مسکو: آمادگی داریم بین ایران و عربستان میانجیگری کنیم

    کد خبر :889881
مسکو: آمادگی داریم بین ایران و عربستان میانجیگری کنیم

به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه، طرف روسی بارها به شرکای خود در تهران و ریاض آمادگی برای میانجیگری بین دو کشور را اعلام کرده است.

«میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور غرب آسیا و آفریقا و همچنین معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در افتتاحیه یازدهمین کنفرانس خاورمیانه باشگاه گفت‌وگوی بین‌المللی والدای اظهار داشت نزدیک شدن مواضع عربستان سعودی و ایران جهت‌گیری مثبتی برای توسعه منطقه و حل و فصل برخی از درگیری‌ها از جمله وضعیت سوریه، لبنان و یمن خواهد بود.

این دیپلمات روس گفت: در این مورد، بازیگران بزرگ و مهمی مانند عربستان سعودی و ایران اگر ممکن باشد که مواضعشان را در زمینه حل و فصل یکسری مسائل بحث‌برانگیز نه تنها در روابط دوجانبه، بلکه از نظر منطقه‌ای که در اینجا می‌توانم به سوریه، لبنان و یمن اشاره کنم، نزدیک‌تر کرد، به نظر ما این یک جهت بسیار مثبت حرکت عمومی خواهد بود.

به گفته وی، طرف روسی بارها به شرکای خود در تهران و ریاض میانجیگری خود را مطرح کرده و مسکو را به عنوان محل ملاقات پیشنهاد داده است. بوگدانوف افزود: البته پیشنهاد ما در این زمینه همچنان روی میز است، اما ابراز خرسندی می‌کنیم که تماس‌ها در بغداد آغاز شده است. همانطور که متوجه شدم، چهار جلسه قبلاً در بغداد برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، او در ادامه با بیان این که اینجا یک دشمن مشترک و یک چالش جهانی در مواجهه با تروریسم بین‌المللی وجود دارد، افزود همه شرکای روسیه از جمله اعراب و ایرانی‌ها علاقه‌مند هستند تا مبارزه با تروریسم و ​​افراط‌گرایی بین‌المللی تا حد ممکن موثر واقع شود و این مستلزم رویکردها و توافقات جمعی است.

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه روز شنبه از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران خبر داد. شبکه خبری الجزیره به نقل از بن فرحان گزارش داد که عربستان سعودی، منتظر دور پنجم مذاکرات با ایران است، «هر چند تاکنون، هیچ پیشرفت بنیادینی [در روند مذاکرات] صورت نگرفته است».

وی بدون اشاره به عدم آمادگی ریاض برای برداشتن گام‌های عملی به منظور رسیدن به توافق با تهران، ابراز امیدواری کرد که «ایران تمایل جدی داشته باشد تا بتواند روش کاری جدیدی [برای رسیدن به توافق] پیدا کند». وزیر خارجه سعودی که کشورش همچنان در حال ادامه جنگ علیه مردم یمن است، گفت که ریاض همچنان به حمایت از دولت مستعفی یمن ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد که جنبش انصارالله را برای آتش‌بس اقناع کند.

فیصل بن فرحان پیش‌تر و در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز» گفته بود که ریاض در حال بررسی دادن مجوز به ایران برای باز کردن کنسولگری خود در شهر بندری جده است اما افزود که مذاکرات پیشرفت کافی برای احیای کامل روابط دیپلماتیک نداشته، چیزی که به ادعای این مقام، خواست ایران است.

پیش از آن، پایگاه خبری آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از منابع آگاه از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی مدعی شد، ایران از عربستان سعودی خواسته به عنوان تمهیدی برای پایان دادن به جنگ یمن، کنسولگری ایران در جده و کنسولگری عربستان سعودی در مشهد گشوده شود. بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه خود آورده است: ایران پیشنهاد بازگشایی کنسولگری‌ها در مشهد و جده را به نشانه حسن نیت داده و یکی از این دو منبع هم گفت که مذاکرات به طور کلی پیشرفت کرده است، اما پای جزئیات که به میان می‌آید، مذاکرات پیچیده و دشوار می‌شود.

فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید