علیرضا رئیسی: محموله بعدی واکسن کوواکس تا ۳ هفته آینده به ایران می‌رسد

    کد خبر :807588
واکسن کوواکس

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: کوواکس متعهد شده که ظرف دو تا سه هفته آینده محموله بعدی واکسن کرونا را به دست ما برساند.

علیرضا رئیسی در نشستی مجازی درباره زمان ورود محموله‌های بعدی واکسن کرونا از سازوکار کوواکس اظهار داشت: کوواکس متعهد شده که ظرف دو تا سه هفته آینده محموله بعدی واکسن کرونا را به دست ما برساند.

وی در پاسخ به میزان واردات و نام واکسن کرونای این محموله گفت: واکسن‌هایی که داخل سبد کوواکس قرار می‌گیرد باید به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده باشد؛ بهارات نیز جزو سبد کوواکس بود اما با وضعیت موجود در هند، بعید است این واکسن از طریق کوواکس به دست ما برسد و تنوع زیادی در سبد کوواکس وجود ندارد اما در بدبینانه‌ترین حالت واکسن‌های کوواکس چهار هفته دیگر به دست ما می‌رسند.

رئیسی تاکید کرد: بهترین واکسن کرونا، اولین واکسنی است که به دست ما می‌رسد زیرا ویروس هرروز دچار جهش می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر نگرانی‌ها از بروز عارضه لخته شدن خون در پی تزریق واکسن آسترازنکا، بیان کرد: واکسن آسترازنکا به لحاظ شفافیت در ارائه داده‌ها واکسن خوبی است و تیم‌های تحقیقاتی آن، کوچکترین عوارض مربوط به واکسن را سریعاً منتشر می‌کنند. در آینده ممکن است عوارض سایر واکسن‌ها نیز مشخص شود. عارضه‌ای که بیشتر در واکسن آسترازنکا درباره آن بحث شده است لخته خون است، از هر 100 نفری که به کرونا مبتلا می‌شود بین 16 تا 17 نفر، دچار لخته خون می‌شوند این در حالی است که میزان بروز لخته خون در پی تزریق واکسن آسترازنکا، در هر 250 هزار نفر، یک نفر است بنابراین با یک مقایسه می‌توان گفت اگر 250 هزار نفر واکسن آسترازنکا بزنند یک نفر از آن‌ها دچار عارضه لخته خون می‌شود اما اگر این 250 هزار نفر به کرونا مبتلا شوند، بیش از 10 هزار نفر از آن‌ها دچار مشکل لخته خون می‌شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره روند تولید مشترک واکسن کرونا در ایران تشریح کرد: منطور از تولید مشترک واکسن، انتقال دانش فنی واکسن کرونا به کشور است، برای مثال پس از پرداخت مبلغی، با کوبا قرارداد بستیم که دانش فنی واکسن کرونای آن کشور به ایران منتقل شود و بنابراین اگر این واکسن در کشور تولید شود به نام واکسن ایرانی شناخته خواهد شد زیرا فناوری آن به ایران منتقل شده است؛ درباره تولید مشترک واکسن کرونا با کشور روسیه نیز یکی از شرکت‌های داخلی با شرکت تولیدکننده واکسن اسپوتنیک‌وی در روسیه قرارداد بسته است و با همکاری یکدیگر در ایران خط تولید را راه‌اندازی کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما بسیار امیدواریم که از اواخر خرداد و تیرماه حدود یک و نیم تا دو میلیون دوز واکسن کرونای انستیتو پاستور ایران را تامین کنیم و در خصوص اسپوتنیک نیز باید خط تولید آن راه‌اندازی شود تا میزان تولید را برآورد کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید