قبرس برای مقابله با توافق لیبی-ترکیه، دست به دامن صهیونیست‌ها شد

    کد خبر :664218

رئیس‌جمهور قبرس می‌گوید که برای مقابله با توافق دریایی ترکیه و لیبی، از دولت‌های قاهره، آتن، بیروت و تل‌آویو کمک خواسته است.

 

دفتر ریاست‌جمهوری قبرس شامگاه جمعه اعلام کرد که با سران دولت‌های مصر، یونان و لبنان و همچنین رژیم صهیونیستی در تماس است تا اقدام دیپلماتیک مشترکی علیه توافق دریایی ترکیه و لیبی تدوین کنند.

 

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، «نیکوس آناستاسیادس» رئیس‌جمهور قبرس در این باره توضیح داد اقدام مشترک مذکور شامل گزینه نظامی نمی‌شود اما بیشتر یک تلاش هماهنگ در سطح دیپلماتیک برای نفی اهداف توافق «غیرقانونی» ترکیه و لیبی است.

 

آناستاسیادس با بیان اینکه برخی اقدامات خاص مشترک در واکنش به توافق لیبی-ترکیه به زودی اعلام می‌شود، گفت توافق مذکور حتی از سوی کشورهای عربی، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها محکوم شده است.

 

سخنگوی دولت قبرس نیز از تماس تلفنی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهور این کشور و پیشنهاد تل‌آویو درباره توافق لیبی و ترکیه خبر داد.

 

بر این اساس، نتانیاهو به آناستاسیادس پیشنهاد داده که فوراً توافقی بین تل‌آویو، آتن و نیکوزیا امضا شود تا کار روی خط لوله انتقالی (نفت و گاز) در غرب آسیا آغاز شود.

 

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز ۲۷ نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان مواجه شد و متعاقب آن یونان از اخراج سفیر این دولت از خبر داد.

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز تا کنون چند بار بر آمادگی کشورش برای اعزام نظامی به لیبی تاکید کرده و گفته هر زمان دولت طرابلس بخواهد، آنکارا به آنها کمک نظامی می‌کند . اردوغان همچنین دو روز پیش گفته بود تصمیم دارد هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری در دولت خودخوانده «قبرس شمالی» مستقر کند تا حافظ کشتی‌های حفاری ترکیه در مدیترانه باشند.

 

به گزارش فارس، تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است. اتحادیه اروپا چندی قبل اعلام کرد که طرح ترکیه برای انجام حفاری برای جستجوی نفت و گاز در سواحل قبرس نگرانی بسیار در این منطقه را موجب شده است. اتحادیه اروپا هشدار داده که این اقدام ترکیه موجب افزایش تنش‌ها میان این دو کشور شده و غیر قابل قبول است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید