میانمار در انتظار رئیس جمهوری جدید

    کد خبر :250727

مجلس میانمار دو روز دیگر برای انتخاب جانشین «هتین کیاو» رئیس جمهور سابق میانمار که هفته گذشته استعفا داد، رأی گیری می‌کند تا رئیس جمهور جدید این کشور مشخص شود.

به گزارش بازتاب به نقل از تارنمای «فرانتیر میانمار»، «مان وین کاینگ» رئیس جدید مجلس میانمار اعلام کرد که قانون گذاران این کشور روز چهارشنبه از میان «مینت سوئی» ، «هنری وان تیو» و «وین مینت» معاونان ریاست جمهوری، یک نفر را برای مقام ریاست جمهوری این کشور انتخاب می‌کنند.
«وین مینت» از نامزدهای مقام ریاست جمهوری میانمار، رئیس مجلس این کشور بود که پس از استعفای «هتین کیاو»،از ریاست مجلس استعفا داد و به عنوان معاون ریاست جمهوری انتخاب شد تا بتواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.
گفته می‌شود که «وین مینت» به احتمال زیاد رئیس جمهور آینده میانمار خواهد شد و برگزاری رأی گیری تشریفاتی است.
«مان وین کاینگ» نیز معاون ریاست مجلس بود که پس از استعفای «وین مینت»، جانشین وی در مقام ریاست مجلس شد تا میانمار این روزها شاهد تغییراتی در صحنه سیاسی خود باشد.
طبق گزارش رسانه‌های آسیایی، «وین مینت» نیز همچون رئیس جمهور سابق میانمار، از وفاداران به «آنگ سان سوچی» رهبر معنوی میانمار است.
ریاست جمهوری در میانمار مقامی تشریفاتی محسوب می‌شود که «هتین کیاو»‌ از سال 1962 آن را در اختیار داشت و سپس به دلیل بیماری استعفا کرد.
بحران میانمار که از زمان حملات جدید نظامیان و بودائیان افراطی این کشور علیه مسلمانان روهینگیایی حدود هفت هزار نفر کشته و بیش از 700 هزار نفر از راخین فرار کرده و به بنگلادش پناه بردند.
آنگ سان سوچی به دلیل بی عملی و سکوت در قبال کشتار روهینگیایی ها مورد انتقاد شدید سازمان ها و نهادهای بین المللی قرار گرفته، اما «هتین کیاو» در تمام این مراحل از سوچی حمایت کرد.
سازمان ملل کشتار اقلیت روهینگیایی را پاکسازی نژادی خوانده و از ارتش میانمار به عنوان عامل این جنایات به عنوان بدترین ارتش در جهان نام برده است.
سرکوب گسترده روهینگیایی ها توسط نظامیان را دولت سوچی تاکنون نتوانسته مانع شود و این جنایات تداوم یافته است.
نظامیان نه تنها در پارلمان میانمار نفوذ زیادی داشته بلکه سه وزارت خانه کلیدی دفاع، کشور و مرزها را در دولت این کشور در دست دارند.
«کیاو» پیشتر بدون نام بردن از بحران روهینگیا خواستار اصلاح قانون اساسی حامی نظامیان و اجرای عدالت برای تمام اقلیت های شناخته شده از طریق ایجاد یک سیستم فدرالی شده بود.
تصویب یک منشور برای حذف نقش مسلط سیاسی ارتش، یکی از مهمترین چالش های میانمار است که از تسلط کامل نظامیان در نیم قرن گذشته دراین کشور سرچشمه می گیرد.
به گزارش ایرنا، ‘هتین کیاو’ یکی از متحدان اصلی آنگ سان سوچی رهبر معنوی میانماراست. وی توسط سوچی برای کسب جایگاه ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفت، زیرا براساس قوانینی که نظامیان میانماری بانی آن بوده اند، سوچی خود نمی تواند ریاست جمهور این کشور باشد.
سوچی پیش از انتخابات 2016 حتی اعلام کرده بود که تمایل دارد در انتخابات ریاست جمهوری میانمار شرکت کند، اما نظامیان و مجلس این کشور با اقداماتی خاص راه وی را برای تصدی این مقام بستند.
دلیل اینکه سوچی نمی‌تواند برای مقام ریاست جمهوری نامزد شود این است که همسر انگلیسی داشت که در سال 1999 درگذشت و فرزندانش تابعیت میانمار را ندارند.
طبق ماده 59 قانون اساسی میانمار فردی که همسرش تبعه این کشور نباشد و فرزندانش هم تابعیت را نداشته باشند، نمی‌تواند به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید