هشدار یک متخصص "اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت"

نسل آینده، عظمت صخره‌های مرجانی را نخواهد دید!

    کد خبر :415036

به اعتقاد یک زیست شناس دریایی که در زمینه نابودی اکوسیستم‌های مرجانی در نقاط مختلف جهان تحقیق می‌کند، کودکان امروز شاید آخرین نسلی باشند که صخره‌های مرجانی را با این عظمت و شکوه می‌بینند.

به گزارش ایسنا، دیوید اوبورا، رئیس گروه تخصصی مرجان در “اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت” (IUCN) اعلام کرده که گرمایش جهانی و اسیدی شدن اقیانوس‌ها تاکنون ۱۶ تا ۳۳ درصد از تمامی صخره های مرجانی آب‌های گرم را به شدت نابود کرده است و بقایای این مرجان ها نیز حتی به افزایش یک درجه‌ای دما آسیب‌پذیر شده‌اند.

اوبورا با بیان این که کودکان امروز شاید آخرین نسل شاهد شکوه صخره‌های مرجانی باشند، گفت: صخره های مرجانی امروز پیشینه‌ای ۲۵ تا ۵۰ میلیون ساله دارند و از برخوردهای تکتونیکی مانند برخورد صفحات آفریقا به اروپا و هند به آسیا جان سالم به در برده‌اند. با این حال ما شرایط آب و هوایی را چنان تحت تاثیر قرار داده‌ایم که شاید کودکانمان آخرین نسلی باشند که شاهد صخره هایی هستند که ده‌ها میلیون سال به حیات خود ادامه داده‌اند.

این هشدارها در پی گزارش اقلیمی سازمان ملل متحد آمده که ارزیابی خطر پیش‌روی مرجان‌ها را برعهده دارد. دانشمندان در هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) هشدار داده‌اند در صورتی که گرمایش جهانی به دو درجه سانتی‌گراد برسد به احتمال ۹۹ درصد طی ۵۰ سال آینده مرجان‌های گرمسیری به طور کلی ریشه کن خواهند شد.

طبق گزارش سازمان ملل متحد علاوه بر از دست دادن یکی از زیباترین و متنوع ترین زیستگاه های روی زمین، این امر موجب آسیب دیدن شیلات و درآمدزایی مردم ساکن مناطق ساحلی و کاهش مصونیت آن‌ها در برابر طوفان‌ها می‌شود.

مرجان ها که به نام جنگل های زیر دریایی شناخته می شوند با سرعتی حتی بیشتر از جنگل‌های آمازون در حال نابودی هستند. افزایش دمای هوای جهان حتی فقط به میزان یک تا دو درجه می‌تواند منجر به نابودی جلبک‌هایی شود که بقای مرجان ها با آن‌ها بستگی دارد.

این نابودی در صورتی که دمای هوا کاهش یابد می‌تواند موقتی باشد اما گرمایش جهانی در حال تداوم بوده و به هر میزانی که ادامه یابد آسیب‌پذیری مرجان‌ها نیز بیشتر می‌شود.

نخستین بار در سال ۱۹۸۳ میلادی نابودی مرجان ها مشاهده شد و در سال ۱۹۹۸ این امر به سطح جهانی رسید. سپس در سال ۲۰۱۰ میلادی نابودی مرجان ها ادامه یافت و بعد از آن برای سه سال متوالی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی مشاهده شد.

در حال حاضر ۱۱ صخره مرجانی از ۲۹ صخره مرجانی جهان در حال نابودی بوده و طبق پیش‌بینی‌های یونسکو این روند به ۲۵ صخره تا سال ۲۰۴۰ میلادی گسترش خواهد یافت.

صخره‌هایی که با بالاترین خطر نابودی مواجه‌اند در عربستان سعودی، ماداگاسکار، هاوایی و پاپوآ گینه نو قرار دارند که احتمال می‌رود تا سال ۲۰۴۳ میلادی نابود شوند. پس از آن صخره های مرجانی مصر، استرالیا، کوبا، اندونزی و فیلیپین با این خطر مواجه‌اند.

علاوه بر گرمایش جهانی و اسیدی شدن آب‌ها، تهدیدات دیگری نیز به نابودی صخره های مرجانی منجر می‌شوند که در این میان می‌توان به دفع فاضلاب در مناطق گردشگری، آلودگی قایق ها و ماهیگیری های بی ملاحظه از جمله پمپاژ سیانید به ساختارهای مرجانی که برای گرفتن ماهی‌های تزئینی و فروش آن‌ها برای آکواریوم‌های خانگی صورت می‌گیرد، اشاره کرد.

به نوشته روزنامه گاردین، با این وجود تعداد کمی از بیش از ۸۰۰ گونه مرجان تاکنون منقرض شده‌اند و تا زمانی که سازنده‌های عمده این مرجان‌ها وجود داشته باشند، احتمال این وجود دارد که این سیستم های پیچیده را بتوان بازسازی کرد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید