برای کارمندان شان بلیت می‌خواهند در اختیارشان قرار داده می‌شود اما جزو آرای مردمی به حساب نمی‌آیند و فقط خریدهای الکترونیک در آرای مردمی حساب است.

داروغه زاده درباره بودجه برگزاری جشنواره و کم شدن آن توضیح داد: بودجه جشنواره امسال هشت میلیارد تومان است که با شهرداری در این زمینه قرارداد بستیم اما سعی می‌کنیم بودجه کمتری را هزینه کنیم.

برای انتخاب داوران به پاسپورت آن‌ها نگاه نمی‌کنیم

وی درباره داوری این دوره و نامه فرشته طائرپور که در آن‌ گفته است شورای سیاستگذاری را نمی‌شناسد و همچنین دوتابعیتی بودن داوران گفت: زمانی که ما داریم انتخاب می‌کنیم به پاسپورت آنها نگاه نمی‌کنیم. ممکن است کسی گرین کارت داشته باشد ولی فکر نمی‌کنم هیچ داوری پاسپورت آمریکایی داشته باشد. در مورد نامه خانم طائرپور هم باید بگویم این نظر شخص خودشان به عنوان یک فرد حقیقی است و می‌توانند که شورای سیاستگذاری را نشناسند.

وی افزود: جایزه سردار سلیمانی هم خواست خود سینماگران بوده و قرار است برای بزرگداشت نام و یاد ایشان برگزار شود.

داروغه زاده درباره فیلم‌هایی که ممکن است به جشنواره نرسند و الزام حضور فردی که اعلام کرده در جشنواره حضور ندارد، بیان کرد: آقای معادی هیچ‌وقت نگفتند که جشنواره را تحریم می‌کنند و طی صحبتی که شده ممکن است در مراسم و نشست فیلمشان حضور یابند. ما فیلم‌ها را فارغ از این مسایل بررسی می‌کنیم و بررسی فیلم‌ها جزو حقوق تهیه کننده است و در صورتی فیلمی از داوری خارج می‌شود که تهیه کننده اعلام انصراف دهد. ما امیدواریم که‌ همه هنرمندان در جشنواره حضور داشته باشند. اگر هم فیلمی به جشنواره نرسد بر اساس اولویت از رزروها استفاده می‌کنیم.

هیچ فیلمی اعلام نکرده است که به جشنواره نمی‌رسد

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره امکان نمایش فیلم برای ناشنوایان و بیرون ماندن «بی‌صدا حلزون» با موضوع ناشنوایان بیان کرد: تمام فیلم‌های انتخاب شده به جشنواره می‌رسند و تا امروز هیچ فیلمی اعلام نکرده است که به جشنواره نمی‌رسد تاجایگزیی برای آن انتخاب شود. هیات انتخاب به این نتیجه رسیدند که این فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور نداشته باشد اما این فیلم در بخش نگاه نو نمایش داده می‌شود.

وی در ادامه گفت: امسال نسبت به سال گذشته بیشترین همراهی را با فیلم‌های مستند و کوتاه داشتیم و این فیلم‌ها در پردیس‌ها نمایش داده می‌شود.

داروغه‌زاده درباره حضور نداشتن هیچ انیمیشنی در جشنواره و تقاضای بیش از اندازه برخی رسانه‌ها برای دریافت کارت جشنواره و خبرنگار نبودن برخی از متقاضیان اظهار کرد: در ۲ سال گذشته فضای خوبی در جهت حمایت از سینمای انیمیشن در جشنواره اختصاص دادیم اما امسال فیلم‌های متقاضی در حد فیلم‌های سینمایی نبودند و شرایط حضور در جشنواره را نداشتند. کسانی هم که برای کارت جشنواره تقاضا دارند با آنهایی که تقاضایشان پذیرفته می‌شود فرق دارند و تقریبا نیمی از متقاضیان رد شدند.

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره سی و هشتم فیلم فجر نیز در این باره توضیح داد: مبنای ما معرفی نامه رسانه مورد نظر است و آن رسانه تشخیص داده که اسم چه‌ کسی را به عنوان خبرنگار معرفی کند و ما هم بر همین اساس تصمیم می‌گیریم.

دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه شاخص انتخاب مجریان نشست‌های جشنواره گفت: مجری‌های انتخاب شده از بهترین مجری‌ها هستند، ما بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم و شاید نظر برخی با نظر ما همراه نباشد اما ما بهترین مجری‌ها را برای جشنواره فیلم انتخاب کرده ایم.

فیلم رضا درمیشیان حتما پروانه نمایش می‌گیرد

داروغه زاده درباره دلایل حضور نداشتن فیلم‌های «مجبوریم» و «لامینور» که به ترتیب به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا درمیشیان بوده اند، گفت: من نباید تک تک درباره هر فیلم توضیح دهم. هیچ ملاحظه ای از نظر شورای انتخاب وجود نداشته است و از نظر شورای انتخاب فیلم آقای درمیشیان مناسب حضور در جشنواره نبوده است که ممکن است نظرشان درست یا غلط باشد اما حتما این فیلم پروانه نمایش می‌گیرد.

وی درباره حضور داشتن محمدمهدی عسگرپور که دبیر جشنواره جهانی نیز هست به‌عنوان یکی از داوران جشنواره سی و هشتم فیلم فجر، بیان کرد: به نظر من اتفاق مثبتی است. آقای عسگرپور همیشه به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده واجد شرایط داوری بوده و امسال هم اتفاق مثبتی است که وی جزو هیات داوران است و از طرف دیگر دبیر جشنواره جهانی فیلم نیز هست.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره حضور کم تعداد فیلمسازان زن ادامه داد: هیات انتخاب نمی‌توانند فمنیستی رای دهند، امسال تعداد کمی فیلمساز زن داشتیم و یک فیلم به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد. درباره حضور زنان در هیات انتخاب و هیات داوران نیز باید بگویم خوشحال می‌شویم فیلمسازان زن در هیات داوران و هیات انتخاب حضور داشته باشند اما باید واجد شرایط حضور در این ۲ بخش باشند.

داروغه زاده در ادامه این نشست درباره بحث مجوزهای فیلم اولی‌ها تاکید کرد: بحث مجوزها فیلم اول نیز هنوز در خانه سینما و سازمان سینمایی و حتی کانون کارگردانان حل نشده است و به همین دلیل نیز هنوز تکلیف معلوم نیست و ما هم نمی‌دانیم باید فیلم کارگردانانی که اثرشان پروانه ویدیویی دارد، انتخاب کنیم یا نه. از همین رو باید این مشکل از سوی این نهادها برطرف شود.

در پایان مراسم دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از مدیریت پردیس ملت تشکر و عنوان کرد: به جای مراسم افتتاحیه هزینه آن صرف خرید کالا و وسایل مورد نیاز برای سیل زدگان شده است و برخی از سینماگران نیز در این پروژه شریک خواهند بود. شنبه ساعت یک بعد از ظهر کاروان وسایل به طرف مناطق سیل زده ارسال می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید