فاجعه پشت دروازه‌های سد کارون ۳

    کد خبر :853071
فاجعه پشت دروازه‌های سد کارون ۳

با کاهش ذخیره آب در پشت دروازه‌های سد‌های خوزستان، زمین‌ها، مراتع، باغات، درختان خفه شده در آب و روستا‌ها و قبرستان‌های بسیاری پس از سال‌ها سرانجام سر از زیر آب بیرون آوردند.

حالا پس از هفده سال آوارگی مردم این مناطق، فجایع دستِ سد سالاران، چهره واقعی خود را به روشنی نشان می‌دهد. فجایعی که در پشت هر ساعتش، هزاران آواره و حاشیه نشین پنهان است. حاشیه نشین‌های بی‌گناهی که اگر به روشنی بخواهیم در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی آن‌ها پژوهش کنیم، بدون تردید، سر نخ بسیاری از بزهکاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی تحمیلی به این جوامع، طی سالیان گذشته به پشت دروازه‌های همین سد‌ها و کوچ‌های اجباری خواهد رسید.

شاید جوامع محلی و مناطق تحت سیطره سد‌ها در سال‌های آغازین آبگیریِ سد‌هایی مثل کارون ۳، مانند امروز متوجه حجم واقعی این فاجعه نبودند، اما به جرات می‌توان گفت امروز با بیرون آمدن روستا‌هایی که یکی یکی با فقر آب در پشت سد‌ها خود را نشان می‌دهند، مردم حاشیه نشین و آوارگان پروژه‌های سدسازی، با دیدن دوباره خانه‌های آبا و اجدادی خود با چهره واقعی زخم‌های آوارگی‌شان پس از هفده سال برخورد کرده و می‌کنند.

در تصاویری که طی چند ماه گذشته تا کنون به دست خبرنگار ایلنا در استان خوزستان رسیده است، نشان می‌دهد که روستا‌های بی‌شماری در پشت سد کارون ۳ شهرستان ایذه، پس از هفده سال یکی یکی سر از آب بیرون آورده‌اند.

لازم به ذکر است که چندی پیش، روستای چم مولا از توابع سادات حسینی دهدز نیز سر از آب بیرون آورده بود.
پیش از این نیز، با پایین رفتن آب برخی دیگر از سدهای منطقه زاگرس، برخی از قبرستان‌های تاریخی مانند «قبرستان روستای ایوه» نیز سر از آب بیرون آورده بودند. ایوه (ایوج) از توابع شهرستان ایذه است که قدمت تاریخی آن به دوران باستان و بعدها حضور اتابکان لر بزرگ در مالمیر می‌رسد.

بیرون آمدن این سرزمین‌های مرده، هشداری است جدی برای روز‌های سخت‌تر.

در همین خصوص، تیرماه سال جاری، آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در جلسه شورای اداری استان خوزستان گفته بود: چرا ما نمی‌توانیم همان‌گونه که به سازمان‌های ما برای کاهش مصرف آب در کشاورزی فشار می‌آورند به دولت و وزارت نیرو فشار بیاوریم که آب از سدهای بالادست به سمت خوزستان رهاسازی شود؟

وی تصریح کرده کرده بود: سال ۹۵ در خطبه نماز جمعه نسبت به ساخت ۴ سد در آن زمان روی کرخه هشدار دادم و گفتم خوزستان با مشکل کم‌آبی روبرو خواهد بود و حالا می‌بینیم که ۳۴ سد ساخته شده و بسیاری از آنها برای کشاورزی در استان‌های بالادست کرخه است و هیچ آبی از آنها به سمت خوزستان سرازیر نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، ایمان گرامی مقدم، مدیر بهره‌برداری نیروگاه‌های برق‌آبی استان خوزستان نیز در تیرماه سال جاری با اشاره به اینکه سطح ذخیره آب نیروگاه کارون سه به حداقل تراز بهره‌برداری و تولید برق نزدیک می‌شود، گفته بود: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد حداقل تولید نیروگاه کارون سه باشیم و بیشتر از نود درصد ظرفیت نصب شده نیروگاه برق‌آبی کارون سه از مدار خارج شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید