معرفی 6 تا از سخت ترین ساز های موسیقی جهان

    کد خبر :1066594

نواختن ساز مهارتی است که بسیاری از افراد تنها آرزوی آن را دارند؛ زیرا خرید و داشتن یک ساز مخصوص، یادگیری آن و به اشتراک‌گذاری هنر خود با دیگران روندی خاص و ویژه است. افراد در دوره‌های مختلف سنی خود به یادگیری یک ساز روی می‌آورند اما وفادار بودن به برنامه‌های آموزشی سازها امری سخت و زمان‌بر محسوب می‌شود که برای هرکسی ممکن نیست. حال سوال ما از شما این است که با چه نوع سازهایی آشنایی دارید و به نظر شما راحت‌ترین ساز چه نام دارد؟

بدون شک می‌دانید که گیتار یکی از سازهای ساده است که توانایی نواختن آن در بیشتر افراد وجود دارد اما در دنیای سازها برخی از آلات موسیقی نسبت به مابقی آن‌ها سخت‌تر هستند و هر کسی نمی‌تواند برای یادگیری آن‌ها دست به کار شود. البته سخت بودن روند یادگیری سازها بدین معنا نیست که افراد باید یادگیری سازهای سخت را فراموش کنند، بلکه بالعکس برای یادگیری این نوع سازها باید وقت بیشتری را در نظر بگیرند. در این راهنما 6 مورد از سخت‌ترین سازهای موسیقی جهان را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

پیانو

برخی از سازها همانند گیتار و پیانو به اندازه کافی شناخته شده و محبوب هستند که نیازی به معرفی ندارند؛ چرا که همه شما نام این ساز را زیاد شنیده‌اید یا به صدای خوش و دلنواز آن گوش داده‌اید. با اینکه پیانو جزء سازهای سخت جهان محسوب می‌شود اما شما با خرید پیانو آکوستیک و یادگیری اصول اولیه آن می‌توانید تا حدودی بر روی این ساز تسلط پیدا کنید.

شروع کار با پیانو ساده است و تسلط یافتن بر کلیدهای آن زمان زیادی نمی‌برد. اگر شخصی بتواند در نوازندگی پیانو موفق شود، به طور حتم می‌توانید سایر سازها را نیز یاد بگیرد؛ زیرا پیانو افراد را با تئوری موسیقی آشنا می‌کند. بیشتر نوازندگان که در نواختن چندین ساز تبحر و تجربه دارند، مهارت خود را با نواختن پیانو آغاز کرده‌اند.

با تمام این توصیفات، تسلط کامل بر پیانو می‌تواند سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول بکشد. برای اینکه بتوانید به صورت حرفه‌ای پیانو نواختن را یاد بگیرید، باید مدت زیادی تمرین کنید.

ارگان

ارگان یکی از آلات موسیقی خوش صدا و مرتب است که بیشتر افراد را به یاد کلیسا می‌اندازد. نسخه‌های اولیه این ساز بیش از 2000 سال پیش در تاریخ موسیقی ظاهر شدند و از آن زمان تا به امروز اصول اولیه این ساز هنوز تغییری نکرده است. ارگان شاید در ظاهر شبیه به پیانو باشد؛ زیرا از ساختار کلیدی پیروی می‌کند اما تفاوت‌های این 2 ساز فراتر از شباهت آن‌ها است.

ارگان در واقع یکی از آلات موسیقی بسیار پیچیده محسوب می‌شود که برای درست نواختن آن باید هماهنگی شدیدی میان دست‌ها، پاها، چشم‌ها و گوش‌های شما وجود داشته باشد. برخی از نوازندگان معتقد هستند، نواختن ارگان شبیه به انجام یک بازی ویدیویی است که باید به طور همزمان به جهات مختلفی توجه داشته باشید.

آکاردئون

آکاردئون یکی دیگر از سازهایی است که از فشار هوا برای ایجاد نت‌ها و صداهای خود استفاده می‌کند. بیشتر افراد زمانی که به آکاردئون فکر می‌کنند یک نوازنده خیابانی در منطقه‌ای از پاریس را در ذهن دارند که برای گردشگران و توریست‌ها نوازندگی می‌کند. آکاردئون به قدری قدیمی است که بیشتر افراد فکر می‌کنند این ساز همیشه وجود داشته اما حقیقتا آکاردئون در سال 1829 روی کار آمده است.

این ساز به قدری خاص و زیبا است که تماشای یک نفر در حال نواختن آن می‌تواند شبیه به جادویی واقعی باشد. دلیل دشواری نواختن آکاردئون اجرای همزمان و چندین اکشن مختلف است، همچنین یکی از سازهای سنگین و خسته‌کننده محسوب می‌شود.

ابوا

ابوا یک ساز بادی چوبی شبیه به نی است که از اواخر دهه 1700 روی کار آمد و مورد توجه بسیاری از هنرمندان قرار گرفت. این ساز بیشتر به عنوان بخشی از یک ارکستر در نظر گرفته می‌شود اما سازی بزرگ است که آهنگ‌های ملایم تولید می‌کند. این ساز نیز همانند سایر سازهای دشوار، نوازنده را به اجرای چندین کار به طور همزمان مجبور می‌کند.

یک نوازنده ابوا باید یاد بگیرد که در حین بازدم از طریق دهان، بتواند از راه بینی خود نفس بکشد که این امر کاری دشوار است. نواختن ابوا و کنار هم قرار دادن کلیه اصول نوازندگی این ساز به هماهنگی زیادی نیاز دارد و بدون این هماهنگی صدای خوبی از این ساز تولید نمی‌شود.

ویولن

ویولن یک ساز چوبی زهی است که بخشی از خانواده بزرگ این سازها محسوب می‌شود اما در خانواده سازهای زهی کوچک‌ترین و بلندترین ساز است. به طور معمول ویولن‌ها 4 سیم دارند اما در برخی موارد نیز شما در بعضی ویولن‌ها 5 سیم مشاهده می‌کنید. اولین ویولن در قرن 16 و کشور ایتالیا روی کار آمد و در حال حاضر این ساز یکی از شناخته شده‌ترین سازهای جهان است.

صدای تولید شده از این ساز در هر ژانر موسیقی کارآمد است و طی سال‌ها هنوز جذابیت خود را دارد اما ویولن یکی از سخت‌ترین سازها برای یادگیری شناخته می‌شود. یکی از دلایل اصلی سختی نواختن این ساز عدم وجود راهنمای دقیق برای قرار دادن انگشت است، بنابراین نوازنده باید به حافظه ماهیچه‌های خود تکیه کند تا بفهمد که انگشت خود را کجا قرار دهد.

مشکلات مربوط به نواختن ویولن به همین‌جا ختم نمی‌شوند؛ زیرا صدایی که از ویولن می‌آید فقط به قرار دادن انگشت بستگی ندارد بلکه به فشار وارد شده، سرعت العمل، کمان، نت‌های نواخته شده و بسیاری از چیزهای دیگر وابسته است.

چنگ

چنگ یک ساز زهی است که قدمت زیادی دارد، به طوری که قدیمی‌ترین چنگ در غرب آسیا و حدود 3500 سال قبل از میلاد ظهور کرد. چنگ‌ها در اندازه‌ها و اشکال مختلفی وجود دارند تا با توجه به فرهنگی که از آن منشا گرفته‌اند، با تغییرات متفاوتی همراه شوند. برای مثال چنگ باروک (Baroque) بسیار بزرگ است و چنگ سلتیک (Celtic) اندازه کوچکی دارد.

برخلاف سایر سازهای سختی که در این لیست نام برده شد، چنگ به هماهنگی همزمان چندین اکشن نیاز ندارد اما دلیل سخت بودن این ساز به حجم زیاد سیم‌های آن مربوط است. چنگ‌ها می‌توانند تا 47 سیم داشته باشند و همه این سیم‌ها بسیار نزدیک بهم هستند. یادگیری موقعیت دقیق هر سیم و نحوه نواختن آن به هوش سرشاری نیاز دارد اما با نواختن چنگ می‌توان شاهکاری در صنعت موسیقی ایجاد کرد.

کلام پایانی

شاید یادگیری سازهای نام برده شده سخت باشد اما غیرممکن نیست. هر یک از سازها و آلات موسیقی مزایای باورنکردنی دارند که حتی برای کودکان نیز مفید هستند. شما بدون اینکه سازهای گران قیمت بخرید، می‌توانید به عرصه موسیقی وارد شوید و با سازهای مختلف مهارت خود را کشف کنید.

برای اینکه در نواختن یک ساز موسیقی سخت همانند پیانو موفق باشید، باید به سراغ آموزشگاه‌های معتبری بروید که ساز مورد نظر را به بهترین شکل ممکن به شما یاد دهد و هنر یا مهارت شما را شکوفا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید