دو عامل مهمی که موقعیت «آقای امنیت» را به چالش کشید

    کد خبر :970709
عملیات های استشهادی در قلب قدس اشغالی

وقوع عملیات های استشهادی اخیر با تلفات سنگین در قلب اراضی اشغالی، حامل یک پیام مهم برای نتانیاهو است و آن این است که وی دیگر نمی تواند خود را با لقب «آقای امنیت» به افکار عمومی رژیم صهیونیستی معرفی کند.

بازتابصحنه سیاسی-اجتماعی اراضی اشغالی در روزهای اخیر شرایط ملتهب و پرتنشی را سپری کرده و انتظار می رود که این روند در آینده نیز همچنان ادامه پیدا کند. در این راستا، شهروندان صهیونیست در چهارمین هفته پیاپی بار دیگر در روز شنبه به خیابان های شهرهای مختلف اراضی اشغالی ریختند و اعتراض خود را به نتانیاهو و  راست گرایان افراطی حاضر در دولت او نشان دادند.

اعتراضاتی که تا حد زیادی جدای از مخالفت با رویه ها و سیاست های عناصر افراطی حاضر در دولت جدید رژیم اسرائیل، معطوف به رفتارهای سیاسی نتانیاهو به عنوان نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی با محوریت انچام اصلاحات در نظام قضایی اسرائیل به نفع خود و ایجاد ضمنی پایه‌های یک دیکتاتوری سیاسی است.

با این همه به تازگی وقوع دو عملیات استشهادی در بیت المقدس که به کشته شدن 9 صهیونیست و زخمی شدن شماری دیگر ختم شد، بحران های جدیدی را برای نتانیاهو و دولت وی هویدا کرده است. در این راستا می توان به دو پیامد این عملیات ها برای دولت و شخص نتانیاهو اشاره کرد:

 

1- به چالش کشیدن شدن موقعیت «آقای امنیت»

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از جمله سیاستمداران صهیونیست است که سال ها با تکیه بر آنچه توانمندی های خود جهت برقراری امنیت در اراضی اشغالی عنوان کرده، شهروندان صهیونیست را متقاعد به رای دادن به خود کرده است. در واقع، نتانیاهو سعی داشته تا با معرفی خود با عنوان ناجی صهیونیست ها و با طرح ادعای ایجاد یک بهشت امنیتی برای آن ها، آرا افکار عمومی در اراضی اشغالی را به سمت خود جلب کند و از این طریق موقعیت و جایگاهش در معادلات سیاسی اسرائیل را تقویت کند.

با این همه، وقوع عملیات های استشهادی اخیر با تلفات سنگین در قلب اراضی اشغالی حامل یک پیام مهم برای نتانیاهو است و آن این است که وی دیگر نمی تواند خود را با لقب “اقای امنیت” به افکار عمومی رژیم صهیونیستی معرفی کرده و بفروشد. مساله ای که تحقق آن در ابتدای کار دولت نوپای نتانیاهو صرفا می تواند سرآغاز وقوع بحران های سیاسی و امنیتی گسترده تر در اراضی اشغالی در آینده نزدیک باشد.

در این رابطه، مواضع تند و تهاجمی افرادی نظیر ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل مبنی بر اینکه در پی حوادث اخیر در اراضی اشغالی بایستی هر شهروند صهیونیست مسلح شود هم بر شدت تنش ها و بحران ها خواهد افزود و می تواند شرایطی خاص و ویژه را در اراضی اشغالی ایجاد کند. مساله ای که شاید بتوان رگه هایی از آن را در بحبوحه هشدارهای اخیر مقام های ارشد رژیم صهیونیستی نظیر اسحاق هرتزوگ رئیس این رژیم و بنی‌گانتس وزیر جنگ سابق اسرائیل مبنی بر قریب الوقوع بودن جنگ داخلی در اراضی اشغالی و اوج گیری تنش‌ها با مقاومت فلسطین مشاهده کرد.

اجساد قربانیان در عملیات استشهادی

اجساد قربانیان عملیات بی سابقه استشهادی از سال 2011 تا کنون – رویترز

 

2- رونمایی از اقدامات جدید جریان مقاومت فلسطینی

یکی دیگر از پیام های مهم و قابل توجه عملیات های استشهادی اخیر در قدس اشغالی، به نمایش درآمدنِ جلوه‌هایی تازه از اقدامات میدانی جریان مقاومت است. این در حالی است که دستگاه های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی تاکون بارها و بارها تلاش داشته اند تا از قدرت و احاطه و اشراف امنیتی خود در اراضی اشغالی سخن گویند اما وقوع عملیات های اخیر نشان داد تا چه اندازه این سخنان، بی پشتوانه و عاری از عقبه هستند.

در این شرایط، جریان مقاومت فلسطین چه به صورت سازمان یافته و چه در قالب تحرکات انفرادی، از ظرفیت های زیادی جهت تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی و ایجاد نوعی توزان وحشت و قوا در برابر آن برخوردار است و اجرای موفقیت آمیز عملیات های اخیر نیز در نوع خود می تواند این اهرم و برگ برنده مقاومت را در کنار حفظ آمادگی گروه های مقاومت در نوار غزه و البته تشدید ناآرامی ها و اعتراضات شهروندان صهیونیست در عمق اراضی اشغالی تا حد زیادی تقویت کند و به دولت تندروی نتانیاهو و اعضای فعال در آن این پیام را برساند که هر اقدام میدانی آن ها علیه منافع ملت فلسطین، با پاسخ های متناسب رو به رو خواهد شد و می تواند هزینه‌های سنگین و گسترده ای را برای آن ها به همراه داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید