مشخص‌شدن نتیجه‌ روند انتخاب رئیس‌مجلس تا چند روز

  • سیاسی
  • دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۵۵
    کد خبر :717481

عبدالحسین روح‌الامینی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه معتقد به تعامل مثبت مجلس با دولت هستم، اظهار کرد: اگر دولت به سمت تعامل مثبت با مجلس حرکت کند، حتما مجلس هم استقبال کرده و در مجموع این شرایط به نفع مردم و پیشرفت کشور خواهد بود زیرا مجلس می‌تواند به دولت برای تحقق وعده‌هایش کمک کند.

وی ادامه داد: همانطور که به برخی از دوستان در دولت گفته‌ام، مجلس یازدهم یک فرصت بسیار مناسب و خوب برای دولت است. دولت می‌تواند با تعامل مثبت با مجلس این فرصت را پیدا کند تا وعده‌هایی که تاکنون محقق نکرده است را عملیاتی کند.

متن کامل گفت وگوی روح‌الامینی منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ایسنا به شرح زیر است:

به نظر شما مجلس یازدهم باید چه موضوعاتی را به عنوان اولویت کشور دنبال کند؟

همانطور که منتخبین مجلس یازدهم در دوران انتخابات وعده دادند، اولویت مجلس یازدهم نجات اقتصاد ایران، ارتقای وضعیت اقتصادی، معیشتی و اشتغال و همچنین حفظ کرامت اقشار متوسط و ضعیفی است که در مشکلات اقتصادی کشور فشار مضاعفی به آنها وارد می‌شود. مجلس یازدهم به دنبال کاهش فاصله طبقاتی خواهد بود و همه برنامه‌های خود را در این چارچوب تنظیم می‌کند. پس از انتخابات دوستان اقتصاددان در حال تهیه برنامه‌های اقتصادی مجلس یازدهم بودند و این اقدامات همچنان ادامه دارد.

برخی معتقد هستند این مجلس در تقابل با دولت خواهد بود. اخیرا هم برخی منتخبین خواهان برگرداندن لایحه تغییر واحد پول ملی از شورای نگهبان شده‌اند. آیا شما چنین اعتقادی یعنی تقابل مجلس با دولت دارید؟

همانطور که به برخی از دوستان در دولت گفته‌ام، مجلس یازدهم یک فرصت بسیار مناسب و خوب برای دولت است. دولت می‌تواند با تعامل مثبت با مجلس این فرصت را پیدا کند تا وعده‌هایی که تاکنون محقق نکرده است را عملیاتی کند.

در صورتی مجلس یازدهم همراه دولت خواهد بود که دولت هم در بسیاری از مسائل وضعیت خود را اصلاح کند. من معتقد به تعامل مثبت مجلس با دولت هستم و دولت هم در انتخاب کسانی که واسط دولت و مجلس هستند مثل معاون پارلمانی و مشاورین پارلمانی دستگاه‌های اجرایی باید دقت کرده و افرادی را انتخاب کند که با برنامه‌های مجلس همراه باشند نه افرادی که سلایق خاص سیاسی مقابل مجلس یازدهم داشته باشد.

اگر دولت به سمت تعامل مثبت با مجلس حرکت کند، حتما مجلس هم استقبال کرده و در مجموع این شرایط به نفع مردم و پیشرفت کشور خواهد بود زیرا مجلس می‌تواند به دولت برای تحقق وعده‌هایش کمک کند.

نظر من این است که اصحاب رسانه بیشتر از این که به این بپردازند که آیا این مجلس چه می‌کند، باید از دولت بخواهند که آیا از فرصت پیش رو به خوبی استفاده خواهد کرد؟ به هر حال یک اکثریت قوی در مجلس یازدهم وجود دارد که تصمیم گیری را راحت‌تر می‌کند و این بهترین فرصت برای دولت در راستای جبران نقص‌هایش است. دولت می‌تواند با تعامل با مجلس، کارنامه خود در سال آخر را متفاوت کند.

مجلس دهم لوایح شفافیت و تعارض منافع را تصویب نکرد. به نظر شما این لوایح در مجلس یازدهم در اولویت قرار می گیرد؟

دولت یا نمایندگان مجلس می‌توانند تقاضا بدهند تا لوایح و طرح‌هایی که در مجلس گذشته باقی مانده است در دستور کار قرار بگیرد. ما هم باید منتظر بمانیم تا دولت و نمایندگان در این زمینه چه تصمیمی خواهند گرفت. دولت اگر اصرار داشته باشد می‌تواند تقاضا کنند که لوایحش در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

اختلاف برای انتخاب رییس مجلس در روزهای اخیر بالا گرفته است. شما این اختلاف‌ها در مجلسی که در اختیار اصولگرایان است را طبیعی می‌دانید یا اختلاف‌ها و رقابت‌ها از حد خود خارج شده است؟

اگر اصحاب رسانه و مردم چند روز دیگر صبر کنند، نتیجه‌ روند انتخاب رئیس مجلس مشخص می‌شود. در این زمینه رقابت همراه با رفاقت و در عین برادری در فراکسیون انقلاب اسلامی شکل گرفته است و مراحل تکوین طبیعی خود را طی می‌کند. هر کسی را هم که اکثریت نمایندگان به او رای دهند رئیس مجلس می‌شود و او نه فقط رئیس کسانی است که به او رای دادند بلکه رئیس همه نمایندگان است مثل رئیس جمهور که اگر با تفاوت رای حداقلی هم پیروز شود، باز هم رئیس جمهور همه است.

رقابت برای انتخاب رئیس مجلس مسیر طبیعی خود را طی می‌کند و کسانی که از بیرون مجلس امید دارند که مجلس یازدهم مجلسی مقتدر نشود یا در راس امور قرار نگیرد، حتما مایوس خواهند شد.

این اختلاف ها بر جایگاه رییس مجلس تاثیر منفی نمی‌گذارد؟

عده‌ای دید حداقلی به جایگاه ریاست مجلس داشته و رئیس را به عنوان سخنگو می‌شناسند. عده‌ای هم دید حداکثری دارند و رئیس مجلس را رئیس قوه مقننه می‌دانند. البته جایگاه رئیس مجلس بین این دو دیدگاه است و همدلی، هماهنگی و همراهی مجموعه نمایندگان در جایگاه ریاست مجلس و اختیاراتش تاثیر دارد و یک رابطه دو طرفه میان ریاست مجلس و نمایندگان وجود دارد. رئیس مجلس حتما خرد جمعی حاکم در مجلس را در شوراهای عالی کشور مثل شورای عالی امنیت ملی، شورای سران قوا یا شورای عالی انقلاب فرهنگی نمایندگی خواهد کرد.

شما داوطلب حضور در چه کمیسیونی هستید؟

من هنوز تصمیم قطعی نگرفتم اما به احتمال قوی انتخاب اولم کمیسیون بهداشت و درمان خواهد بود ولی گزینه دوم را هنوز قطعی نکردم. برخی دوستان هم گفته‌اند که در بخش ناظر هیات رئیسه داوطلب شوم. من معتقدم هیات رئیسه در اداره‌ مجلس و هماهنگی بین نمایندگان جایگاه برجسته‌ای دارد و اگر مورد اعتماد نمایندگان در این جایگاه قرار گرفتم، تلاش‌ام بر این است که در هیات رئیسه با همدلی، رفاقت و وحدت نظر حداکثری که بین نمایندگان مجلس بوجود می آوریم، به مردم خدمت کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید