بازتاب بررسی کرد؛

قیمت طلا در سالی که گذشت، در سالی که آغاز شد/ آیا بازار طلا ظرفیت جهش های بیشتر را دارد؟

    کد خبر :795945

درحالی که هر گرم طلای 18 عیار در نخستین روزهای سال 99 حدود 600 هزار تومان معامله می شد، در آخرین روز کاری سال گذشته قیمت هر گرم آن به یک میلیون و 76 هزار تومان رسید یعنی طی یکسال، افزایشی نزدیک به 80 درصد را تجربه کرد.

«بازتاب»؛ زهره علامی-در سال 99 بازار طلا مثل سایر بازارها از جمله بورس، مسکن، دلار و … جهش قیمت را تجربه کرد و ارزش هر گرم طلا در پایان سال نسبت به روزهای ابتدایی افزایش قابل ملاحظه ای داشت.

با توجه به آنکه طلا به عنوان یک دارایی امن و بهترین راه حل برای سرمایه‌گذاری در زمان بروز مشکلات سیاسی و اقتصادی در میان مردم جاافتاده است، با اوج گیری مسایل اقتصادی و سیاسی کشور، قیمت طلا افزایش می یابد و در بقیه مواقع که جو آرامی بر کشور حکمفرماست، بازار طلا ثباتی نسبی را تجربه می کند.

تجربه سال های گذشته هم نشان داده که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به دارایی‌های امن از جمله طلا تبدیل کنند تا ارزش پول آن‌ها حفظ شود.

حالا سوال این است که در سالجاری، وضعیت بازار طلا چگونه خواهد بود، آیا با جهش های قیمتی در این بازار مواجه می شویم یا اینکه ثباتی نسبی بر بازار حاکم خواهد بود؟

محمدحسن رضاپور، کارشناس بازار طلا درباره وضعیت این بازار در سال 1400 به خبرنگار بازتاب می گوید: پیش بینی می شود که قیمت طلا در سالجاری با افزایش همراه باشد اما این رشد به شدت سال گذشته نخواهد بود.

رضا پور می افزاید: قیمت طلا امسال مسیری افزایشی را در پی می گیرد اما رشد قیمت ها کمتر از سال 99 خواهد بود، دلیل آن هم این است که طلا در سال گذشته به اندازه کافی همراه با قیمت جهانی رشد کرده است.

تاثیر مسایل سیاسی و اقتصادی بر بازار طلا 

این کارشناس بازار طلا با اشاره به تاثیر مسایل سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی بر بازار طلا می گوید: در صورت وقوع رخدادهای بین المللی و داخلی مهم، شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود اما پیش بینی می شود که با این وجود قیمت طلا نوسان چندانی نداشته باشد، چون بازار کشش و ظرفیت جهش دیگری را ندارد.

او ادامه می دهد: قیمت طلا در ایران، بیش از همه وابسته به نرخ دلار است، اگرچه تحت تاثیر قیمت جهانی طلا هم قرار دارد که این قیمت جهانی منوط به عرضه و تقاضاست و در صورت افزایش تقاضا، قیمت طلا هم رشد می کند.

رضاپور اضافه می کند: طلا بهترین فلز برای سرمایه گذاری است و درصورت بالاگرفتن مشکلات اقتصادی، مردم به سمت خرید طلا پیش می روند.

این فعال بازار طلا معتقد است: درصورت بازگشت آمریکا به برجام، قیمت طلا کاهش می یابد چون قیمت دلار افت می کند و به دلیل رابطه مستقیمی که قیمت طلا با نرخ دلار دارد، شاهد کاهش قیمت طلا خواهیم بود.

درحالی که رضاپور، کارشناس بازار طلا معتقد است که قیمت طلا در سالجاری مسیری افزایشی با روندی کند را سپری خواهد کرد، چندی پیش رئیس اتحادیه طلای تهران در گفت و گو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد در نیمه نخست سال 1400 بازار طلا مسیر با آرامشی را طی کند.

به گفته ابراهیم محمدولی، با توجه به ثبات قیمت‌ها در روزهای پایانی سال 99 به نظر می‌رسد روند تثبیت قیمت طلا ادامه‌دار است.

او همچنین درباره تاثیر بازگشت آمریکا به برجام هم گفت: موضوعات سیاسی بر روند قیمت اونس جهانی طلا اثرگذار است، ضمن اینکه در نیمه نخست سال 1400 انتخابات ریاست جمهوری را هم در پیش داریم و چنانچه حادثه غیر مترقبه‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می شود که قیمت طلا و سکه ثابت بماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید