هت‌تریک در فسخ‌های یک‌طرفه/ آقای تاج چرا به استخدام مربیان خارجی اصرار دارید؟

    کد خبر :661365

گروه ورزشی بازتاب: مهدی تاج پیش از ظهر امروز در مجمع انتخابات هیئت فوتبال کردستان که در اداره ورزش و جوانان برگزار شد، به مشکلات و فضاهای ایجادشده مربوط به تیم ملی و انصراف سرمربی بلژیکی اشاره کرد. تاج گفته است: قرارداد با ویلموتس قطعی نبود و ما تا سه ماه زمان داریم که قرارداد را فسخ کنیم؛ ایجاد فضای مغشوش و پخش شایعات به نفع فوتبال کشور نیست؛ قبل از بازی عراق، قرارداد ویلموتس فسخ‌شده بود؛ با چند مربی برای هدایت تیم ملی صحبت کرده‌ایم که برانکو یکی از آن‌ها است که شاید بتواند به تیم کمک کند.

 

رئیس فدراسیون فوتبال در حالی از عقد قرارداد با برانکو سخن می‌گوید که قبل از ویلموتس او به‌صورت یک‌طرفه قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد. پس از فسخ یک‌طرفه برانکو با پرسپولیس و ویلموتس با تیم ملی، استراماچونی سومین مربی خارجی است که در این چند ماه به خاطر مشکلات مالی تصمیم به فسخ قرارداد با تیم‌های ایرانی می‌گیرد!

 

داستان استراماچونی و استقلال هرروز پیچیده‌تر از قبل می‌شود و امیدها برای بازگشت سرمربی ایتالیایی استقلال به کمترین حد خود رسیده است. مشکل تحریم‌های بانکی و عدم تصویب قانون FATF که پرداخت پول به خارج از ایران را با مشکل مواجه کرده ازیک‌طرف و مشکلات مالی تیم‌های ورزشی ما و عدم توانایی در تهیه ارز از طرف دیگر باعث شده چنین اتفاقاتی رخ دهد و مربیان خارجی که به فوتبال ما می‌آیند، با چنین وضعیتی مواجه می‌شوند.

 

 

دراین‌بین اولین سؤالی که به ذهن علاقه‌مندان به فوتبال می‌رسد این است که وقتی ما توانایی پرداخت دستمزد مربیان خارجی را نداریم، چرا این‌همه روی حضورشان تأکید می‌کنیم و تیم‌های بزرگ پایتخت و تیم ملی ما حتماً باید روی نیمکت سرمربی خارجی داشته باشند؟

 

به‌طور مثال اگر در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2022 یک سرمربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی حضور داشت عملکرد بدتری در مقایسه با ویلموتس از خود به‌جا می‌گذاشت؟ بدون تردید این‌گونه نبود و می‌شد از هزینه‌ای هم که برای ویلموتس کردیم برای سرمایه‌گذاری در بحث سخت‌افزاری تیم‌های ملی استفاده کنیم؛ چراکه مربیان خارجی قبل از هر چیز برای اینکه بتوانند اثرگذار باشند نیاز به امکانات کافی دارند. مشکلی که امسال در تیم استقلال هم وجود داشته و بارها باعث خشم سرمربی ایتالیایی این تیم شده است. استراماچونی که سابقه حضور در تیم بزرگی چون اینتر میلان را دارد، بارها به دلیل کمبود امکانات در استقلال شاکی شده و علاوه بر مسائل مالی هرگز از امکانات باشگاه راضی نبوده است.

 

سپهر ستاری در یادداشتی با طرح این سؤال که وقتی فوتبال ما توانایی پرداخت پول و فراهم کردن امکانات مناسب را ندارد، چه اصراری به استخدام مربیان خارجی است؟ مربیانی که بسیاری از آن‌ها هیچ تأثیر مثبتی روی فوتبال ما ندارند و تنها منابع مالی را هدر می‌دهند؛ می‌نویسد:

 

در این رابطه موضوعی که شدیداً توی ذوق می‌زند و مشکل‌ساز هم شده، عدم صداقت با این مربیان است. روراستی و صداقت برای خارجی‌ها مسئله مهمی است و برخلاف مربیان داخلی به خارجی‌ها نمی‌توان وعده‌ووعید الکی داد. بحثی که استراماچونی هم اخیراً به آن اشاره‌کرده و گفته در زمان عقد قرارداد با استقلال کسی درباره تحریم‌ها و مشکلات پرداختی به او حرفی نزده بود. شاید اگر مدیران استقلال در زمان عقد قرارداد مشکلات خود را به سرمربی ایتالیایی می‌گفتند او خودش را برای این مسائل آماده می‌کرد یا قید حضور در استقلال را می‌زد تا مدیران این تیم هم به سراغ گزینه دیگری بروند و وسط فصل نیمکت تیمشان دو هفته پیاپی این‌گونه خالی نمی‌ماند!

 

علاوه بر این مسائل، مدیران حاضر در فوتبال ما در زمان عقد قرارداد با مربیان خارجی قراردادهای خوبی نمی‌بندند و علاوه بر اینکه دستمزدی که در قرارداد می‌نویسند بیشتر از ارزش واقعی مربی است، بی‌خیال بندهای لازم برای محکم کردن قرارداد هم می‌شوند و به همین دلیل فوتبال ما در این سال‌ها همواره در پرونده‌های فیفا بازنده بوده است. اتفاقی که لزوم قرار دادن یک مشاور حقوقی آگاه به قوانین فیفا را در کنار تیم‌های ما نشان می‌دهد.

 

درمجموع مسائلی که عنوان شد مهم‌ترین معضلات حضور مربیان خارجی در فوتبال بی‌برنامه است و بهتر است فوتبالی که در حال حاضر توانایی پرداخت دستمزد یک مربی خارجی را ندارد و از امکانات لازم برای بهره بردن از دانش او هم برخوردار نیست، بی‌خیال مربیان خارجی شود تا این‌گونه دچار بحران نشود.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید