61 هزار نفر؛ شمار مشمولانی که هنوز بیمه بیکاری کرونا نگرفته اند/ هدف سازمان تأمین اجتماعی از سردواندن مشمولان بیمه بیکاری چیست؟

    کد خبر :785116

حدود یکسال از بیکاری بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر از مشمولان قانون تأمین اجتماعی می گذرد و همچنان 61 هزار نفر نتوانسته اند بیمه بیکاری کرونا را دریافت کنند، ضمن اینکه موازی کاری وزارت کار و تأمین اجتماعی در پرداخت بیمه بیکاری، سردرگمی مشمولان را به همراه داشته است.

«بازتاب»– پس از بیکاری بی سابقه مشمولان تأمین اجتماعی همگام با شیوع کرونا، قرار شد که 5 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به پرداخت بیمه بیکاری کرونا اختصاص یابد، اما با گذشت یکسال مجموع پرداختی افراد مشمول دریافت این بیمه، کمتر از هزار و 400 میلیارد تومان بوده و 61 هزار نفر هم مقرری خود را دریافت نکرده اند.

البته در دی ماه، پیگیری هایی از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام شد و محمد شریعتمداری در نامه نگاری هایی که با رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه داشت، خواستار پرداخت هرچه سریعتر بیمه بیکاری کرونا شد، اما همچنان اقدام مثبتی در این زمینه انجام نشده است و وزارت کار و شعب مختلف تأمین اجتماعی، مملو از مشمولانی است که تاکنون موفق به دریافت بیمه بیکاری کرونا نشده اند.

در شرایطی که 61 هزار نفر از مشمولان دریافت بیمه بیکاری، مقرری خود را دریافت نکرده اند و بین وزارت کار و تأمین اجتماعی پاس داده می شوند، چندی پیش وزیر کار اعلام کرد که افراد بدون مراجعه حضوری، در سامانه وزارت کار ثبت‌نام کرده اند و مقرری بیکاری هم گرفته اند، بدون اینکه مدارک آن‌ها سیر بررسی قانونی را طی کند.

شریعتمداری اعلام کرد درحالی که فرآیند بررسی مدارک، 6 ماه زمان می برد اما طبق مصوبه ستادملی مقابله با کرونا، همه تقاضا‌ها تأیید شد.

بی خبری مشمولان بیمه بیکاری

از قصه پر غصه مشمولان دریافت بیمه بیکاری کرونا که بگذریم به متقاضیانی می رسیم که به دلایلی غیر از تبعات اقتصادی کرونا از کار بیکار شده اند اما همچنان موفق به دریافت مقرری خود نشده اند.

براساس فرآیند اعلام شده از سوی وزارت کار برای دریافت بیمه بیکاری، متقاضی ابتدا باید از دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت شود، سپس نامه عدم نیاز و آخرین قراردادش را از محل کار دریافت کند.

در مرحله بعد باید وارد سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری شده و اطلاعات خود را وارد کند و سرانجام یک کد رهگیری از وزارت کار دریافت کند.

پس از گذر از مراحل، تازه نوبت به مراجعه حضوری به یکی از شعبه های تأمین اجتماعی می رسد تا همین مدارک آپلود شده در سایت وزارت کار، در اختیار تأمین اجتماعی قرار گیرد.

این موازی کاری بین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی در شرایطی است که به دلیل شیوع کرونا اعلام شده بود که انجام تمامی مراحل بیمه بیکاری به صورت غیر حضوری است.

نکته جالب ماجرا اینجاست که هیچ گونه اطلاع رسانی مبنی بر مراجعه به شعب تأمین اجتماعی برای تکمیل فرآیند دریافت بیمه بیکاری صورت نگرفته است و متقاضیان پس از گذشت یکی دو ماه از تکمیل پرونده خود در وزارت کار و عدم واریز مقرری، اقدام به پیگیری می کنند و تازه به آنها گفته می شود که فرآیند دریافت بیمه بیکاری باید به صورت جداگانه در وزارت کار و تأمین اجتماعی انجام شود.

یکی از مشمولان دریافت بیمه بیکاری که به یکی از شعب تأمین اجتماعی تهران مراجعه کرده در این باره به خبرنگار بازتاب می گوید: آبان ماه امسال در سایت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ثبت نام کردم و پیامک موافقت با مقرری را هم دریافت کردم اما پس از گذشت 3 ماه هیچ پولی به حسابم واریز نشد.

او می افزاید: پس از چندین بار تماس با شماره 1420 تأمین اجتماعی و 2500 وزارت کار، کارشناسان مربوطه به من اعلام کردند که مشکل را باید از طریق یکی از شعب تأمین اجتماعی پیگیری کنم.

این متقاضی دریافت بیماری بیکاری ادامه می دهد: پس از مراجعه به تأمین اجتماعی، مشخص شد که روند دریافت بیمه بیکاری در وزارت کار و تأمین اجتماعی جداست و اگرچه مدارک لازم در سایت وزارت کار آپلود شده اما باید کپی آنها هم در اختیار تأمین اجتماعی قرار گیرد.

تناقض در آمار

در شرایطی که شاهد ناهماهنگی و موازی کاری بین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت بیمه بیکاری هستیم، نگاهی به آمارهای متناقض منتشر شده از تعداد بیکارانی که طی یکسال گذشته به کار بازگشته اند، حکایت از وجود تناقض آماری بین وزارتخانه و سازمان تأمین اجتماعی دارد.

براساس تحقیقی که مؤسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی انجام داده، 62 درصد از متقاضیان دریافت بیمه بیکاری مجددا مشغول به کار شده‌اند و از سوی دیگر وزیرکار در مصاحبه ای اعلام کرده که 40 درصد از افراد بیمه شده از کرونا، مشغول به کار شدند.

درواقع هنوز آمار دقیقی از تعداد بیکاران و همچنین افرادی که در دوره کرونا به کار بازگشته اند، منتشر نشده است و تناقض آماری در گزارش های وزارت کار و موسسه پژوهشی تأمین اجتماعی مشهود است.

پس نمی توان انتظار هماهنگی بین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی داشت و در این شرایط، مشمولان دریافت بیمه بیکاری کرونا و بیمه بیکاری، قربانی این ناکارآمدی هستند.

بنابراین پیشنهاد می شود که سازمان تأمین اجتماعی به عنوان زیرمجموعه وزارت کار، هماهنگی بیشتری با این وزارتخانه داشته باشد تا مشمولان بیمه بیکاری بیش از این بین این دو سازمان دولتی پاس کاری نشوند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناشناس گفت:

    بیمه فقط فکر گرفتنه. وقت حمایت خبری ازش نیست.

دیدگاهتان را بنویسید