رئیس پلیس راهور:

مردم سفر نروند

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۲۱
    کد خبر :716199

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، سردار سیدکمال هادیانفر روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: همه دستگاه ها به ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید دارند که اکنون وقت سفر نیست و همچنان زنجیره ویروس کرونا پیوستگی دارد.

وی ادامه داد: اماکن زیارتی هنوز بسته است و شهرهای مازندران و گیلان که قرمز بود با سفرها ممکن است ملتهب شود اما پلیس آمادگی دارد براساس تمهیدات ابلاغی بار سفرها را مدیریت کند.

هادیانفر گفت: در تعطیلات عید فطر در سال ۹۶ سه درصد، سال ۹۷، ۳۶ درصد تصادفات افزایش داشته است. ۶۳ درصد مردم در نوروز از رفتن به سفر امتناع کرده و توصیه ها را رعایت کردند و به سفر نرفتند. اکنون به تعطیلان نزدیک می شویم، تعطیلات عید فطر و سه ماه تابستان را در پیش داریم اما سال ۹۸ نسبت به ۹۷ تفاوت زیادی داشت. کل تصادفات در سال ۹۸ دو میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۰۵ بوده در سال ۹۷، دو میلیون و ۵۹۷ هزار نفر بوده است.

رییس پلیس راهور تاکید کرد: با ملاحظاتی که وجود دارد همه اعضای و سرنشینان باید از کمربند ایمنی استفاده کرده و از سبقت و سرعت غیرمجاز نداشته و اگر ترافیک شد، صبور بوده و از شانه سمت راست و چپ جاده عبور نکند زیرا حتما اعمال قانون و خودرو توقیف می شود حتی اگر به این توصیه ها توجه نکنند برای آنها پیامک ارسال می شود تا برای انتقال به پارکینگ به پلیس راهورمراجعه کنند.

وی افزود: با تلاش دولت از ابتدای ۹۸ محورآزاد راه تهران – شمال افتتاح شد و پنج کیلومتر طول تونل است که پایان آزاد راه شهرستانک وجود دارد باید هیچ توقفی نداشته باشند که منتج به گره ترافیکی شود.

هادیانفر اضافه کرد: محدودیت ها براساس شرایط از طریق مرکز کنترل راهور ابلاغ می شود حتما مسیرهای شلوغ یک طرفه خواهد شد از جمله این محورها هراز، چالوس، فیروزکوه و محور قزوین رشت است. هموطنان توجه داشته باشند که با نبستن کمربند ایمنی خودروها حتما توقیف و به پارکنیگ منتقل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به آمار فوتی های نوروز امسال در مقایسه با سال گذشته اشاره کرد و گفت: در اسنفد ماه سال۹۷، یک هزار و ۲۵۷ نفر از هموطنان فوت کردند و در اسفند ۹۸ که بیماری کرونا از سوم اسفند و طرح فاصله گذاری اجتماعی از ۸ فروردین آغاز شد، د یک هزار و ۴۸ نفر فوت کردند که درواقع می توان، گفت ۲۰۹ نفر معادل ۱۶.۶درصد کاهش فوت شدگان را داشته ایم، در فرودین سال ۹۸ یک هزار و ۲۴۲ جان باخته بر اثر تصادفات داشتیم و در فرودرین سال ۹۹ از ۸ فرودین بااجرای طرح فاصله گذاری و کاهش تردد بین شهرها، اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی، ۸۳۲ فوت کردند که ۴۱۰ نفر در فرودرین ماه نسبت به فرودین ماه سال ۹۸ کاهش داشتیم.

هادیانفر گفت: با ۳۳ درصد کاهش در مجموع در اسفند ۹۷ روزانه ۴۱ و ۹ دهم درصد در تصادفات جان باختند که در مقایسه با سال ۹۸، روزانه ۳۴ و ۹ دهم درصد و در فرودین ۹۸، ۴۲ و چهار دهم درصد و در فرودین ۹۹، ۲۷ و ۷ دهم درصد فوت کردند در مجموع ۶۱۹ نفر از هموطنان کمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر در تصادفات کشته شدند.

به گفته وی سال گذشته ۴۲ میلیون تخلف رانندگی در سامانه سپهر ثبت شد و شاهد کاهش ۳درصدی در معابر اصلی و کلانشهرها در ابتدای مهر ماه بودیم.

رئیس پلیس راهور اضافه کرد: در شهرها ۳۱ درصد (از هر ۱۰ نفر ۳ نفر) در محل حادثه، ۶درصد در حین انتقال و ۶۲ درصد در بیمارستانها فوت می کنند که این قابل ابهام است که چرا امکانات شهرها بیشتر است اما چرا باید کشته های بیمارستانی بیشتر باشد.

هادیانفر افزود: در حوزه برون شهری ۵۹ درصد در محل حادثه، شش درصد بین راه و ۳۴ و ۴ دهم درصد در بیمارستان ها جان خود را در جاده های کشور از دست دادند، بیشتر کسانی که در بیمارستان فوت می کنند، موتورسوار و عابر پیاده هستند که در اثر ضربه مغزی و خونریزی داخلی جان می دهند.

وی بیشترین عوامل تصادفات سال گذشته را سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز به ویژه در راه های دو طرفه که موانع جدا کننده ندارد، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی که بیشتر در ناوگان عمومی اتفاق می افتد عنوان کرد و گفت: در ناوگان عمومی ۱۰ کیلو متر از راه های رانندگان برای کاهش تصادفات، کاهش یافت.

رئیس پلیس راهور گفت: ۱۹ و هفتم درصد در تصادفات کودکان هستد، ۶ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد که باید سهم وزارت راه و شهرداری را در این تصادفات در نظر گرفت زیرا اگر در اثر تصادف حریقی اتفاقی بیفتد چه کسی باید آن را خاموش. کند؟ روشنایی در ۳۰ کیلومتر شهرها نیز مساله دیگری است در واقع عامل شتاب در آغاز سفر یعنی ۳۰ کیلومتر ابتدای شهرها و پایان سفر نزدیک به ۳۰ کیلومتری شهرها و نقطه پایانی سفر در تصادفات نقش دارند.

هادیانفر ادامه داد: در سال ۹۹ چهار برنامه اصلی برای راهور پیش بینی شده است که در کنار ماموریت های اصلی از جمله مدیریت ترافیک، تسهیل در تردد، ایمنی تردد و ایمنی خدمات ترافیکی اجرا می شود و این برنامه ها در راستای برنامه های کلان ناجا تدوین و تفاهنامه ها تبادل شده است و جزء برنامه های جدی است که اجرا می شود.

وی گفت: جدی ترین برنامه ما کاهش سوانح و تصادفات با رویکرد کاهش جان باختگان از اولویت های ما است که دارای سنجش ارزیابی است. توسعه انضباط و نظم عبور و مرور ترافیک با تاکید بر برخی موضوعات مثل رعایت فاصله طولی، حرکت بین خطوط، رعایت حق تقدم و ساماندهی موتورسیکلت سواران در باب گواهی نامه و نحوه تردد انها، از دیگر برنامه های راهور است، موضوع بعدی توسعه و بهبود رفتار فردی و اجتماعی ترافیک است که همکاری مردم را در بخش های مختلف می طلبد. از دیگر موضوعات جدی که در سال ۹۸ اجرا شده توسعه و تحول سیستمی و هوشمند سازی پلیس راهور است که در نیمه اول سال ۹۹ اجرایی می شود مثل شماره گذاری بر بستر شبکه ملی اطلاعات، ترخیص وسائل نقلیه در بستر شبکه ملی اطلاعات و سامانه سپهر پلیس و تبدیل کروکی های کاغذی به الکترونیکی که حتما عملیاتی خواهد شد.

رئیس پلیس راهور اضافه کرد: ۲۲ میلیون و ۱۳۱ هزار خودروی با پلاک ایران به شکل فعال در حال تردد است و ۹۴۷ هزار پلاک ایران وجود دارد. ۱۲ میلیون و ۱۰۴ هزار موتورسیکلت در کشور داریم که بخش زیادی از ان ها منتسب به مالک و برخی به تولید کنندهاست. در سال ۹۸ دو میلیون و ۳۶۵ هزار شماره گذاری خودرو فرسوده شد درسال ۹۸ این تعداد موجود بوده در حالی که همچنان ورود وسیله نقلیه را داریم اما خروج به کندی انجام می شود.

هادیانفر گفت: این روند خروج وسائل نقلیه فرسوده با کندی صورت می گیرد که مشکلاتی را برای کشور در آینده به وجود می آورد. حجم شهر و جاده ها متناسب با این تعداد خودرو نیست. خودروهای نوشماره در سال ۹۸، ۳ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۹۶۵ دستگاه است که این عدد تولید کارخانه داخلی و واردات را در بر میگیرد که این موضوع نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ دهم درصد افزایش داشته است. در مجموع ۳۹ هزاردستگاه نسبت به سال گذشته افزایش شماره گذاری داشتیم و نقل و انتقال خودرو نیز بیش از ۴ میلیون مورد انجام شده است که شاهد شش و نیم درصد افزایش خدمات در این بخش بوده این.

رئیس پلیس راهور گفت: درحوزه موتور سیلکت نیز ۱۲۴ هزار دستگاه پلاک شد در سال گذشته ۱۰۳ هزاردستگاه پلاک شده بود. در حوزه خودروهخای اسقاطی در سال ۹۷، ۶۷ هزار دستگاه از ۳۵ میلیون وسیله نقلیه و در سال ۹۸، ۱۴ هزار دستگاه اسقاط شده است که امار ها نشان می دهد ۷۹ درصد در این حوزه کاهش داشته ایم. در مجموع ۵ میلیون و ۲۰۷ هزار خدمت در نوشماره داشته که ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

هادیانفر گفت: ۱۸ نوع خدمات را ارائه می دهیم سال گذشته ۳۵ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۱۴خدمت به مردم ارائه کردیم در ناجا ۷۰ میلیون خدمت انجام شده است که ۵۱ درصد و ۴ دهم درصد خدمات کل ناجا در پلیس راهور بوده است.

وی اضافه کرد: در بحث گواهی نامه ۱۲۶ هزار و ۶۰۰ نفر گواهی نامه با ۳۵ میلیون وسیله نقلیه دارای نمره منفی هستند و گواهی نامه ۶۹ هزار نفر در بار اول ضبط و سه ماه از رانندگی محروم، ۵ هزار و ۷۰ نفر در مرحله دوم و شش ماه از رانندگی محروم و ۱۲ هزار نفر برای بار سوم نمره منفی کسب کرده که گواهی نامه ان ها ابطال شد که بعد از یک سال و گذران دوران آموزشی صاحب گواهی نامه می شوند. ژ

هادیانفر به تصادفات به عنوان مساله جدی کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ تصادفات یک و دو دهم درصد افزایش داشت. در سال ۹۷ یک و هفتم افزایش یافت که با حمایت های دستگاه ها تا قبل از ورود کرونا در ۳ اسفندماه، موفق شدیم میزان کشته های ناشی از تصادفات را متوقف کنیم، در واقع دو دهم درصد تا پایان بهمن ۹۸ کاهش تصادفات در کشور اتفاق افتاد.

وی ابراز امیدواری کرد این روند کاهشی را برای سال ۹۹ در دستور کار داشته باشیم و با رعایت قوانین و اطلاع رسانی دقیق و سریع روند کاهشی را پیش برده به رغم اینکه آمار کشته را با کشته در هیچ جای دنیا مقایسه نمی کنند اول برحسب هر ۱۰۰ هزار جمعیت، ۱۰ هزار وسیله نقیله یا سوم میلیارد پیمایش کشورها سنجیده می شود.

هادیانفر گفت: مولفه های اصلی در ترافیک، مدیریت، قوانین و مقررات، راه و جاده(۲۱۷ هزار کیلومتر راه در کشور است، ۱۲ درصد در راه های روستایی کشته و بیش از ۲۰۵ هزار نقطه حادثه خیز در کشور داریم) انسان و وسائل نقلیه است.

رئیس پلیس راهور گفت: هر جان باخته ناشی از تصادفات معادل ۵ و دودهم میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیر مستقم در دست کشور می گذارد و ۳۴ میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل می کند و برنامه کشور در سال ۹۸ دستیابی به ۸ درصد تولید ناخالص ملی بوده در حالی که در کشور ما ۷ درصد زیان در تولید ناخالص ملی تحمیل شده است.

وی اضافه کرد: در دنیا تقریبا سالی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جان خود را در اثر تصادف از دست می دهند و تصادف چهارمین عامل مرگ در دنیا است اما در کشور ما دومین عامل است. درتصادفات قبل از سانحه وزارتخانه های بهداشت، صنعتف معدن و تجارت، آموزش و پرورش، صدا و سیما، سازمان استاندارد و شهرداری ها نقش دارند، در زمان سانحه وزارت راه و شهرسازی، سازمان امداد و نجات و هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی، شهرداری ها و پلیس راهور نقش دارند بعد از سانحه نیز نیروی انتظامی، مراکز قضائی، وزارت بهداشت، حوزه بیمارستانی، هلال احمر، بیمه ها و سازمان بهزیستی نقش دارند.

هادیانفر گفت: در شاخص های برنامه ششمم توسعه به ۳۶ درصدکاهش تصادفات اشاره شده استکه باید رئیس جمهور در کمیسیون ایمنی حضور می یافت اما در چند سال گذشته یک بار هم این جلسه برگزار نشد در حالی که روزانه ۴۵ نفر در کشور جان خود را از دست داده به ازای هر جانباخته ۲۵ نفر مجروح می شوند.

وی تاکید کرد: براساس چهار شاخص عنوان شده به عنوان مثال براساس تعداد جانباخته در یک میلیارد کیلومتر که حتما میزان پیمایش مرتبط با ریسک تصادف است و مستند قانونی دارد، هر چه پیمایش افزایش یابد ریسک تصادف نیز افزایش می یابد هر تعطیلی در کشور میزان جانباخته ها نیز افزایش می یابد در گزارش تحلیلی که برای دولت اماده می کنیم، اعلام می شود که چه تعداد جان باخته و مجروح می شوند.

هادیانفر اضافه کرد: تعداد جان باختگان در سال ۹۶ در یک میلیارد کیلومتر پیمایش ۴۴ مورد بوده است و در سال ۹۷، ۴۰ مورد و در سال ۹۸، ۳۳ مورد بوده، تعداد جانباختگان با شاخص ۱۰۰ هزار جمعیت در سال ۹۶، ۲۰ و هفت دهم درصد، در سال ۹۷، ۲۱ نفر و در سال ۹۸، ۲۳ دهم درصد افزایش یافته در حالی که نرم دنیا ۱۸ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: در شاخص ۱۰ هزار وسلیه نقلیه در سال ۹۶ پنج و یک دهم درصد، در سال ۹۷ پنج و یک دهم درصد و در سال ۹۸ چهار و هشت دهم نزدیک ۵ نفر در تصادفات فوت کرده اند براساس آمار پزشکی قانونی که آمار کشته به کشته است و ما آن را قبول نداریم در سال ۹۶، ۱۶ هزار و ۹۷۷ نفر در در سال ۹۷، ۱۷ هزار و در سال ۹۸، ۱۶ هزار و ۹۴۷ نفر تا بهمن ماه در اثر تصادف جان باختند که در اسفند با وجود کرونایی یک و چهار دهم درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه از این پس شماره گذاری اینترنتی انجام می شودف گفت: پلاک سوم نیز براساس تاکید قانون امسال به خودرها اضافه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید