مورا؛ آماده بازگشت به تهران برای عبور از بن بست مذاکرات

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۳:۱۰
    کد خبر :907283

به گفته دیپلمات ها، انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات، به همتایان ایرانی گفته است که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن بست پیدا شود.

لارنس نورمن در وال استریت ژورنال  نوشت: منابع غربی اما می گویند، ایران تاکنون به این پیشنهاد پاسخی نداده و دعوت هم از مورا بعمل نیاورده است.

مقامات آمریکایی گفته اند که رئیس جمهور بایدن شروط خود را برای خارج کردن سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه تعدیل یا حذف نمی کند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که می‌خواهند بار مسئولیت را بر دوش ایران بگذارند و روشن کنند که مذاکرات می‌تواند پایان یابد مگر اینکه ایران راهی برای عبور از بن‌بست ارائه دهد.

این ایده نخستین بار طی تماسی در 23 آوریل بین وزیر امور خارجه ایران و همتای اروپایی خود صورت گرفت.

دیپلمات ها می گویند که آقای مورا سعی خواهد کرد ایران را متقاعد کند که متن نهایی توافقنامه را بدون حذف سپاه از لیست تروریسم امضا کند و این موضوع را به یک نقطه در آینده واگذار کند.

دیپلمات‌ها می‌گویند که اگر ایران با درخواست امتیاز از امریکا در حوزه ی دیگری به مذاکرات برگردد، واشنگتن آن را بررسی خواهد کرد. با این حال، دیپلمات ها همچنین می گویند که هیچ مذاکره مجدد گسترده ای در مورد توافق وجود نخواهد داشت.

امید به توافق کم است. باتوجه به تاکید تهران و واشنگتن بر خواسته های خود در مورد سپاه پاسداران، یک مقام سابق آمریکایی که روی موضوع هسته ای ایران کار کرده، گفت که بن بست فعلی ممکن است برای ماه ها ادامه یابد.

این مقام گفت: «یک بن بست بلندمدت قطعا امکان پذیر است. هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند مرگ مذاکرات را اعلام کنند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید