عرضه انسولین قلمی به بیماران دیابتی

    کد خبر :849544

محمدی گفت: انسولین قلمی از امروز فقط به بیماران دیابتی که اطلاعات آن ها در سامانه ثبت شده باشد عرضه می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حیدر محمدی مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه زنده تلویزیونی گفت: از اوایل اردیبهشت سال جاری فراخوان عمومی انجام شد که بیماران دیابتی به مراکز بهداشتی محل سکونت خود مراجعه و نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه بیماری‌های نادر اقدام کنند؛ در واقع بخش زیادی از انسولینی که در داروخانه‌ها و مراکز درمانی عرضه می‌کردیم، متاسفانه توسط افرادی که بیماری دیابت نداشتند یا برای استفاده‌های دیگر خرید و فروش می‌شد. این موضوع باعث می‌شد بسیاری از بیماران دیابتی به انسولین دسترسی پیدا نکنند.

او افزود: وزارت بهداشت تصمیم گرفت برای تکمیل زنجیره دارو در سامانه تیتک با همکاری معاونت درمان، بیماران مبتلا به دیابت هم ثبت شوند. از بیماران دعوت شد در این سامانه ثبت نام کنند. در واقع حدود ۵۷۰ هزار بیمار در سامانه ثبت اطلاعات خود را انجام داده اند. افرادی که دیابت داشته اند و ثبت نام کردند، اطلاعات آن‌ها در داروخانه ثبت است و بدون اقدام خاص و با وارد کردن کد ملی توسط داروخانه، بیماری دیابت فرد همچنین تعداد قلم انسولین مورد نیاز برای هر فرد بیمار هم مشخص می‌شود.

محمدی بیان کرد: بیماران دیابتی که در این چند ماه برای ثبت نام اقدام نکرده اند، طی چند ساعت مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی اطلاعات خود را ثبت کنند؛ همچنین در صورت سابقه بیماران دیابتی، می‌توانند با مراجعه به سامانه بیماری‌های نادر اطلاعات خود را ثبت کنند تا بتوانند دارو‌های خود را به راحتی و فقط بیماران واقعی دریافت کنند.

محمدی مطرح کرد: روال کاری گذشته باعث می‌شد ۳۰ درصد از افرادی که بیمار واقعی دیابت نبودند، انسولین قلمی دریافت کنند و راه اندازی این سامانه باعث شد این افراد از لیست حذف شوند و فقط بیماران واقعی انسولین دریافت کنند.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: طبق خود اظهاری افراد مبنی بر بیماری دیابت، بالغ بر یک و نیم میلیون نفر بیمار مبتلا به دیابت داریم، اما ۵۶۶ هزار نفر بیمار دیابتی در سامانه ثبت نام کرده اند و مشمول دریافت انسولین قلمی هستند. در واقع برخی از بیماران دیابت، نوع دیگر انسولین استفاده می‌کنند و برخی از بیماران انسولین استفاده نمی‌کنند.

محمدی گفت: در صورتی که همه بیماران از مسیر همین سامانه اقدام به دریافت انسولین قلمی کنند، به افرادی که مبتلا نیستند انسولین داده نمی‌شود و قطعا ارزبری و قاچاق معکوس حذف می شود.

او افزود: بیماران دیابتی که هنوز ثبت نام نکرده اند، می‌توانند با مراجعه به این سامانه یا مراجعه به نزدیکترین مرکز درمانی، ثبت اطلاعالت خود را انجام دهند. بالغ بر ۹۹ درصد افراد ثبت نام خود را انجام داده اند و افرادی که ثبت نام نکرده اند با تایید پزشک و آزمایش‌های ارائه شده در اسرع وقت برای ثبت نام اقدام کنند.

محمدی تصریح کرد: به دلیل محدودیت‌های ارزی، از واردات دارو‌هایی که تولید داخل دارند اجتناب می‌شود، بنابراین قرص یا دارو‌های بیماران دیابتی با برند‌های دیگر در بازار موجود است و این بیماران می‌توانند تهیه کنند؛ همچنین سامانه تیتک نزدیکترین داروخانه‌ای که داروی مورد نظر آن‌ها را داشته باشد، معرفی می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید