بازتاب ایران؛

موسسه واشنگتن؛ حضور دهقان و قالیباف در انتخابات با مسیر رهبری همسو است/ اورشلیم پست؛ ایران به تولید سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد/ واشنگتن اگزمینر؛ فشار کره جنوبی به بایدن بابت ایران/ رویترز؛ گام اول برجام را باید آمریکا بردارد

    کد خبر :788157

رسانه «بازتاب» در ادامه ارایه تحلیل ها کارشناسی از تحولات بین الملل؛ در رویه ای جدید در نظر دارد تا به صورت روزانه جدیدترین اخبار و رویداد های مرتبط با ایران در رسانه های معتبر خارجی را تحت عنوان «بازتاب ایران» منتشر نماید.

مطلب زیر دومین شماره از «بازتاب ایران» است:

در 24 ساعت گذشته رسانه‌های معتبر خارجی در مورد ایران و مسائل مرتبط با آن به موضوعاتی چون انتخابات ریاست جمهوری ایران، برنامه هسته‌ای ایران، تحریم مالی و پول‌های بلوکه در کره جنوبی، بازگشت به برجام، موضوعات قابل‌تأملی که در ادامه به جزئیات بیشتری از آن‌ها اشاره‌شده است.

«بازتاب»سعادت شریفی پور– رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل موسسه پژوهشی واشنگتن، خبرگزاری رویترز، سایت و مجله هفتگی واشنگتن اگزمینر، اورشلیم پست که با تأکید بر موضوعاتی چون انتخابات ریاست جمهوری ایران، برنامه هسته‌ای ایران، تحریم مالی و پول‌های بلوکه در کره جنوبی، بازگشت به برجام نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

موسسه واشنگتن؛ حضور دهقان و قالیباف در انتخابات با مسیر رهبری همسو است

با توجه نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری در ایران و مطرح‌شدن حضور برخی از چهره‌های سیاسی، به‌عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400، گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها دراین‌باره شروع‌شده است.

ازجمله رسانه‌هایی که به این گزارش پرداخته است موسسه واشنگتن است.

موسسه واشنگتن در مطلبی با تیتر « انتخابات ریاست جمهوری 2021 ایران» در تحلیل انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران نوشته است.

موسسه واشنگتن طی پروژه‌ای که درباره جانشینی‌های ناگهانی در خاورمیانه شروع کرده است. در یک پرونده به انتخابات ریاست جمهوری 1400 در ایران می‌پردازد.

در ادامه این رسانه به حضور احتمالی آقایان محمدباقر قالیباف و حسین دهقان پرداخته است.

این رسانه اعتراف می‌کند که حضور هر یک از این افراد با مسیری که رهبری تعیین می‌کند همسو و همراه است.

این رسانه این‌طور نتیجه می‌گیرد که اگرچه در انتخابات ایران احتمال بروز شگفتی بسیار زیاد است. اما چنین تحلیل‌هایی باید صورت گیرد تا ایالات‌متحده بتواند برای نقش‌آفرینی در این فرایندها آمادگی داشته باشد.

اورشلیم پست؛ ایران به تولید سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد

کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته‌ای باعث شده است، صهیونیست‌ها برای ایجاد فضای مسموم نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را شروع کنند.

ازجمله رسانه‌هایی که به این مسئله پرداخته است روزنامه اورشلیم پست است.

اورشلیم پست در مطلبی با تیتر « اشکنازی: ایران به تولید سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد» درباره پرونده هسته‌ای ایران نوشته است.

گابی اشکنازی، وزیرامورخارجه اسرائیل روز چهارشنبه مدعی شده است. ایران اهداف خود برای ادامه ساخت سلاح‌های هسته‌ای را تعیین کرده است.

این صحبت‌ها پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مطرح‌شده است.

وی مدعی شده است بدون نظارت ایران در تاریکی به برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

در پایان این رسانه به نقل از اشکنازی این‌طور نتیجه می‌گیرد که اسرائیل مرحله کنونی برنامه هسته‌ای ‌ایران را تهدید می‌داند، اما هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.

واشنگتن اگزمینر؛ فشار کره جنوبی به بایدن بابت ایران 

کره جنوبی طی سال‌های اخیر به‌واسطه تحریم‌های ایالات‌متحده علیه جمهوری اسلامی ایران مبلغ قابل‌توجهی پول ایران را بلوکه کرده است. این مسئله طی ماه‌های گذشته باعث آمدورفت‌های زیادی میان دو کشور شده است.

ازجمله رسانه‌هایی که به این گزارش پرداخته است سایت و مجله هفتگی واشنگتن اگزمینر است.

واشنگتن اگزمینر در مطلبی با تیتر « کره جنوبی بایدن را مجبور خواهد کرد به مسائل مالی ایران توجه عمیق کند.» درباره تحریم‌های مالی ایران و توسط ایالات‌متحده و تلاش‌های کره جنوبی برای بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده ایران نوشته است.

ایران و کره جنوبی برای بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی توافق کرده‌اند.

اما در سوی دیگر کارشناسان آمریکایی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، بایدن را تشویق می‌کنند که از تخفیف در تحریم‌های ایران امتناع ورزد.

این رسانه نتیجه می‌گیرد که درصورتی‌که کره جنوبی از هر مسیری اقدام به آزادسازی پول‌های ایران کند، ایران برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده خود اقدام به بازداشت شناورهای بیشتری می‌کند. و پول‌های به‌دست‌آمده را علیه منافع ایالات‌متحده در منطقه خرج می‌کند.

رویترز؛ قدم اول برجام را باید آمریکا بردارد

پس از روی کار آمدن دولت بایدن در ایالات‌متحده بحث بازگشت به برجام میان ایران و آمریکا مطرح است. ایالات‌متحده اصرار دارد ایران باید قدم اول در بازگشت به برجام را در قالب بازگشت به محدودیت‌های برنامه هسته‌ای بردارد و ایران مدعی است ایالات‌متحده طرف متخلف است و باید اولین قدم را به رفع تحریم‌ها بردارد.

ازجمله رسانه‌هایی که به این گزارش پرداخته است خبرگزاری رویترز است.

رویترز در مطلبی با تیتر « ایران می‌گوید آمریکا باید قدم اول برای نجات برجام را بردارد» درباره مسئله توافق هسته‌ای نوشته است.

روز چهارشنبه ششم اسفند سفیر ایران در ژنو در کنفرانس خلع سلاح، اعلام کرده است. قدم اول برای نجات توافق هسته‌ای بر عهده ایالات‌متحده است.

در ادامه از قول اسماعیل بقایی هامانه آمده است؛ مسئولیت بازگشت، شروع مجدد و جبران خسارت بر عهده طرف متخلف است.

این خبرگزاری این‌طور نتیجه می‌گیرد که موضع ایران مطابق بیان اخیر محمدجواد ظریف است که گفته است. یک مسیر با یک توالی منطقی وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید