مرگ فلامینگوها در تالاب آلوده انزلی

    کد خبر :775864

حضور سرخ و سفید فلامینگوها در هر تالابی اگر نشانه زندگی و نشاط و حیات در آن تالاب باشد، در تالاب انزلی نشانه خوبی نیست. زیرا این پرندگان برای صید نیاز به آب کم عمق دارند. تالاب انزلی هر سال از عمق آن کاسته و بر آلودگی‌اش افزوده می‌شود.

ورود فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت وساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب از معضلات جدی و نگران کننده در تالاب انزلی است.

این تالاب که بین شهرستان‌های انزلی، رشت، صومعه‌سرا و شهرستان جدید خمام مشترک است در سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و امروز جدی بودن این خطرات تا آنجاست که تالاب انزلی را در سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قرار دادند.

وضعیت اضطراری این تالاب روز پنجشنبه در جلسه‌ای با حضور مسئولان شهری انزلی و استان گیلان مورد بررسی قرار گرفت. به‌گزارش ایرنا، احمد دنیامالی نماینده مردم انزلی در مجلس در این جلسه اظهار داشت: برای مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی که از امریکای جنوبی به تالاب‌های اروپا، آسیای شرقی و سپس ایران وارد شده است، باید چاره اندیشی کرد. محیط‌ زیست دستگاه مدرنی خریداری کرده اما در گوشه‌ای پارک کرده، این درحالی است که تالاب انزلی با این‌گونه مهاجم، دست به گریبان است.وی تأکید کرد: پاکسازی برخی تالاب‌ها به جهت وسعت محدود براحتی صورت می‌گیرد و مدیریت آن آسان‌تر است اما برای پاکسازی تالاب بین‌المللی انزلی بدون بهره‌گیری از ظرفیت و توان همه بخش‌ها ازجمله سمن‌ها و مردم امکانپذیر نیست لذا موضوع مسائل زیست‌محیطی تالاب کاملاً به کارکرد بنادر و دریانوردی، محیط‌ زیست و آب منطقه‌ای وابسته است.وی اضافه کرد: آب منطقه‌ای تنها مسئول تعیین حریم و بستر نیست و باید لایروبی بخش‌هایی که قانون برعهده‌اش گذاشته چون تالاب را نیزانجام دهد.

دنیامالی حجم زیاد انباشت رسوب در تالاب انزلی را به جهت جنگل‌تراشی‌هایی بالادست عنوان و تصریح کرد: تا زمانی که این روند ادامه دارد، هر اقدامی در تالاب به‌دلیل بالا آمدن آب و رسوب‌گذاری بیشتر نتیجه‌بخش نخواهد بود.مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز با بیان اینکه عملیات لایروبی همواره در رأس برنامه‌های این اداره کل قرار دارد و توسط بندر در حال انجام است، اظهار داشت: عملیات لایروبی یکی ازاقدامات پشتیبان و حائز اهمیت ما در ایجاد کانال ایمن در محدوده بندری است. حمیدرضا آبایی تصریح کرد: اداره بنادر و دریانوردی برای نگهداشت عمق آب پای اسکله‌ها تا عمق هفت متر اقدام به اجرای طرح‌های لایروبی کرده است.وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل انباشت رسوبات و کاهش عمق آب از بالادست، اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان پروژهایی تعریف کرد که یکی از این پروژه‌ها ایجاد تله‌های رسوب‌گیر است، به‌همین منظور اداره بنادر و دریانوردی آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری با دستگاه‌ها اعلام می‌کند.

۶۰۰۰ هکتار از تالاب های گیلان در محاصره گیاهان مهاجم

معاون فنی محیط‌ زیست گیلان نیز با اشاره به اینکه نیاز به یک طرح جامع برای مبارزه با سنبل آبی داریم، گفت: امروز ۶۰۰۰ هکتار از تالاب های استان مبتلا به گیاهان مهاجم شده اند. به‌گزارش ایسنا، منصور سربازی اظهار کرد: با توجه به رویکردهای خوب و مثبتی که پیش آمده محیط‌ زیست همه نوع همکاری در راستای زیربنایی و مسائل زیست‌محیطی با سایر ارگان ها انجام خواهد داد. وی تصریح کرد: عدم توجه به رعایت اصول اولیه در اجرای پروژه ها و در واقع توجه شرکت ها به منافع اقتصادی و زود سوددهی یکی از عواملی است که طرح های پیش بینی شده با موفقیت انجام نشود.معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست گیلان افزود: با توجه به رویکرد جدی شهرستان بندرانزلی در حوضه تالاب انتظار می‌رود تمام سرمایه‌گذاری‌ها اصولی و درست انجام شده و در زمانبندی خودش به نتیجه برسد.

عصر ایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید