نقش مهم و باورنکردنی تخم مرغ در بهبود بینایی

    کد خبر :905995

تا دهه‌های گذشته گمان می‌شد که مصرف تخم‌مرغ برای افراد مبتلا به کلسترول بالا مضر است اما تحقیقات اخیر ثابت کرده‌اند که کلسترول موجود در زرده تخم‌مرغ نمی‌تواند باعث افزایش کلسترول خون شود. ازاین‌رو، تمامی افراد جامعه می‌توانند برای حفظ سلامت شان روزانه یک عدد تخم‌مرغ مصرف کنند. در ادامه به مهم‌ترین خواص این ماده غذایی ارزشمند اشاره می‌کنیم.

1. افزایش انرژی و حفظ سیری 

یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حدود 70 کیلوکالری انرژی، 6 گرم پروتئین، 5 گرم چربی و صفر گرم کربوهیدرات دارد. زرده تخم‌مرغ به‌تنهایی یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت ویتامین B12، ویتامین D و کولین محسوب می‌شود. این سه ترکیب غذایی در کنار همدیگر می‌توانند باعث تبدیل مواد غذایی به انرژی در بدن شوند. بنابراین، افرادی که در وعده صبحانه یک عدد تخم‌مرغ (مخصوصا آب‌پز) مصرف می‌کنند، برای مدت‌زمان طولانی‌تری تا وعده ناهار سیر می‌مانند و احساس انرژی بیشتری در طول روز خواهند داشت.

2. حفظ سلامت پوست‌ومو 

تخم‌مرغ منبع خوبی برای دریافت ویتامین‌های گروه B، مخصوصا ویتامین‌های B2، B5 و B12 است. هر سه این ویتامین‌ها در گروه ویتامین‌های محلول در آب قرار می‌گیرند و می‌توانند برای مدت‌زمان طولانی در بدن ذخیره شوند. ازاین‌رو، دریافت حجم کافی از این ویتامین‌ها به حفظ سلامت و لطافت پوست‌ومو کمک می‌کند. از طرف دیگر، تخم‌مرغ سرشار از اسیدهای آمینه‌ای مانند متیونین است که می‌توانند به افزایش انعطاف‌ و لطافت پوست و همچنین استحکام موها و ناخن‌ها کمک کنند.

3. افزایش قدرت حافظه 

تخم‌مرغ حجم بالایی از کولین را در خود جای داده است. دریافت کولین کافی از طریق مواد غذایی می‌تواند باعث افزایش قدرت حافظه، بهبود خلق‌وخو و کنترل بهتر عملکرد سیستم عصبی شود. خوردن یک عدد تخم‌مرغ در طول روز می‌تواند حدود 6 درصد از نیاز روزانه بدن به کولین را تامین کند و باعث حمایت از سیستم مغزی‌ـ‌عصبی شود.

4. بهبود قدرت بینایی 

زرده تخم‌مرغ مقادیر قابل‌ توجهی از دو نوع کاروتینوئید بسیار قدرتمند با نام‌های لوتئین و زیگزانتین را در خود جای داده است. لوتئین و زیگزانتین، نقش مهمی در حفظ سلامت بینایی ایفا می‌کنند و تحقیقات علمی هم نشان داده‌اند که دریافت مقادیر کافی از این دو ترکیب مغذی در دوران جوانی و میانسالی می‌تواند تا حد قابل قبولی خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی ناشی از افزایش سن را کاهش بدهد.

5. داشتن استخوان‌های محکم تر 

مصرف زرده تخم‌مرغ می‌تواند 6 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین کند. دریافت ویتامین D کافی در طول روز می‌تواند به جذب بیشتر کلسیم توسط استخوان‌ها کمک کند و باعث استحکام‌ استخوان‌ها و همچنین بالا رفتن تراکم آنها شود. افرادی که به مصرف روزانه تخم‌مرغ عادت دارند، دارای استخوان‌ها و دندان‌هایی سالم‌تر هستند.

سلامت/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید