جدیدترین اخبار
11 آذر 1399 ساعت 09:03 پزشکی و سلامت کد خبر :765963

علائم کمبود ویتامین C در بدن

علائم کمبود ویتامین C در بدن ویتامین C, کمبود ویتامین

ویتامین‌ها موادی هستند که بدن در مقادیر کم برای حفظ سلامتی خود به آن‌ها نیاز دارد. ویتامین ث یکی از این مواد است و با نام اسید اسکوربیک (ascorbic acid.) هم شناخته می‌شود. بدن قادر به ساخت این ویتامین نیست، بنابراین نیاز خود را از طریق رژیم غذایی تامین می‌کند. ویتامین ث برای ساخت کلاژن لازم بوده و بدن به این ماده برای سلامت و اصلاح بافت‌های مختلف بدن نیاز دارد.

اگر کمبود این ویتامین در رژیم غذایی ادامه دار باشد، باعث ایجاد عارضه‌ای به نام اسکوروی (scurvy) می‌شود. علائم اسکوروی شامل آسان کبود شدن، خونریزی و درد عضلانی و مفاصل است. کمبود ویتامین ث با مصرف مکمل‌های دارویی ویتامین ث و یک رژیم غذایی سرشار از این ماده درمان می‌شود.

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین ث

افراد معتاد به مواد مخدر و الکل که رژیم غذایی متعادل و سالمی ندارند، افرادی که رژیم‌های غذایی خاصی دارند که در آن گروهی از مواد غذایی حذف یا محدود شده، افرادی با درآمد پایین که توان خرید مواد غذایی سرشار از ویتامین ث را ندارند، افرادی که به دلیل بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون و کولیت زخمی توان گوارش و جذب مواد غذایی را ندارند، افراد مسن که ممکن است رژیم غذایی متنوعی نداشته باشند، افرادی که سیگار می‌کشند و زنان باردار و شیرده از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض کمبود ویتامین ث هستند.

کمبود ویتامین ث دارای عوارضی مانند ضعف و خستگی، درد مفاصل و ماهیچه‌ها، به راحتی کبود شدن، نقاطی که همچون کبودی‌های کوچک قرمز و آبی روی پوست به نظر می‌رسند، خشکی پوست، مو خوره، ورم و تغییر رنگ لثه‌ها، خونریزی ناگهانی و غیرمنتظره از لثه‌ها، خون دماغ شدن، بهبود نیافتن زخم‌ها، مشکلاتی در غلبه بر عفونت‌ها، خونریزی مفاصل که باعث درد مفصل شدید می‌شود، تغییرات استخوانی، از دست دادن دندان و از دست دادن وزن است.

میزان نیاز روزانه به ویتامین ث در گروه‌های مختلف؛ سنی از از بدو تولد تا ۱ سالگی ۳۵ میلی گرم، از ۱ تا ۳ سالگی: ۳۵ تا ۴۰ میلی گرم، از ۴ تا ۱۲ سال ۴۰ تا ۶۰ میلی گرم، در دوره نوجوانی ۶۰ تا ۱۰۰ میلی گرم، در سنین بزرگسالی: ۶۰ تا ۱۰۰ میلی گرم، خانم‌های باردار و شیرده ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم و افراد سیگاری ۱۲۰ میلی گرم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ویتامین C در اثر حرارت از بین می‌رود، پس مصرف سبزیجات و میوه‌ها به صورت خام بهتر از پخته آن است. از آنجا که بدن میزان زیادی ویتامین C در خود ذخیره نمی‌کند، توصیه می‌شود هر روز میوه و سبزیجات تازه بخورید. شواهدی مبنی بر مسمومیت با مکمل یا قرص ویتامین C وجود ندارد، اما مصرف بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز ممکن است باعث درد‌های شکمی، اسهال، تهوع و همچنین افزایش خطر سنگ کلیه در مردان شود.

Ad

روی خط خبر

  • تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونا در استان‌ها / نقشه
  • جانبازان شیمیایی و بالای ۵۰ درصد در اولویت دریافت واکسن کرونا
  • تغییر زمان آغاز محدودیت تردد در تهران به ساعت ۲۳
  • تجمع هر روزه کارگران شهرداری کوت عبدالله اهواز و بحران زباله‌ها
  • وزیر نفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد
  • وقوع 2 انفجار در مرکز بغداد/ فیلم
  • سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند
  • روحانی: دولت دوازدهم مسیر را برای دولت بعدی هموار می‌کند
  • قیمت جدید دلار و دیگر ارزها در صرافی ; پنجشنبه 2 بهمن 99
  • ۹ فیلم برتر عربی “از کفر ناحوم” تا “اینک بهشت”
  • فرود اجباری هواپیمای تهران- کراچی در فرودگاه زاهدان
  • بیت‌کوین ریخت!
  • قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۱۱/۰۲
  • قیمت طلا در دنیا هم کاهشی شد
  • سخنگوی کاخ سفید: برجام از محورهای نخستین مذاکرات بایدن با رهبران جهان خواهد بود
  • امضای ۱۷ فرمان اجرایی توسط بایدن؛ دستور منع مهاجرت مسلمان لغو شد
  • هشدار مدیریت بحران کشور درباره افت شدید دما
  • 3 عضو گارد ملی آمریکا در سانحه سقوط بالگرد کشته شدند
  • هشدار نسبت به شتابزدگی در لغو محدودیت‌‌ها
  • نرخ تورم دی ماه اعلام شد
  • عملیات مشترک هوایی تیپ ۲۲۳ در سواحل مکران
  • پرداخت مستمری به بیمه‌گذاران عمر بیمه معلم
  • ۱۷۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در تهران کشف شد
  • اظهارات خصمانه بولتون علیه ایران
  • واکنش کیانوش عیاری به حضور زنان با کلاه گیس در سریال «روزهای ابدی»: این یک گام رو به جلوست
  • محسن تنابنده از جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا جایزه گرفت
  • آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور قبل از ۲۲ بهمن
  • اتحادیه اروپا خواستار همکاری نزدیک با دولت بایدن درباره برجام شد
  • مجموع قربانیان کرونا در ایران از ۵۷ هزار نفر گذشت/ شناسایی ۶۱۸۲ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور
  • چند تصویر از معروف‌ترین کلیسای باروک
  • Ad