بازتاب ایران

نیوزویک: ایران قطعاً انتقام خواهد گرفت/ رویترز: ایران کشتی کره جنوبی را آزاد می کند/ اویل پرایس: هند به دنبال خرید نفت از ایران است/ گاردین: موضوعات اصلی مذاکرات وین چه بود

    کد خبر :799997

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل هفته نامه نیوزویک، خبرگزاری رویترز، پایگاه خبری اویل پرایس و روزنامه گاردین با تأکید بر موضوعاتی چون ایران قطعاً انتقام خواهد گرفت، ایران کشتی کره جنوبی را آزاد می کند، هند به دنبال خرید نفت از ایران است، موضوعات اصلی مذاکرات وین چه بود، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

نیوزویک: ایران قطعاً انتقام خواهد گرفت

کشتی تجاری ایرانی ساویز در هفته اخیر در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت. این حمله درحالی به وقوع پیوست که دیپلمات های ایران و قدرت های جهانی در وین در حال گفتگو درباره برجام بودند.

هفته نامه نیوزویک درباره این کشتی نوشت: ایران در تحقیقات اولیه خود اعلام کرده است کشتی با مین برخورد کرده است.

همچنین افزوده است: طبق ادعای ایران احتمال دست داشتن ایالات متحده، اسرائیل و متحدین منطقه ای آن ها در این حمله وجود دارد.

این هفته نامه با اشاره به وضعیت خاورمیانه، احتمالات مختلف پیرامون عامل حمله را بررسی کرده است. از طرفی این احتمال را قوی می داند که حمله به کشتی ایرانی از سوی اسرائیل و در پاسخ به حمله های اخیر به کشتی های اسرائیلی باشد؛ در طرف دیگر نارضایتی امارات و عربستان از عملکرد منطقه ای ایران را انگیزه مناسبی برای این حمله می داند.

کشتی ایرانی

در پایان آمده است: در هر صورت انتقام این حمله از سوی ایران قطعی است، مقامات ایرانی در پی شناسایی عامل حمله هستند و پس از شناسایی قصاص خواهند کرد.

رویترز: ایران کشتی کره جنوبی را آزاد می کند

چند ماه قبل یک کشتی کره جنوبی به علت ایجاد آلودگی محیط زیستی در آب های خلیج فارس توسط ایران توقیف شد.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: ایران پس از دریافت قول آزادسازی پول های بلوکه شده، کشتی کره جنوبی را آزاد می کند.

در ادامه آمده است: مسئله توقیف کشتی پس از آن به وقوع پیوست که ایران خواستار آزاد سازی 7 میلیارد دلار وجه بلوکه شده خود در بانک های کره جنوبی شد.

کشتی کره جنوبی

در پایان این خبرگزاری به صحبت های مقامات دو کشور پرداخته است، مقامات ایرانی مدعی ایجاد آلودگی محیط زیستی توسط کشتی کره ای هستند و مقامات کره جنوبی این ادعا را رد می کنند. در نهایت کشتی و خدمه آن پس از طی مراحل اداری آزاد می شود و کره جنوبی پول های بلوکه شده را برای تامین نیازهای غیرنظامی مانند تامین واکسن کرونا در اختیار ایران قرار می دهد.

اویل پرایس: هند به دنبال خرید نفت از ایران است

پس از شدت گرفتن تحریم های ایالات متحده نسبت به ایران، هند که یکی از بزرگ ترین مشتری های نفت ایران بود، تحت فشار ایالات متحده مجبور به حذف نفت ایران از سبد انرژی خود شد.

پایگاه خبری اویل پرایس در این باره نوشت: هند در حال آماده سازی خود است که در صورت لغو تحریم های ایالات متحده علیه ایران بلافاصله خرید نفت از ایران را افزایش دهد.

در ادامه افزوده است: پیش از این به علت درگیری لفظی بین مقامات هند و عربستان، به پالایشگاه های هند دستور داده شده بود که از عربستان سعودی نفت کمتری خریداری کنند.

این پایگاه خبری اشاره کرده است: هند به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان، با سیاست های افزایش قیمت از سوی سعودی مخالفت است. کاهش داوطلبانه سهمیه از سوی عربستان باعث ضربه به هند شده است.

خرید نفت ایران توسط هند

در این طور نتیجه می گیرد که هند با رعایت کردن تحریم های ایالات متحده علیه ایران و عدم خرید نفت از ایران، در رقابت با چین عقب مانده است زیرا چین علی رغم تحریم های ایالات متحده خرید نفت ایران را متوقف نکرده است.

گاردین: موضوعات اصلی مذاکرات وین چه بود

روز سه شنبه در وین مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران آغاز شد. در این مذاکرات ایران و قدرت های جهانی مشارکت کننده در برجام حضور داشتند.

روزنامه گاردین درباره این مذاکرات نوشت: کمیسیون مشترک برجام به دنبال بررسی راه های پیوستن مجدد ایالات متحده به برجام است.

در ادامه افزوده است: ایران و آمریکا مستقیم صحبت نمی کنند. کمیسیون دو لیست تهیه می کند، یک لیست از تحریم هایی که ایالات متحده باید لغو کند و یک لیست از اقداماتی که ایران باید در برنامه هسته ای خود انجام دهد.

برجام

در پایان این روزنامه به عوامل تاثیرگذار بر مذاکرات اشاره می کند که مهم ترین آن ها، انتخابات ریاست جمهوری در ایران و دخالت های اسرائیل است.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید