عادات غذایی که سیستم ایمنی را تخریب می کند

    کد خبر :965117

 قوی نگه داشتن سیستم ایمنی، یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین کارهایی است که همه ما می‌توانیم در دوران فعلی، یعنی دوران همه‌گیری جهانی کروناویروس انجام دهیم. اما تقویت سیستم ایمنی مانند سکه‌ای دو روی است؛ یک طرف برابر است با انتخاب مواد غذایی خاصی که به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند و طرف دیگر برابر است با کنار گذاشتن رفتارهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند.

 به همین دلیل، در ادامه با 5 عادت غذایی آشنا می‌شویم که سیستم ایمنی را تخریب می‌کنند و باید هرچه سریع‌تر، آنها را به حداقل ممکن رساند.

۱. زیاده‌روی در مصرف نمک

بعضی‌ها فکر می‌کنند که زیاده‌روی در مصرف نمک نهایتا با مشکلاتی مانند احتباس مایعات و بیماری فشار خون بالا همراه می‌شود. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که زیاده‌روی در مصرف نمک ممکن است به نقایص مختلف در سیستم ایمنی منجر شود. محققان دریافته‌اند که وقتی کلیه‌ها سدیم اضافی را دفع می‌کنند، نوعی اثر دومینویی به‌وجود می‌آید که توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی را ضعیف می‌کند. درحالی که کووید-19 نوعی بیماری ویروسی است اما می‌تواند به عفونت باکتریایی ثانویه هم منجر شود. طبق گزارش‌ها، بخش قابل ‌توجهی از سدیم دریافتی از مواد غذایی فرآوری‌شده وارد بدن می‌شود بنابراین، باید مصرف این دسته از خوراکی ها را بسیار محدود کنید.

۲. زیاده‌روی در مصرف قند و شکر

کاهش استفاده از قند و شکر و خوراکی‌های حاوی قند و شکر فراوان، یکی از بهترین ایده‌ها برای محافظت از سلامت روان و حفظ قوای سیستم ایمنی است. این درحالی است که زیاده‌روی در مصرف قند و شکر، توانایی سلول‌های ایمنی برای مقابله با باکتری‌ها را ضعیف می‌کند. کسانی که نمی‌توانند اصلا قند مصرف نکنند، حداقل باید از زیاده‌روی کردن در این عادت خودداری کنند و مصرف قندها را در محدوده مجاز روزانه نگه دارند. اگر به مشکل خوردن استرسی دچار هستید و در موقعیت‌های استرس‌زا سراغ خوراکی‌های قندی می‌روید نیز باید شیوه‌های جایگزین را هم امتحان کنید. صحبت کردن با دوستان، فعالیت‌های ورزشی درون خانه، کتاب‌ خواندن و… می‌توانند نیاز شما به خوردن خوراکی‌های شیرین (دارای شکر و قند) با هدف کاهش استرس را کمتر کنند.

۳. زیاده‌روی در مصرف کافئین

قهوه و چای به‌دلیل داشتن مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم که اثرات ضدالتهابی دارند، از نوشیدنی‌های محافظ سلامت هستند. با این‌حال، زیاده‌روی در دریافت کافئین می‌تواند خواب را مختل کند و همین مساله می‌تواند با افزایش التهاب در سطح بدن و تهدید سیستم ایمنی همراه شود. اگر می‌خواهید از مزیت قهوه و چای برای تقویت سیستم ایمنی بهره‌مند شوید باید این نوشیدنی‌ها را بدون قند یا انواع شیرین‌کننده‌های مصنوعی مصرف کنید. ضمن این‌که نوشابه‌های گازدار، انرژی‌زا و حتی نوشابه‌های رژیمی هم باید از برنامه غذایی کنار گذاشته شوند. یادتان باشد که ساعت مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای حداقل باید 6 ساعت با ساعت خواب شبانه فاصله داشته باشد تا احتمال به‌وجود آمدن اختلال خواب به حداقل ممکن برسد.

۴. نادیده گرفتن فیبرها

فیبر از جمله مواد غذایی مهم برای سلامت دستگاه گوارشی است و ساختار باکتری‌های روده را در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود خلق‌وخو تغییر می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که هرچه دریافت فیبر غذایی و پری‌بیوتیک‌ها بیشتر باشد، عملکرد سیستم ایمنی (ازجمله محافظت از بدن در برابر ویروس‌ها) بهتر می‌شود. دریافت فیبر کافی به‌طور مداوم با خواب باکیفیت‌تر نیز مرتبط است. یادتان باشد که بهترین راه برای افزایش دریافت فیبر غذایی، استفاده از مواد غذایی کامل مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، انواع حبوبات، مغزها و دانه‌های خام است.

۵ مصرف نکردن انواع سبزی‌ها

مصرف روزانه انواع سبزی‌ها دارای فواید مختلفی برای بدن است و کمک به عملکرد سیستم ایمنی از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود. انواع سبزی‌ها حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین C و A و فولات برای سیستم ایمنی هستند. ضمن این‌که ترکیبات فعال زیستی در انواع سبزی‌ها باعث شکل‌گیری سیگنال‌های شیمیایی مهمی می‌شوند که نقش موثری در بهینه‌سازی سیستم ایمنی دارند. اگر می‌خواهید از مزیت‌های انواع سبزی‌ها برخوردار شوید، باید هر هفته از کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل‌کلم و دیگر انواع سبزی‌ها استفاده کنید. همچنین، استفاده از سالاد به‌عنوان یک وعده غذایی کامل در طول هفته نیز می‌تواند میزان دریافت ترکیبات موجود در انواع سبزی‌ها را افزایش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید