جدیدترین اخبار
25 شهریور 1399 ساعت 13:40 فرهنگی و هنری کد خبر :746141

محمد رحمانیان کارگردان تئاتر : حرف‌هایم را می‌زنم حتی به قیمت توقیف کارم

محمد رحمانیان در آستانه اجرای نمایش تازه‌اش «عشق روزهای کرونا» گفت که برای اجرای این نمایش نیازمند مجوز مرکز هنرهای نمایشی و مرکز موسیقی بوده است و ادامه داد: اولین بار است که بخشی از وزارت ارشاد در مقابل بخشی دیگر می‌ایستد. گویی دچار مافیا شده‌ایم.

او همچنین مطرح کرد:برای اجرای این نمایش انواع ذلت‌ها را پذیرفته و کسانی را که در این زمینه مشکل‌تراشی کرده‌اند، نمی‌بخشد و از خداوند می‌خواهد که آنان را مجازات کند.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در نشستی خبری که امروز 25 شهریور ماه برگزار شد، بارها تاکید کرد که مسئولیت تمام حرف‌هایش متوجه اوست و قصد دارد حرف‌هایی مهم بزند حتی اگر به قیمت تعطیلی اجرای نمایشش تمام شود ولی در عین حال خاطرنشان کرد حضور بازیگران نمایش در این نشست، به معنای تایید سخنان او نیست.

او گفت: باید این اخطار را بدهم اگر مرا به عنوان هنرمند قبول دارید، وظیفه خود می‌دانم بگویم که در چند سال اخیر سطح مطالبات هنرمندان از دستگاه‌های حاکمه که جریان‌های فرهنگی را رصد می‌کنند،بسیار تقلیل پیدا کرده است. آنان روز به روز فشار خود را بر ما بیشتر کرده‌اند.

رحمانیان با تاکید بر اینکه باید مراقب هنرمندان باشیم، افزود: این تعداد هنرمند را آسان به دست نیاورده‌ایم که امروز داریم به آسانی از دست‌شان می‌دهیم.

او ابراز تاسف کرد: شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده‌اند که تئاتر حرفی برای گفتن نداشته باشد و تبدیل به جریانی بی‌خاصیت شود که فقط به درد سرگرمی می‌خورد ولی مسئولان و هنرمندان کمک کنند تا این شرایط برداشته شود.

رحمانیان با بیان اینکه تئاتر کار کردن خیلی سخت شده، اضافه کرد: هر لحظه همه ما را بی‌حرمت می‌کنند . بدترین شرایط اجرایی و رفتاری را با ما دارند و ما هم می‌پذیریم.

او ادامه داد: در ماه محرم هستیم که حرف مهمی برای ما دارد؛ «هیهات منه الذله» ولی به قول آقای بیضایی از او (امام حسین) بسیار می‌گویند و اصلا شبیه او نیستند. ما هم بارها این جمله را گفتیم ولی انواع ذلت‌ها را از مسئولان دیدیم.

به گزارش ایسنا،او ادامه داد: هرگز شما را نمی‌بخشم و امیدوارم بابت این بی‌حرمتی‌ها خداوند شما را مجازات کند. هرچند ممکن است این حرف‌ها به قیمت توقیف نمایشم تمام شود ولی لازم دیدم بگویم.

رحمانیان خطاب به امام حسین (ع) گفت: حسین عزیز! ما حتی یک پیشنهاد شما را نتوانستیم عمل کنیم. به همه ذلت‌ها تن دادم که این نمایش اجرا شود و مسئولیت همه این حرف‌ها با من است.

او در این نشست به تشریح مشکلاتی که برای اجرای این نمایش با آن رو به رو شده، پرداخت و افزود: فکر نمی‌کردم نمایش به این سادگی، این همه دچار مشکلات گوناگون شود که البته بخش عمده‌ای از آن حل شده و بخش دیگر به عهده من نیست.

این کارگردان افزود: از همه جا مجوز داریم ولی دوستان صبح به صبح یا دنبال لغو مجوز ما هستند یا دنبال تعطیلی کارمان.

رحمانیان اضافه کرد: تا همین 20 روز پیش آدم محترمی بودم ولی همین که بحث اجرا مطرح شد، بدترین و غیرمحترمانه‌ترین رفتارها را دیدم، بارها پیشت در بسته اتاق‌ها ماندم و تماس‌هایم بی‌پاسخ ماند.

وی که برای اجرای این نمایش نیازمند مجوز مرکز هنرهای نمایشی و مرکز موسیقی بوده است، ادامه داد: اولین بار است که بخشی از وزارت ارشاد در مقابل بخشی دیگر می‌ایستد. گویی دچار مافیا شده‌ایم.

رحمانیان در بخش دیگری از این نشست، کرونا را به عنوان مبدا تاریخ دانست و گفت: کرونا چنان ضربه‌ای به همه باورها، سیاست‌ها و همه بخش‌های زندگی ما زد که همه موظفیم این روزها را ثبت کنیم.

او با تاکید بر اینکه بر وجه مستند این نمایش اصرار دارد، ادامه داد: روزنامه‌نگاران در صف اول ثبت این روزها هستند و ما اخبار و گزارش‌های آنان را درباره تاثیر این ویروس بر تغییر مناسبات زندگی ما، بهداشت، آموزش و پرورش، وضعیت مترو و … می‌خوانیم به طوری که یکی از اپیزودهای نمایش با بازی بهنوش طباطبایی مشخصا از اخبار گرفته شده است.

رحمانیان تاکید کرد: ما نیز مانند روزنامه‌نگاران موظف به ثبت تجربه این روزها هستیم و به شیوه خودمان این اخبار و اتفاقات را پوشش می‌دهیم.

در این نشست غزل شاکری یکی از بازیگران نمایش درباره همکاری دوباره‌اش با رحمانیان و گزیده‌کار بودنش توضیح داد: اولین حضورم در تئاتر با اقای رحمانیان بود و آنقدر از ایشان یاد گرفتم که یک شبه ره صد ساله رفتم.

او با بیان اینکه روزهای کرونایی خیلی سخت می‌گذرد،افزود: همین که فرصتی باشد تا نشانه‌های زندگی را با هم تقسیم کنیم و ساعت‌های خوبی را در کنار هم بگذرانیم، خوب است. ضمن اینکه نمایشنامه‌های رحمانیان پر از طعم‌های مختلف است که آدم دوست دارد آن را بچشد.

رجمانیان نیز با قدردانی از همه بازیگرانی که او را در اجرای این نمایش همراهی کرده‌اند، ادامه داد: همکاری با این گروه مایه افتخارم است و زمانی که نمایشنامه را می‌نوشتم، صدای غزل در گوشم بود.

در این نشست، حسن علیشیری ترانه‌سرای این نمایش نیز با ارایه توضیحاتی گفت: شش ترانه قدیمی فرنگی مبنای کار ما بوده و بر اساس هر ترانه فرنگی، یک ترانه ایرانی سروده شده که در مجموع شش اپیزود نمایش را کامل می‌کند.

قرار است نمایش «عشق روزهای کرونا» از روز پنجشنبه 27 شهریور ماه در فضای باز تالار وحدت اجرا شود.

بخشی از ترانه‌های این نمایش در نشست خبری اجرا شد.

Ad

روی خط خبر

  • پیمان معادی؛ بازیگر نقش اصلی فیلم جدید کارگردان مطرح آمریکایی
  • ظاهر و باطن چرخش بورس
  • وزیر خارجه انگلیس: از برجام رویگردان نمی شویم
  • هشدار ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای مخفی عربستان
  • معلمان بازمانده از بسته‌های رایگان اینترنتی چه کنند؟
  • انفجار بمب در یک موسسه آمریکایی در مرکز نجف
  • فیس بوک دیگر عضویت در گروه های بهداشتی را توصیه نمی کند
  • دود آتش‌سوزی‌های آمریکا به اروپا رسید
  • ۱۰ سال حبس؛ مجازات مخالفت با سازش امارات و اسرائیل
  • تغییر برآورد یک بانک آمریکایی از بازار نفت قیمت‌ها را افزایش داد
  • قالیباف: هیچ راه حلی بدون مشارکت مردم فلسطین وجود نخواهد داشت
  • تمامی وجوه حاصل از فروش وسپهر در بازار سرمایه می ماند
  • 385 خدمه دیگر هواپیماهای نیوزلند اخراج می شوند!
  • بخشی از فروش 150 هزار خودرو بصورت فوق العاده است
  • بازار خودرو را نمی توان در کوتاه مدت کنترل کرد
  • مکانیسم ماشه، بهانه جدید دلال‌ها برای گرانی دلار
  • تصمیم مهم بانک مرکزی برای بازار ارز
  • تعویق سیزدهمین پرتاب “استارلینک”/زمان بعدی پرتاب مشخص نیست
  • بهای طلا و نفت در بازارهای جهانی
  • هشدار؛ بازی‌های ویدئویی آنلاین اعتیادآور‌تر از سایر بازی‌ها هستند
  • وزارت راه و شهرسازی: بازار اجاره مسکن را سامان دادیم
  • دلهره جهانی بازار ارز در آستانه انتخابات آمریکا
  • پیامد توزیع واکسن آنفلوانزا با کارت ملی
  • روحانی خلاف آنچه گفت عمل کرد/ انتظار جامعه را در برجام بالا بردند
  • «دورا مار» پیکاسو، نگین حراجی هنری کریستیز از قرن بیستم
  • آمریکا همچنان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان
  • آب لیموی صنعتی و خانگی فاقد ویتامین C است
  • اجرای «سیندرلا» در نوروز ۱۴۰۰/ «علاءالدین» به تئاتر ایران می‌رسد
  • فرهنگ استفاده از ماسک کرونا را از پا در می‌آورد
  • سازوکار حل اختلاف یا مکانیسم قلدری؟
  • Ad