هشدار شهردار تهران درباره احتمال قطعی آب در تهران

    کد خبر :726027

بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران، پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم رونمایی و امضای تفاهمنامه ساخت تصفیه خانه فاضلاب «خرگوش دره» منطقه ۲۲ مابین شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب تهران که صبح شنبه، (۷ تیر) در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، گفت: تغییر نگاه در مصرف بهینه آب هم در شهرداری و هم در شرکت آب و فاضلاب تهران ایجاد شده است. یک ایده اولیه وجود داشت که آب و فاضلاب را به جنوب تهران ببریم که در عمل ممکن نیست و باید با همکاری این مشکل را حل کنیم.

حناچی گفت: در حال حاضر جزء برنامه‌های شورای شهر و شهرداری تهران است که تصفیه خانه‌های محلی برای استفاده مجدد از آب ایجاد شود. نگاه زیست محیطی در این شورا و شهرداری بویژه در حوزه آب محسوس است.

وی با اشاره به اینکه تنها موضوع فضای سبز مطرح نیست و هدف این است که با چند بار تصفیه، آب را مجدد استفاده کنیم، بیان کرد: سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب در تهران استفاده که مقداری از آن از رشته کوه البرز تامین می‌شود. حدود ۶۰۰ رشته قنات نیز در تهران وجود داشته است که به دلیل عدم لایروبی، از بین رفته و این رقم اکنون به ۱۵۰ رشته قنات رسیده است.

به گزارش میزان،حناچی گفت: باید با استفاده عقلانی از ظرفیت‌ها بهره وری را بالا ببریم. توسعه کاربری در تهران را متوقف نکردیم یعنی یک واحدمسکونی می‌تواند به چند واحد تبدیل شود که این امر به معنی افزایش مصرف آب است و این یک حد «یقف» دارد و باید با برنامه ریزی مناسب، حد یقف را بالا ببریم.

وی ادامه داد: در کشور‌های دنیا ادعا‌های زیادی درباره بازچرخانی آب وجود دارد. کشور‌های اروپایی ادعای ۶۰ درصد بازچرخانی آب را دارند. ما با این ارقام خیلی فاصله داریم، اما اگر بخواهیم دچار قطعی آب نشویم باید به سمت بازچرخانی این کار را انجام دهیم.

حناچی به برخی مشکلات رودخانه کن نیز اشاره کرد و گفت: وقتی از محدوده تهران خارج می‌شویم رودخانه کن یک رودخانه پر خروش است که در فشافویه به اوج می‌رسد گرچه همه آن آب کوهپایه نیست و فاضلاب هم هست. همکاران ما با حساسیت شورای شهر این موضوع و همچنین قنوات تهران را مورد توجه قرار دادند.

شهردار تهران گفت: آب، طبیعت خود را طی می‌کند و حتی اگر مسیرش بسته شود مسیر خود را باز می‌کند و امیدواریم با پیگیری لایروبی قنوات حوادث به حداقل برسد.

وی ادامه داد: پروژه جمع آوری و شبکه آب‌های سطحی در شهرداری در حال اجراست و اثر آن در باران‌ها دیده می‌شود، اما باید پایش‌های محیط زیستی در آب‌های سطحی را جدی کنیم که هم در فضای سبز و هم زیست شهروندان مهم است و این کاری است که تنها با اراده مدیران ارشد شهری صورت گرفته و امیدواریم همکاری‌ها بیش از پیش ادامه یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید