معاون سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد

نگرانی از دفع غیراصولی پسماند در شمال کشور / برنامه‌ریزی برای حفظ دریاچه ارومیه

    کد خبر :605718

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در شمال کشور گرفتاری که از بابت دفع غیراصولی پسماند به وجود آمده، همه را نگران کرده است، گفت: به طوری که در سال‌های نه چندان دور باید در شمال کشور شاهد پراکندگی و انباشت بوی تعفن از بابت دفع غیراصولی پسماندها باشیم که قطعا به مهاجرت‌های اهالی نیز منجر خواهد شد.

دانشیان در مراسم معارفه مدیر کل جدید حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: ذهنیتی که در برخی از افراد در مورد انتخاب نیروهای بومی برای مدیریت حفاظت محیط زیست استان اردبیل به وجود آمده است یک ذهنیت کاملا منطقی و روشن است، اما مصلحت و تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست بر این است که در همه استان‌ها مدیران غیربومی را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه محیط زیست متعلق به همه نسل‌ها و بشریت است، خاطرنشان کرد: ما باید با محیط زیست سازش و آشتی داشته باشیم و در این زمینه نباید قصور و کوتاهی انجام شود، چرا که هرگونه خطا و کوتاهی در این زمینه به ضرر همه است.

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه باید در صیانت از سرمایه‌های طبیعی و مواهب خدادادی همه پای کار آیند، گفت: ما به جای ادعا باید در عمل صیانت و حفاظت از سرمایه‌های طبیعی را در دستور کار قرار دهیم؛ چرا که در مکتب اسلام بیشترین توصیه و توجه به این امر صورت گرفته است.

دانشان یکی از دغدغه‌های مهم کشور را مساله پسماند و دفع غیراصولی آن اعلام کرد و افزود: در شمال کشور گرفتاری که از بابت دفع غیراصولی پسماند به وجود آمده است، همه را نگران کرده؛ به طوری که در سال‌های نه چندان دور باید در شمال کشور شاهد پراکندگی و انباشت بوی تعفن از بابت دفع غیراصولی پسماندها باشیم که قطعا به مهاجرت‌های اهالی نیز منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها موضوع پسماند به راحتی حل شده و با مشارکت همه مردم از پسماند در چرخه اقتصادی و تولید ثروت استفاده می‌شود؛ در حالی که ما همچنان گرفتار ظروف یکبار مصرفی هستیم که نمی‌دانیم آن را در کجا دفع کنیم.

معاون توسعه مدیریت امور حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: شهروندان باید به فکر سلامت محیط زیست باشند و ما هرقدر به عنوان یک نهاد دولتی تلاش کنیم نمی‌توانیم بدون همراهی مردم در این زمینه موفق عمل کنیم.

دانشیان یکی از اقدامات خوب سازمان حفاظت محیط زیست را در دوران مدیریت دکتر کلانتری تفویض اختیار به استان‌ها دانست و گفت: بیش از 90 درصد مسئولیت‌ها به استان‌ها واگذار شده و این امر سبب شده است تا صدور مجوزها در این سازمان حداکثر 65 روز انجام شده و افراد سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف از بلاتکلیفی‌های طولانی رهایی یابند.

وی تصریح کرد: 200 طرح صنعتی و اقتصادی در کشور بیش از 10 سال بلاتکلیف بوده که سازمان حفاظت محیط زیست با یک تصمیم انقلابی سعی کرد تکلیف آنها را مشخص کند و نسبت به صدور مجوز و تعیین تکلیف آنها اقدامی جدی انجام دهد.

معاون توسعه مدیریت امور حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با هشدار به برخی از نارسائی‌ها در حوزه محیط طبیعی و خشک شدن دریاچه‌ها نظیر دریاچه ارومیه اظهار کرد: از 15 سال پیش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه به دلیل حفر چاه‌های غیرمجاز و همچنین احداث سدهای متعدد در اطراف این دریاچه هشدار داده بود که به دلیل بی‌توجهی به این هشدارها امروز با معضلی به نام خشک شدن دریاچه ارومیه مواجه هستیم.

به گزارش ایسنا، دانشیان خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند تا با انتقال آب از حقابه‌های مختلف، این دریاچه را احیا و سرمایه‌های ملی را برای نسل‌های بعدی نیز نگهداری کند که در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌ها به شکل مطلوب در حال انجام است.

وی در مورد جذب نیروهای متخصص و جلوگیری از انتقال نیروها به سازمان حفاظت محیط زیست و خروج نیروهای متخصص از این سازمان بیان کرد: سعی کردیم در این دو سال وضعیت حقوق پرسنل و برخی از نارسایی‌های منابع انسانی را که در گذشته گریبانگیر این سازمان شده بود، برطرف کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید