عید قربان و فروش دام‌های مولد برای قربانی شدن/ وقتی زنگ خطر ورشکستگی دامداران به صدا در می‌آید

    کد خبر :828469
دام زنده

در آستانه عید قربان خبر می رسد که گرانی و کمبود علوفه، موجب شده عرضه دام در بازار نسبت به مدت مشابه سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد و به تبع آن قیمت ها هم ثباتی نسبی را تجربه کنند.

«بازتاب»؛ زهره علامی-در حالی که انتظار می رفت همراهی خشکسالی، کمبود و گرانی علوفه در ماه های اخیر موجب افزایش قیمت دام زنده در روزهای نزدیک به عید قربان شود اما نگاهی به سایت های اینترنتی فروش کالاها و خدمات حکایت از آن دارد که دامداران دسته دسته گله‌های گوسفند را برای بازار عید قربان آگهی می کنند.

در واقع رشد قابل توجه عرضه دام در روزهای اخیر، موجب شده که قیمت گوسفند زنده در آستانه عید قربان همچون سال های گذشته افزایش چندانی نداشته باشد، از سوی دیگر هم با وجود آنکه توان مالی مردم برای خرید دام افت کرده اما این موضوع حجم تقاضا را در بازار عید قربان کاهش نداده است.

در حال حاضر به گفته مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور، امسال قیمت گوسفند زنده (قوچ نر) بین 55 تا 65 هزار تومان است و بهای گوشت گوسفند در واحدهای صنفی با قیمت 140 تا 200 هزار تومان فروخته می‌شود.

گوشت گاو زنده هم کیلویی 53 هزار تا 54 هزار تومان فروخته می شود، البته قیمت گوشت گاو بدون استخوان در محدوده 158 هزار تا 160 هزار تومان است.

وضعیت دامداران در ماه های گذشته

ثبات قیمت دام زنده در آستانه عید قربان در شرایطی است که دامداران با مشکلات عدیده ای از جمله کمبود و گرانی نهاده‌های دامی به دنبال استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی مواجه هستند.

از 2 سال گذشته تاکنون به دلیل نوسانات ارز، مشکلات حمل‌ و نقل، ماندگاری نهاده‌های دام و طیور در بندرهای جنوبی، اعمال تحریم ها و تبعات ناشی از آن، بازار نهاده‌های دامی شرایط بسیار ملتهبی را سپری می کند و این درحالی است که اواخر سال 98، تولیدکنندگان، واردکنندگان و فعالان حوزه دام و طیور نسبت به نابسامانی های موجب و تاثیر آن بر بازار هشدار داده بودند.

در همین راستا چندی پیش مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت: سامانه بازارگاه نهاده تخصیص نمی‌دهد یا حداکثر ۱۰ درصد نیاز دامدار را تامین می‌کند که جوابگوی چند روز نیاز تولیدکننده است، بنابراین دامدار مجبور به تامین نهاده از بازار آزاد با نرخ‌های بالاست.

مجتبی عالی اظهار کرد: با توجه به کمبود و گرانی نهاده دامی، تقاضای دامداران برای خرید نان خشک به واحدهای نانوایی افزایش پیدا کرده است.

البته مشکلات دامداران به مسائل اقتصادی خلاصه نمی شود و علاوه بر نوسانات دلار، بازگشت تحریم ها و …، وقوع خشکسالی آن هم در شرایطی که هیچ هشداری نسبت به احتمال وقوع آن داده نشده بود، کمر دامداران را در برابر سنگینی مشکلات خم کرده است.

افزایش فشارهای وارده به دامداران موجب شده که بسیاری از آنها دام‌های خود و حتی دام‌های مولد را به دلیل افزایش هزینه‌های دامپروری با قیمت ناچیزی در اختیار دلالان قرار دهند، در این شرایط برخی از دامداران فقط تلاش می‌کنند تا دام‌های خود را زنده نگه دارند و با توجه به کمبود و افزایش قیمت نهاده‌ها نمی‌توانند دام‌های خود را پروار کنند.

درواقع چند ماهی است که زنگ نابودی صنعت دامپروری به صدا درآمده و در این میان عدم حمایت دولت از تولید کنندگان و تامین نشدن نهاده ها، امیدها برای حل مشکلات را از بین برده است، ضمن اینکه به گفته الهیار ولی زاده، رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور، دولت در بهترین وضعیت یک چهارم تا یک پنج خوراک دام را می‌تواند تامین کند.

اما اهمیت ماجرا زمانی دو چندان می شود که آمارها نشان می دهد که در هر گاوداری به طور میانگین پنج نفر و به عبارتی پنج خانواده مشغول به کار هستند و در صورت تعطیلی گاوداری‌ها شاهد افزایش تعداد بیکاران خواهیم بود، بنابراین باید هر چه سریعتر فکری برای نجات صنعت دامپروری کشور شود.

فعالان و کارشناسان حوزه دامداری پیشنهاد می کنند که برای حل مشکلات، در گام نخست باید نهاده برای دام مولد تأمین شود و پس از آن با تخصیص یارانه یا وام‌های کم‌بهره، بخش دامداری از ورشکستگی نجات یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید