هشدار درباره مسمومیت‌های غذایی در فصل گرما

    کد خبر :33767

یک فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به شیوع مسمومیت‌های غذایی در فصل گرما از مردم خواست پیش از مصرف هر خوراکی از سلامت آن مطمئن شوند.

دکتر مهدی زبیری با بیان اینکه مسمومیت غذایی زمان اتفاق می‌افتد که انواع میکروب‌ها از طریق مواد خوراکی وارد بدن شوند، گفت: بیشترین علائم مسمومیت با مواد غذایی در دستگاه گوارش خود را نشان می‌دهد، اما امکان بروز علائم آن در ارگان‌های دیگر نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال در مواردی از مسمومیت غذایی مانند “بوتولیسم” که ناشی از سمی ارگانیسمی است، سیستم اعصاب مرکزی و محیطی و نیز دستگاه تنفسی درگیر شده و علائم را نشان می‌دهند، اما در عمده موارد مسومیت غذایی بروز علائم در دستگاه گوارش است.

زبیری، استفراغ و اسهال را عمده علائم مسمومیت غذایی عنوان کرد و افزود: در کنار این علائم، در برخی مسمومیت‌های غذایی تب، دل پیچه و دل درد نیز مشاهد می‌شود.

وی در خصوص خطرات مسمومیت غذایی، گفت: مسمومیت‌های غذایی طیف وسیعی دارند و بسته به نوع میکروب ورودی به بدن و نیز سیستم ایمنی بدن، فرد می‌تواند ساده و یا بسیار خطرناک باشد.

این فوق تخصص گوارش اظهار کرد: شرایط محیطی نیز در افزایش یا کاهش خطرات مسمومیت غذایی موثر است و اگر فرد در محیط غیربهداشتی باشد، طبعا خطرات مسمومیت غذایی برای وی تشدید می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه می‌توان با رعایت برخی نکات ساده به راحتی از مسمومیت‌های غذایی پیشگیری کرد، گفت: بیشترین موارد مسمومیت‌های غذایی مربوط به ایام مسافرت است و افراد باید دقت داشته باشند که در مسافرت‌ها در هر جایی در مسیر غذا نخورند و حتما از سلامت غذای مصرفی مطمئن شوند.

وی افزود: در صورت تهیه غذا در مسافرت باید مواد اولیه آن از اماکن معتبر خریداری شده و در شرایط بهداشتی و ظروف پاکیزه طبخ شود. در خصوص استفاده از غذاهای کنسروی نیز باید حتما قوطی‌های کنسرو پیش از مصرف به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب جوش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سبزیجات و انواع میوه آلودگی‌های بسیاری دارند، گفت: این مواد باید پیش از مصرف به خوبی ضدعفونی و شسته شود. در زمان مسافرت افراد نباید از آب چشمه‌ها و برکه‌ها استفاده کنند و باید حتما پیش از مصرف آب، آن را بجوشانند و سپس مصرف کرده و تا حد امکان از بطری‌های آب معدنی استفاده کنند.

این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد: بهداشت فردی نیز تا حد زیادی در پیشگیری از مسمومیت موثر است و افراد باید پیش از مصرف هر نوع خوراکی، دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید