فواید آجیل ماکادمیا برای سلامتی

    کد خبر :953578
فواید آجیل ماکادمیا برای سلامتی

ماکادمیا یا فندق سبز، یکی از گرانترین خشکبار جهان محسوب می شود که بومی استرالیاست.

ماکادمیا ( به انگلیسی : Macadamia ) ، فندق سبز یا فندق استرالیایی یکی از گران ترین خشکبار جهان محسوب می شود که محبوبیت زیادی دارد ، درخت ماکادمیا ، درختی از خانواده Proteaceae است. این درخت همیشه سبز مناطق نیمه گرمسیری با رویش بذر تکثیر می شود و باردهی خوبی دارد و اخیرا در شمال کشور کاشت آن شروع شده است.

درخت ماکادمیا تا ارتفاع 18 متر و عرض 15 متر رشد میکند و برگهایی چرمی و براق با طول 20 – 30 سانتی متر دارد. گلهای ماکادمیا صورتی یا سفید و به صورت خوشه ای و معطر هستند.

میوه ماکادمیا پوسته چرمی ضخیمی دارد که ابتدا سبز رنگ است و سپس قهوه ای شده و بعد از رسیدن میوه ، شکافی روی آن نمایان می شود.

درخت ماکادمیا حدود 7 سال زمان برای بالغ شدن نیاز داد و بعد از آن تا 100 سال میوه میدهد.

ماکادمیا شباهت زیادی به فندق دارد و یکی از مغذی ترین خشکبار جهان محسوب می شود. ماکادمیا بسیار انرژی زا است و 76 درصد ترکیب آن را روغن های گیاهی تشکیل داده اند و حاوی ویتامین هایی از جمله نیاسین ، ویتامین ب 1 و ویتامین ب 2 و عناصر ضروری از جمله فسفر ، کلسیم ، پتاسیم ، سدیم ، سلنیوم و آهن است.

روغن ماکادمیا سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است اگر ماکادمیا به صورت خام و در اندازه متعادل مصرف شود فواید زیادی برای سلامت بدن و به خصوص سلامت قلب دارد و از بروز حملات قلبی پیشگیری میکند و باعث بهبود بینایی و درمان آرتریت می شود.

ماکادمیا چیست؟

ماکادمیا به نام فندق استرالیایی سبز شناخته میشود که دارای مغز آجیلی سرشار از چربی های سالم غیر اشباع است ، چربی ماکادمیا از بادام ، بادام هندی و گردو بیشتر است بنابراین نباید در مصرف آن زیاده روی شود.

ماکادمیا طعمی کره ای دارد و در نقاط مختلف جهان از جمله برزیل ، کاستاریکا ، هاوایی و نیوزلند رشد میکند.

ماکادمیا به بهبود هضم ، سلامت قلب ، مدیریت وزن و قند خون کمک میکند.

نحوه خوردن ماکادمیا

ماکادمیا را میتوان به صورت تازه و خشک مصرف نمود.

پوست تازه و سبز رنگ ماکادمیا را میتوانید را چاقو برش بزنید و مغزش را مصرف کنید.

پوست سفت ماکادمیا را میتوانید مانند فندق بشکنید و مغزش را مصرف نمایید.

آجیل ماکادمیا را به صورت خام ، بوداده و شور مصرف میکنند.

از ماکادمیا میتوانید در ترکیب انواع اسموتی ، معجون ، شکلات ، کیک ، کلوچه ، دسر و سالاد استفاده نمایید.

ماکادمیا را میتواند برای مدت های طولانی در یخچال و فریزر نگهداری نمایید.

ارزش غذایی ماکادمیا

کالری ۲۰۴
چربی ۲۳ گرم
پروتئین ۲ گرم
کربوهیدرات ۴ گرم
شکر ۱ گرم
فیبر ۳ گرم
منگنز ۵۸ درصد
تیامین ۲۲ درصد
مس ۱۱ درصد
منیزیم ۹ درصد
آهن ۶ درصد
ویتامین B6 ۵ درصد

فواید ماکادمیا برای سلامت

تمام فوایدی که در این مقاله از بیتوته درباره ماکادمیا گفته می شود برای مصرف خام آن به صورت متعادل است ، زیاده روی در مصرف ماکادمیا به قدری که چربی مصرفی روزانه تان بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن شود ، با وجود فواید بسیار زیادی که برای سلامت دارد میتواند منجر به بالا رفتن چربی خون شود و به ضرر سلامتی تمام شود.

اگر میخواهید از فواید ماکادمیا یا هر نوع آجیل دیگر برای سلامت بهره مند شوید باید این مغزهای آجیلی خوشمزه را به صورت خام و در اندازه متعادل مصرف کنید ، تفت دادن مغزهای آجیلی باعث اکسید شدن چربی های سالم آنها می شود و فواید سلامت آن ها را به شدت کاهش میدهد.

مس موجود در ماکادمیا به بهبود واکنش های آنزیمی دستگاه گوارش کمک میکند.

پیشگیری از پوکی استخوان با ماکادمیا

مقادیر بالای فسفر ، منیزیم و منگنز در این آجیل خوشمزه باعث تقویت استخوان ها و بهبود جذب کلسیم می شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش میدهد.

تقویت سیستم عصبی با ماکادمیا

مس ، ویتامین ب 1 ، منگنز و منیزیم موجود در این آجیل باعث تقویت عملکرد انتقال دهنده های عصبی می شود. اولئیک اسید و پالمیتولئیک اسید موجود در ماکادمیا در محافظت از سلولهای عصبی مغز ، نقش موثری دارند و خطر بیماری ها مرتبط با آسیب مغزی را کاهش میدهد. مقدار بالای امگا 9 در ماکادمیا باعث بهبود خلق و خو ، تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری های عصبی و آلزایمر می شود.

کاهش التهاب و پیشگیری از آرتریت با ماکادمیا

التهاب مزمن در بدن یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت ، سرطان و آرتریت است. اسید های چرب امگا 6 ماکادمیا برای کاهش التهاب مزمن در بدن نقش بسیار موثری ایفا میکنند.

مصرف ماکادمیا میتواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش دهد و یکی از بهترین آجیل ها برای درمان آرتروز محسوب می شود.

کاهش کلسترول خون با ماکادمیا

این مغز آجیلی سرشار از چربی های تک غیر اشباع است که میتواند باعث کاهش سطح کلسترول بدن خون شده و سلامت قلب را بهبود دهد.

در تحقیقی که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد افرادی که روزانه 17 عدد ماکادمیا به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودند ، سطح کلسترول پایین تری نسبت به دیگران داشتند.

ماکادمیا برای دیابتی ها

ماکادمیا به دلیل شاخص گلیسمی پایین و خاصیت ضد التهاب ، مقدار کم کربوهیدرات و مقدار متوسط فیبر باعث می شود که مصرف آن سطح قند خن را بالا نبرد و برای افراد دیابتی مفید باشد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش میدهد.

درمان کم خونی با ماکادمیا

وجود همزمان مس و آهن در این آجیل باعث افزایش تولید گلبولهای قرمز و بهبود گردش خون در بدن و به درمان کم خونی کمک میکند.

مصرف ماکادمیا برای بدنسازان

از آنجا که ماکادمیا حاوی چربی های سالم و کربوهیدرات های پیچیده است و به مرور هضم شده و به بدن انرژی مداوم می رساند ، مصرف آن به ورزشکاران و بهبود عملکرد بدنسازان کمک میکند.

تقویت چشم با ماکادمیا

ویتامین ب 1 و سیدهای چرب ضروری امگا 3 و امگا 6 در ماکادمیا برای سلامت چشم مفید است و خطر ابتلا به بیماریهایی از جمله آب مروارید را کاهش میدهد.

پیشگیری از آسیب های سلولی و سرطان با ماکادمیا

این مغز آجیلی منبع عالی آنتی اکسیدان ها محسوب می شود که میتواند اثرات مخرب رادیکالهای آزاد بر سلولهای بدن را خنثی کند. رادیکالهای آزاد باعث ایجاد ناپایداری در مولکولها می شود و با آسیب رساندن به سلولها خطر ابتلا به بیماریها از جمله دیابت ، آلزایمر و بیماریهای قلبی را افزایش میدهد.

ماکادمیا دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان فلاونوئید در میان آجیل های درختی است که با التهاب مقابله کرده و باعث کاهش کلسترول می شود.

علاوه بر این سرشار از توکوترینول است که نوعی ویتامین ای با خواص آنتی اکسیدانی است که منجر به کاهش سطح کلسترول می شود و میتواند از بدن در برابر سرطان و بیماری های مغزی محافظت کند.

بهبود سلامت قلب با ماکادمیا

مصرف ماکادمیا میتواند بیماری های قلبی را کاهش دهد. بر اساس مطالعات انجام شده مصرف روزانه 8 – 42 گرم ماکادمیا میتواند سطح کلسترول بدن خود را تا 10 درصد کاهش بدهد و مصرف روزانه 42 – 84 گرم از آن میتواند نشانگرهای التهاب مانند لوکوترین را به میزان قابل توجهی کم کند.

بالا رفتن التهاب در بدن یکی از عوامل مهم در بروز بیماری های قلبی محسوب می شود.

کاهش وزن با ماکادمیا

با وجود بالا بودن کالری ماکادمیا ولی به دلیل وجود فیبر و پروتئین و خاصیت سیر کنندگی که دارد میتواند به کاهش وزن کمک کند.

از سویی دیگر ماکادمیا سرشار از چربی های اشباع نشده به خصوص اسید پالمیتولئین یا امگا 7 است که میتواند از بدن در برابر افزایش وزن محافظت کند.

از ماکادمیا میتوانید ، ضمن کالری شماری به عنوان میان وعده ای سیر کننده یا همراه با انواع سالاد در رژیم غذایی استفاده کنید تا مانع از پرخوری شما در وعده های غذایی و بین روز شود.

فواید ماکادمیا برای پوست و مو جوانسازی پوست: مقدار بالای اسیدهای چرب ضروری و اسید پالمیتولئیک باعث بهبود فرایند آبرسانی به پوست شده و با کاهش چین و چروک های سطحی به جوان سازی پوست کمک میکند.

تقویت رشد موها : اسید پالمیتولئیک علاوه بر جوانسازی پوست باعث تقویت فولیکولهای مو شده و به رشد بهتر موها کمک میکند.

تقویت ناخن ها : پروتئین و اسیدهای چرب موجود در این آجیل باعث تقویت و افزایش رشد ناخن ها می شود.

عوارض مصرف ماکادمیا

ماکادمیا با وجود فواید بسیار زیادی که دارد ولی به دلیل محتوای چربی بالا در صورت زیادی روی در مصرف به خصوص آجیل تفت داده شده میتواند منجر به افزایش چربی خون و حتی افزایش وزن شود ، بهره مندی از فواید ماکادمیا برای سلامت در صورتی اتفاق می افتد که شما مراقب مصرف کالری و چربی مورد نیاز روزانه بدنتان باشید.

از آنجا که هنوز بررسی هایی برای تاثیر ماکادمیا روز زنان باردار و شیرده انجام نشده توصیه می شود در دوران بارداری و شیردهی از مصرف ماکادمیا اجتناب کنید.

مقدار بالای فسفر در ماکادمیا میتواند برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مضر باشد.

ماکادمیا ممکن است در برخی افراد ، به خصوص افرادی که به دیگر آجیل ها آلرژی دارند ، ایجاد واکنش الرژیک نماید.

زیاده روی در مصرف ماکادمیا باعث نفخ شکم ، احتباس گاز در روده ها و اسهال می شود.

منبع: بیتوته

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید